Hej, jag har sparat till mina barn i separata isk men i mitt namn. Barnen är 19 och 21 år så egentligen inte barn längre men de har inte velat ha pengarna än eftersom det är tänkt som grundplåt till boende och de studerar och bor hos mig än. Nu när ISK skatten blir 0% upp till 150k nästa år tänker jag att man borde föra över motsvarande belopp till ISK i deras namn även om de inte vill ha det än. Antagligen självklart men tacksam för input om jag missat något.
Välkommen till forumet! ![]()
Du missar inget, mer än att de ju har fri förfoganderätt i samma sekund du gör överföringen. Nu verkar de ju kloka, men det är det enda du behöver tänka på (samt att lagen ska vara spikad och klar samt ha börjat gälla).
Om man maxar insättningen på 150.000 kr så får man ju väga:
-
“Risken” att barnen har full förfoganderätt för pengarna om de är 18 år eller äldre
-
“Risken” för att du inte kan föra över pengarna tillbaka till dig själv om barnen är yngre än 18 år.
I förhållande till att “spara” 1500 kr…
Går det inte att skriva ett gåvobrev med överlåtelseförbud för att komma runt detta med fritt förfogande?
Där det går att säga att värdepappren kanske inte får säljas förrän ett visst år eller utan ditt samtycke.
Gåvobrev kanske borde va del i ett standardsvar på frågor om gåvor till barn inte minst så det kan göras till enskild egendom.
Tack för input, blir nog att jag för över när förslaget träder i kraft. Trist att betala skatt i onödan och är inte orolig att pengarna festas upp
Om nu barnet bryter mot förbudet att lyfta pengar, kommer du att polisanmäla hen då…
Funderar på samma sak, har fram tills nu sparat i eget namn till barnen och i “klump” för att snarare dela ut efter behov än med millimeterrättvisa på 18-årsdagen. Men för att minimera skatten känns det dumt att inte placera 150 k vardera nu i deras namn istället och eventuellt mer framåt slutet på året när gränsen höjs till 300 k.
Finns det en risk för detta på något annat sätt än ifall sparandet når 8 prisbasbelopp och överförmyndarspärren slår till?
(Läste om det här nu: https://www.morningstar.se/se/news/255934/se-upp-för-fallgropar-med-skattefritt-barnsparande-i-isk-och-kf.aspx)
Är olagligt vad jag förstått, då stjäla är olagligt.
Nja, är väl inte riktigt så glasklart. Helt uppenbart att jag inte kan göra vad som helst med pengarna för mitt eget nöjes skull, men inte att det är olagligt att göra uttag från barnens ISK för sådant som kommer barnen till godo (vilket väl t ex borde kunna vara ifall vi inte bott i stort hus redan om vi köpte något större hus för att de skulle få egna rum?)
Här står det t ex “Pengarna får användas för sådant som gagnar barnet, exempelvis för barnets uppehälle, utbildning eller nytta i övrigt. Du får inte använda barnets pengar för något som bara är av intresse för dig, inte för barnet.” och “Du kan göra vissa uttag från barnets konto under förutsättning att pengarna används för något som kommer barnet till godo.”
Tanken just nu blir nog i alla fall att spara en del i barnens namn och hoppas att vi kan ha en bra dialog kring hur detta bör nyttjas efter 18-årsdagarna, och sen riskmitigera och möjliggöra för “rättvisa i utfall” genom att spara resten i eget namn även fortsättningsvis.
Om du är barskrapad och bara pengarna på dina barns ISK finns kvar, går det troligen ta ut pengar till havererade värmefläkten eller dylikt, efter en dialog med banken och överförmyndaren.
Men har man så små marginaler, så är det nog smartast att ha barnsparande i eget namn. I alla fall om det är större belopp.
Frågan är om eget rum gagnar dem även när de flyttat ut.
Knepig gråzon.
150 k/barn i år är en relativt liten del av familjens totala portfölj och mindre än deras andel av det vi redan sparat “öronmärkt” till barnen i eget namn.
Om ekonomin på något sätt krashar så att vi skulle bli barskrapade är nog tyvärr även barnens sparande med liknande placering (främst global indexfond) inte heller så mycket kvar av.
300 k/barn nästa år däremot skulle vara mer än vad som hittills sparats totalt till dem, och känns inte helt bekvämt att de ska få “i handen” på 18-årsdagen.
