Det var oerhört klantigt att spara till barnen i deras egna namn!

Inser att det var oerhört klantigt, men kan bara konstatera att det är gjort alla fel man kan tänka sig.
Båda barnen kom upp i över 500k innan vi stoppade fondsparandet i deras egna namn och startade ISK i våra namn.

Finns något jag kan göra för att eliminera att allt hamnar i hans händer om några år när den första fyller 18?

4 gillningar

Tror inte det är möjligt tyvärr. Så du får utbilda barnen

7 gillningar

Hej och välkommen till forumet! :slight_smile:

Behöver kanske inte vara “klantigt” egentligen. Se till att prata med barnen om vad ni hoppas att de ska använda pengarna till och hur de ska förvalta pengarna. men ja, rent juridiskt, så är det deras egna pengar på deras egna vilkor.

500kkr är mycket, har ni haft överförmyndarkontroll då?

9 gillningar

Berätta mer. Vad är du rädd att han kommer göra? :slightly_smiling_face:

Jag fick mer än så och har inte bränt något av det.

5 gillningar

Vilken morot till att lära barnen allt om att vara sparsamma och ränta på ränta!

7 gillningar

Eller köpa en BMW M3 när man fått sitt körkort

8 gillningar

Vet inte hur ärlig jag kan vara i mina rädslor:) Blev medlem i forumet för mindre än en timma sedan och har inte läst av tonaliteten än :slight_smile: Men visst, rädslan är ju att de liksom packar väskor och flyger till ett land långt långt bort och dricker några drinkar för mycket osv.osv.osv. och jag får bara vara glad om de kommer tillbaka välbehållna. Ungefär så.

Vet att några kommer tänka att det också kan vara att “leva livet” men det var inte så jag tänkte när jag började spara till dem. Mina föräldrar har gjort samma sak med mig. De ljög till jag var 25år, och sa att jag fick ut dem när jag hade tagit examen från universitetet, och det är jag tacksam för idag. Tyvärr och lyckligtvis kommer jag inte kunna spela de kortet, med tanke på tekniken som öppnar upp världen för dem under natten till 18-årsdagen. :slight_smile:

7 gillningar

Ja ungefär så :slight_smile:

Kanske det sättet man får se på det. Jag kämpar, lär ut, involverar, pratar om. Tyvärr är det ett av barnen jag är mer orolig för än de andra.

1 gillning

Du har några år på dig. Inkludera barnen i hur du resonerar, betalar, sparar & drömmer om pengar.

Ställ frågor till barnen… ”om du fick 100.000 när du vaknade, vad skulle du göra?” Och avvisa inte svaret.

Visa ränta-på-ränta kalkylatorn. Förklara principen med kontantinsats vid köp av bostad.

Ha ekonomi-fika en gång i veckan. Vad är snacket på skolan just nu? Senaste trenden?

Visst, risken finns att pengarna eldas upp på konsumtionens bål. En sista utväg är ju att du mutar ungarna… håller dom i pengarna finns en bonus att hämta ut när dom är 25 :joy:

8 gillningar

Jag hade förmodligen bränt alltihop när jag var 18 år om jag ska vara helt ärlig… Mina föräldrar gav mig inte en krona (förutom lite matlådor när jag kom hem på besök). Min far hjälpte mig att gå i borgen för ett topplån till lägenheten, som jag sedan betalade tillbaka själv. Jag är oerhört tacksam för att de inte gav mig något mer, för det fick mig att utveckla en större respekt för pengar och hur jag bör planera min ekonomi.

Förhoppningsvis resonerar dina barn annorlunda :slight_smile:

1 gillning

Det här behöver inte vara negativt alls. Jag gjorde nämligen precis så. Sade upp mig från mitt jobb och drog till Australien tillsammans med en dåvarande kollega. Något som enbart var möjligt på grund av det barnspar jag fått ta över som 18-åring (även om jag väntade i 6 år med att nyttja det).

I backspegeln är detta bland de bästa besluten jag någonsin gjort. Resan innebar ett enormt kliv ut i stora världen vilket öppnade mina sinnen. Senare banade det också iväg för en 15-årig karriär utomlands även om just Australien mest blev nöje. Jag brände rubbet men det är ingenting jag ångrar idag. Tvärtom!

Däremot festade min syster upp sina besparingar på hemmaplan vilket är en annan historia men det har ju gått bra för henne med nu i vuxen ålder. Jag säger hatten av till att ni lyckats sätta undan så mycket. Gjort är gjort nu så prata bara med barnen när de blir äldre. Det behöver inte bli så illa som du befarar.

