Överförmyndarspärrat konto

Hej!
Min son har blivit sjuk och kommer att få ut drygt 300 000 från försäkringsbolaget. Ett krav från deras sida är att vi upprättar ett överförmyndarspärrat konto. Är det någon som har erfarenhet eller koll på vad detta innebär? Kommer jag kunna placera dessa pengar sedan? Känns ju inte rättvist att dessa pengar ska ligga på ett vanligt sparkonto. Resten av familjens pengar har vi investerade på Lysa och Avanza.
Tar gärna emot tips eller om någon där ute har erfarenhet av detta.

/Pernilla

1 gillning

Först och främst beklagar det som hänt sonen. :heart:

Vet inte exakt hur det fungerar juridiskt men vet att folk har sagt till mig att efter samtal med överförmyndaren att man kunnat placera i indexfonder på Avanza. Borde gå med Lysa också tänker jag.

Andra har kanske bättre koll. :slightly_smiling_face:

Ps. Håll oss gärna uppdaterade.

1 gillning

Jag har barn med pengar på överförmyndarskyddat konto. Jag fick skriftligt berätta hur jag önskade att pengarna placerades, och för att vara säker på att det skulle bli godkänt så blev det ett 50/50-konto, alltså lika mycket aktier som räntor. Överförmyndarenheten arbetar för barnets bästa och att det med säkerhet ska finnas pengar kvar när barnet ska ta över kontot. Jag kan tycka det är ok även om det inte är vad jag skulle valt

2 gillningar

Okej. Låter inte som det är omöjligt att göra nått bra utav detta. Slänger ut lite frågor som jag kommer på spontant å om du vill/kan svara så. Har du pengarna hos en storbank/nisch eller fondrobot? Är det möjligt att placera om pengarna? Vad är det för typ av konto? ISK, KF? Försöker läsa på lite genom att googla å kika på nätet oxå…

Tack!
Jag väntar med spänning å suger åt mig av all info.

Yes, jag hör av mig med uppdatering! :upside_down_face:

Det är ett KF hos en storbank. Jag var helt nedbruten av sorg när jag tog beslutet, så jag vet inte mycket mer. Nu, ett par år senare och med mer kunskap, kan jag säga att det är alldeles för hög avgift. Jag samlar kraft för att ändra, så det är bra att du får det rätt från början.

Beklagar! :slight_smile:

Jag har grävt lite i det som förberedelse eftersom jag kanske står inför en liknande situation i släkten.

Som jag förstår det så vänder man sig till Överförmyndarnämnden i sin kommun. Det är med dem man får diskutera bästa sättet att placera pengarna, som de sedan ska godkänna. Sannolikt lite knöligt men känns rimligt. De ska ju skydda.

ISK tror (hoppas) jag inte ska vara något problem. Det är ju det bästa för personen eftersom skattemässigt fördelaktigt och det vanligaste som används idag.

LYSA borde också vara möjligt. Det är ju en professionell tjänst som de borde acceptera.

Därefter kommer diskussionen kring aktieandel. Där jag jag tänkt lägga fram 60/40 aktier/räntor eftersom den fungerar länge och är stabil. Kanske få luska fram någon artikel om den portföljen. Tror den ursprungligen skapades/gjordes populär av Jack Boogle som startade Vanguard i USA.

Kanske de tvingar en 50/50 lösning men det är ju ok och lätt att ställa in på Lysa.

Känns som rimligt att en överförmyndarnämnd kan godkänna någon som ovan:)

1 gillning

Verkligen! Tack tack tack för svar. Lycka till!

1 gillning

Tack för super bra input. Jag ska ringa å snacka med överförmyndarnämnden och hoppas på att få till det här! Önskar dej lycka till med.

2 gillningar

Hej.
Jag har nyligen ställt frågan till min bank, så här svarade de.
Från ett överförmyndarspärrat sparkonto så får man flytta till ett överförmyndarspärrat ISK. Där får man köpa vanliga fonder (men kan inte handla via nätet utan kräver hjälp av bankman). Aktier och andra värdepapper kräver tillstånd från överförmyndarnämnden.

1 gillning

Det låter som att han har en god man eller förvaltare. Annars förstår jag inte varför kontot skulle vara överförmyndarspärrat (eller krav på). Är han myndig?

Jag läste nog inte all input i tråden. Vad jag menar är att om Överförmyndarenheten är inblandat så har han en god man/förvaltare? Varför skulle annars försäkringsbolaget ställa ett sådant krav? Då kan man bara hoppas på att hen hänger på sådana här forum, för det är denna person som skall förvalta egendomen med huvudmannens ”bästa” för ögonen. Annars får man se till att få en annan. Jag är själv god man/förvaltare och även om mina huvudmän är gamla och skuldfria med pengar anser inte jag att deras pengar skall ”erodera” bort på ett sparkonto utan jag har argumenterat för överförmyndarenheten att få investera i Lysa, med godkännande. Lagen säger att man skall förvalta pengarna ”med skälig avkastning”. Idag är det inte ett sparkonto. Om de är låst i en KF i en storbank får man göra det bästa och se till att välja de billigaste/bästa fonderna tills dess det går att lösa KF’en

Denna infon har jag fått från min kommun:
”När ett barn får en utbetalning som överstiger ett prisbasbelopp på grund av arv, försäkring, ersättning enligt brottsskadelagen eller liknande måste pengarna, enligt lag, sättas in på ett överförmyndarspärrat konto.
Om barnets totala tillgångar understiger ett värde motsvarande åtta gånger prisbasbeloppet är förvaltningen fri. Det betyder att förmyndaren kan förvalta barnets tillgångar utan att överförmyndaren
ska samtycka till placeringen”

Man kan alltså efter man fått pengarna utbetalt till ett spärrat konto begära ett uttag, bli godkänd och sedan flytta pengarna till ett Ex ett ISK i barnets namn…

1 gillning