Överförmyndarkonto - spara vart?

Hej,
min son ska få ersättning för ett ärr i ansiktet av ett försäkringsbolag. Jag har precis nu fått veta att jag ej får hantera pengarna utan att de ska skyddas av en överförmyndare hos kommunen, vilket innebär att varenda liten omplacering av pengarna först måste godkännas av en överförmyndare.

Jag själv är inte jätteintresserad av att placera pengar och hade först tänkt att placera dem hos Lysa men de har inga sådana konton (bolaget måste också ha försäkringar). Hos Avanza går det bra även att det inte är något de rekommenderar just av anledningen att det är så krångligt. Min son får röra pengarna som tidigast när han fyller 18 år, så det handlar om minst en sparhorisont på 10 år (han är 8 år idag).

Jag är tacksam för tips kring hur jag placerar hans pengar på bästa sätt. Inte heller säker på att det är hos Avanza (och isf hur, fonder har jag förstått är enklast) eller någon annan aktör i likhet med Lysa som har en aktiv placering som inte kräver kommunens involvering.

//Ulrika

1 gillning

Söker du på ‘överförmyndar’ i forumet hitatr du lite olika trådar på temat - är inte hundra på att de diskuterar det du lyfter, men kanske… Värt ett försök?

(Har själv ingen input i sakfrågan, tyvärr.)

2 gillningar

Är det ett stort belopp? Av samma anledning fick vi 16 tkr som försäkringsbolaget helst ville skulle gå till ett ”eget konto” för barnet. Efter förklaring att vi hade barnens befintliga sparande på ISK i förälders namn så gick bolaget med på att betala ut till oss. Det kanske är en större summa det gäller för er och/eller ett bolag eller handläggare med andra direktiv?

1 gillning

Sonen fick en större summa från en försäkring för några år sedan. Uttag går via en överförmyndare. Vi valde redan från början att få placera dem på ett ISK-konto hos Länsförsäkringar. De placerades i Länsförsäkringars globala indexfond. Jag tror vi skrev ett brev till överförmyndaren för att be om det, och jag har inget minne av att det var några problem.

Första året vi skulle betala ISK-skatten så skrev vi och bad att få ta ut motsvarande summa. Efter det så har vi inte brytt oss om det utan betalt från våra egna pengar.

1 gillning

På några år så har värdet av pengarna stigit med 65 % så vi är mycket nöjda med valet vi gjorde. Liksom för er fick sonen pengarna vid 8 års ålder.

1 gillning

Tack Helena, ska kolla igen. Slog på överförmyndarkonto och då dök det inte upp så mycket.

1 gillning

Nä, alla kallar det nog lite olika, så ‘överförmyndar’ är nog ett bättre sökord!

Lycka till!

1 gillning

Tack för din input Mikael, han ska få 53 000 kr och jag fick en känsla av när jag pratade med försäkringsbolaget att de blivit mer strikta då de fått skäll av kommunens överförmyndarmyndighet. Men får väl öppna ett helt eget konto till honom, nu står hans konto i mitt namn.

1 gillning

Hej Anhil,
och tack för ditt svar. Får nog överväga ett ISK i hans namn, har ensam vårdnad och då får barnet knappt har några egna pengar alls för då drar de underhållsstödet, men har pratat med F-kassan nu och om kontot är låst godkänner de pengarna.
Vad bra att ni valde ISK och att det gett så bra utdelning, vi får väl se hur marknaden går nu men resultatet blir nog sannolikt bättre än på ett bankkonto :wink:

2 gillningar

Hej!
Jag förstår inte. Jag trodde inte överförmyndare kopplades in förrän beloppet var på flera 100 000 kr.?

Överförmyndarkontroll

Om ett barn har tillgångar som överstiger åtta prisbasbelopp står förvaltningen av tillgångarna under viss kontroll av överförmyndaren.

Ett prisbasbelopp är 48 300 kr (2022). Det innebär att gränsen för överförmyndarkontroll går vid 386 400 kr.

1 gillning

Berätta gärna mer!
På vilken gräns drar de underhållsstödet?
Var kan man läsa mer om detta?

Stämmer inte enligt de uppgifter jag fått. Allt över ett prisbasbelopp som fås vid ett tillfälle som i detta fall dvs försäkring och som överstiger 48 300 kr ska gå under överförmyndarkonto. Lite krångligt men tanken är att det verkligen ska gå till barnet antar jag och inte föräldrarna.

Underhållsstödet minskar om barnet tjänar över 30 000 kr inom en två års period som jag tolkade F-kassan och helt om det överstigeer 60 000 kr, men pengar som dessa som dessutom är låsta för mig som vårdnadshavare ränas inte in. Men vill du ha mer detaljer kolla med F-kassan.

Hur vi gjorde för att investera från spärrat konto,

Från din länk, står det i klartext att TS-fall ska betalas ut till ett överförmyndarkonto om det är över ett prisbasbelopp.

Vissa utbetalningar till barn får inte betalas ut till barnets föräldrar, utan pengarna ska sättas in direkt på ett spärrat konto i bank eller kreditmarknadsbolag. Skyldigheten gäller bland annat den som betalar ut pengar från ett dödsbo eller försäkringsbolag som betalar ut försäkringsersättningar. Kravet gäller belopp som överstiger ett prisbasbelopp, eller belopp som tillfaller barnet med ett villkor om så kallad särskild överförmyndarkontroll.

Den som gör utbetalningen måste meddela både föräldrarna och överförmyndaren.

Om föräldrarna vill ta ut pengar som kommer från en sådan utbetalning måste de ha överförmyndarens samtycke.

De här reglerna gäller utbetalningar

• från arv eller testamente,
  • försäkringsbelopp som den omyndige har rätt till,
  • enligt lagen om individuellt pensionssparande,
  • av ersättning enligt brottsskadelagen,
  • av skadestånd enligt skollagen, och
  • ersättning med anledning av skadeståndsanspråk mot staten.