Helt klart intressant fråga och förmodligen en bedömning man får göra från fall till fall. Mina föräldrar tog t ex från pengar de sparat åt mig till att betala för markiserna på huset när jag var barn. (Och min lillasyster fick betala för nåt annat har jag för mig)
De sitter fortfarande där men jag har bara nytta av dem några dagar per år när jag hälsar på hem-hemma ![]()
Hus-frågan kanske dock var ett dåligt exempel i sammanhanget när barnen i denna familj redan har egna rum, min fundering rörde mer skatteplanering vs risk och balansering av utfallet.
En faktor som krånglar till det lite mer i vår familj också är att mellanbarnet av 3 har ett svårt funktionshinder och aldrig kommer bli självförsörjande.
Men inte glasklart att han är den som kommer behöva mest initialt när han blir vuxen, t ex om LSS-boende kommer passa bättre för honom än egen lägenhet med assistenter kanske hans behov av kapital till en kontantinsats är lägre än vad syskonen kan ha om de t ex flyttar till en större stad.
Han har dessutom utöver vårt barnsparande redan 300+ k (från försäkrings-klumpsumma efter diagnosen) på ett överförmyndarspärrat ISK i eget namn, så det är bara de “normalstörda” barnen som det lönar sig skattemässigt att föra över sparande till.
![]()
![]()
Jag undrar hur många tjänstemän som sitter och gnuggar knölarna kring detta regelverks påverkan i praktiken om 5-15 år.
Jag hoppas bankerna informerar lite vid start av barnkontona. ![]()
Det har jag inget minne av när vi öppnade dessa ISK (när barnen var riktigt små, främst för att placera julklappspengar från farmor och farfar). Då var det mest frågan om ifall barnen skulle ha tillgång på 18-årsdagen eller inte som var uppe, men tror inte banktjänstepersonen sa nåt då om att vi inte fick ta ut pengarna därifrån och placera på annat sätt.
Det är bara “funkisgrabbens” ISK som den frågan varit uppe kring, där var det först t o m lite krångligt att få placera pengarna vilket gjorde att han tyvärr gick miste om ett par års börsuppgång när pengarna bara låg på ett överförmyndarspärrat konto innan vi lyckades få till ett motsvarande ISK.
Så ni fick info! Skönt att höra ändå. ![]()
Initialt sparade jag i ISK i barnens namn. Efter knappt 10 år så tänkte jag att det vore bättre att ha det i mitt namn. När jag frågade banken så sade de att det inte gick att flytta pengarna. Efter ett tag så testade jag ändå att föra över från barnens ISK till mitt sparkonto och det gick. Därefter startade jag upp ISK åt dem i annan bank och investerade pengarna där (i mitt namn men separat från mitt “egna” ISK). Kanske har det stramats upp på senare tid eller beror på beloppen men jag tror olagligheten aktualiseras först om barnet vid någon tidpunkt anmäler att en förälder tagit från deras konto för egen vinning. För övrigt har jag inte kommit till skott att flytta ~150k till deras helt egna ISK än men nu när tråden vaknade igen kanske jag tar tag i det.
Tack för att du vittnar om detta! Mina varningar och åsikter om att man i det längsta vill undvika att komma under överförmyndarkontroll för sina barn stämmer!
Jo, jag kom ingen vart med att kontakta överförmyndarnämnden. Löste sig dock när jag gick till banken istället och bad att få hjälp med att placera pengarna och då var det inget problem att lägga dem i en 50/50-fond och sedermera byta till att allt numera ligger i DNB Global Indeks. Skatten på ”funkisgrabbens” ISK betalar jag åt honom, så tekniskt sett sparar vi väl redan mer åt honom. Men som jag alltid brukar säga åt de andra barnen så är det orättvisa inte när han får nåt som de inte får (klagomål gäller ofta skärmtid) utan att det orättvisa är att de har bättre fungerande armar och ben än honom och slipper epilepsi.
Han har ett icke-spärrat sparkonto också, där han numera även har en del pengar han får av sin farmor när hon bemannat assistanstimmar (”det är ju hans pengar” brukar hon säga) men de pengarna använder vi redan en del nu till sånt som han har glädje av. Förra sommaren blev det en riktigt fin studsmatta och nu i sommar blir det en resa till Legoland för farmors assistanslön. Apropå diskussion tidigare i tråden.
Det är bara olagligt om man blir påkommen, menar du? ![]()