8 gillningar

Jag tänker att bästa sättet att förbereda barn på att hantera pengar är att träna dem på att hantera pengar. Tidig vecko och sen månadspeng med eget ansvar för att hantera om det är slut. Eget investeringskonto med insyn i avkastningen. De behöver lära sig läxorna innan de blir 18.

Tror faktiskt inte på att man lär sig mer om pengar av påtvingad fattighet. Man lär sig bara bristtänket. Man behöver lära sig möjligheterna också. Vad är bra livsinvesteringar, mm.

3 gillningar

Ja, det är otroligt dekadent på vissa ställen. Men jag tänker att många åker utomlands även utan pengar. Jag hade en kompis som tog lån för att resa i den åldern. Som myndig öppnas ju massa dörrar.

Jag ska försöka demonstrera vad man ska akta sig för när min son blir stor nog. Ett par saker som hjälpte mig mycket var en kemilektion där de visade olycksfall med raketer, riskettan på körkortsutbildningen och några klipp på internet där folk skadar sig ordentligt på diverse maskiner. Det stillade en del av nyfikenheten på de områdena. Kanske kan man göra något liknande; visa skräckhistorier på andra ungdomars katastrofsemestrar och dumma beslut?

Delvis kan man kanske bearbeta separationen i sig själv. Man kommer aldrig kunna kontrollera ett fullvuxet “barn” som en liten bebis. Man kanske får skaffa något annat att hänga upp modersinstinkten/oron på?

Det sämsta som kan hända är kanske att ungdomen får en ide om att “investera degen smart, inte nån jävla indexfond” - det kan bli en dyr lärdom.

Kanske bättre att lägga fram sanningen om vad de kommer att få när de fyller 18 redan nu så kan de utveckla en plan själva, och ni föräldrar kan förklara vad ni förväntar er av ungdomen.

2 gillningar

Man har väl rätt att använda pengar från barnens konto om det är för att köpa något till/för barnen. Dvs du skulle kunna bekosta körkort, moped, språkresa etc. Då blir det iaf mindre pengar kvar att göra av med och det som du ”tagit” kan du spara på annat konto.

Kanske kan du också motivera att spara pengarna.
”När du fyller 18 kommer du få x kronor. Om du behåller 90% av x så ger jag dig ytterligare y kr.” Bygger såklart på att du har medel att göra detta.

Involvera dom i familjens ekonomi innan dom fyller 18. Förbered dom på att dom kommer att få pengarna. Det kommer förhoppningsvis leda till intressanta diskussioner.

Sparar själv lite i barnens egna namn för att poängen (ja, det är ett HSB Bosparande) ska tillfalla barnen. Det rör sig endast 500kr/barn och månad men för äldsta barnet har det hunnit bli mer än 100 000 kronor på 8 år.

Äldsta barnet har ett eget sparande (veckopeng, presenter, pengar från leksaksförsöljningar) i fonder och än så länge är pengarna har sparar själv det enda sparandet i hans namn som han känner till men jag tänker att om 2-5år kommer jag att berätta att vi föräldrar har ytterligare ett sparande till honom så att han vänjer sig vid tanken och vi kan diskutera vad han kan tänkas behöva använda pengarna till i framtiden.

2 gillningar

Jag hade en liknade situation och löste den så här. Efter som att du är förmyndare så kan du helt enkelt efter en diskussion med barnen hjälpa dem att flytta pengarna till ett annat konto. Till tex ditt Isk. Jag var tvungen att göra en sådan omläggning i ekonomin pga en separation för att kunna lösa motparten från huset.

När mina barn sedan var tillräckligt gamla och fått lära sig att jobba, spara och att ingenting kommer gratis så hjälpte jag dem med körkort och insatts till bostad. Är dock fortfarande skyldig dem en del av ”mitt” sparande till dem. Men de kommer att få igen pengarna med råge. Mitt samvete skulle aldrig tillåta något annat.

1 gillning

Bästa sättet att träna sig hantera pengar är att inte ha några pengar och istället får kämpa för att få dem. Får man en stor hög pengar bara så där när man dessutom knappt har blivit vuxen tror jag det är svårt att ha respekt för pengarna. Inte ens vuxna människor som levt ett halvt liv är bra på att hantera pengar de snabbt kommit över. Orimligt att ställa kravet på föräldrarna ett lära barnen rätt hantering och inställning. De som inte sätter sprätt på pengarna på skit tror jag är sådana som har det inbyggt i sin personlighet och inget som föräldrarna lärt dem.

1 gillning

Behöver inte vara fel om det är en dröm heller. Dom har många år på sig att tjäna egna pengar :slightly_smiling_face:

Finns bra mycket sämre saker att slönga bort pengarna på.