En curlingförälders i-landsproblem.
Någon gång ska vara den första.
Har lyssnat på alla avsnitt, följt RikaTillsammans sedan bloggstarten samt läst mycket på forumet. Men inte haft anledning att posta… förrän nu
Hur mycket och när, dela ut barnsparandet till barnen?
Jag behöver svar inom 3 veckor (lite lätt panik).
Yes, jag har hört avsnitten, jag har läst trådarna. Men som i så många andra ämnen blir det såklart ”unikt” när det kommer till mig själv o mina barn - eller hur?
Bakgrund.
Gift sedan ca 20 år, bor i Stockholmsområdet. Vi har båda högskoleutbildning, välbetalda jobb och relativt sett, billigt boende. Vi har sedan några år tagit oss till Nivå 4.
Vi har 3 barn (i olika åldrar), vilka vi började spara till från födseln.
För flexibilitet och kunna göra ”utdelning rättvist” mellan barnen är sparandet i en gemensam pott (man kan säga som en del av vårt totala sparande / investeringar, dvs inga namngivna konton eller så).
Från början var tanken att nå 600.000 kr per barn, för att en dag kunna hjälpa dem in på bostadsmarknaden. I och med att det inte finns något sparande specifikt i deras namn eller något belopp kommunicerat, så blir det ganska flytande. Ska det vara 600? 200? 800? Beroende på hur vi ser på framtiden osv är det också ett beslut som måste fattas. Vi har dessutom ganska många år på oss att sparar och investera tills sista barnet fyller 18, därav är beloppet inte satt i sten.
Ja. Givetvis skulle vi har sparat ”med” barnen och inte ”till” barnen. Klockrent! Men nu är det lite sent
Barnen är medvetna om att vi har ett sparande till dem, det vet dock inte hur mycket.
Inom kort fyller äldsta sonen 18 år. Och ganska precis nu kom verkligheten ifatt oss.
Bland hans kompisar är det vanligt att de får beloppet föräldrarna sparat på 18-årsdagen (eller att det skrivs över på dem iom att de fyller 18). Beloppen har varierat mellan 20 och 150k.
En del bränner pengarna, en del investerar dem osv.
Även om jag känner mina barn, är det oerhört svårt att veta hur de kommer agera. Förutom det faktum att man tycker de är små och omogna och inte alls lika ”smarta/duktiga/drivna/bla bla som jag själv var som 18 åring…” (jag vet att det inte stämmer, men det är så jag tänker).
Sonen som ska fylla 18 har ett år kvar på gymnasiet, sen väntar ev lumpen och med stor sannolikhet högskolestudier (i Sverige eller utomlands). Dvs han kommer bo hemma i minst 1 år till, kanske längre.
Först nu har vi insett att även om vi vill hjälpa till vid t.ex. köp av bostad så är det i Stockholm ganska långt bort, eftersom han kommer behöva en egen inkomst för att kunna ta bostadslån. Och även om han blir glad för pengarna där och då så lär det ha funnits tillfällen tidigare då de hade kunnat göra mer ”nytta”.
När han pratar om utlandsstudier märker vi att han vill, men att han samtidigt ”känner” att vi / han inte har råd. (Vilket han skulle kunna ha…)
En egen insikt att ta med er.
Om vi säger att beloppet är ca 400-500k. Så är det alltså ca 400 ggr större än något belopp han hanterat (han omsätter studiebidraget på strax över 1000 kr varje månad). Jag vet inte hur jag själv skulle agera om jag fick höra att det inom X tid kommer ett arv som är 400 ggr vad vi omsätter som hushåll varje månad. Hur skulle det påverka mig? Oklart - men jag skulle inte vara oberörd i min syn på jobb, investeringar, sparande osv. O hur skulle det då inte påverka en 18-åring?
Jag och frun är vilsna, heller inte överens. Vi söker inspel, förslag, motargument osv. Vi är ödmjuka inför att vi garanterat kommer göra fel, men med forumets hjälp kanske vi kan göra mindre fel
Varianter:
Dumstrut. - Grattis. Här är 600k. Lycka till!
Av massa skäl, förmodligen sämst.
”God man” - Grattis. Vi har sparat 600k. Men du får bara använda det till vettiga saker tills dess du visat dig mogen.
Bra. Det kommer inte slösas bort.
Dåligt. Visar att vi inte litar på honom, blir mentalt kaos med känslan, som 18-åring med studiebidrag som enda intäkt, att ha 600k lär vara att man är set-for-life och aldrig behöver jobba/anstränga sig. Och jag ser framför mig hur vi kommer diskutera huruvida han kan ta av de pengarna till en “grabb-resa” utomlands…
Mellanmjölk. - Grattis. Här är 100k, dina att göra vad du vill med. Sen finns 500k sparat, men det måste användas till lägenhet eller motsv. / när du är mogen / stämmas av med oss.
Gamification - Grattis. Vi har sparat till dig, o därför kommer vi dubbla varje insättning du gör på Lysa/Avanza/etc tills dess du når 1 miljon.
Coachen - Grattis. Vi har ”fuckat up” positivt O sen lägga alla korten på bordet och inkludera honom i problemställningen. Hur mkt nu, hur mkt sen?
Bra. På flera sätt.
Dåligt. Han kommer veta att pengarna finns (vilket som sagt blir mind-blowing som 18 åring) och kan påverka framtida beslut.
Realisten. Grattis här är 100k. Inte nämna övrigt sparande.
Inse att vår välvilja riskerar att stjälpa snarare än att hjälpa. O därför ge ett mindre belopp nu, låta honom pröva sina egna vingar o sen såklart ha kvar sparpengarna för att kunna hjälpa till senare om/när det behövs.
Andra varianter? En kombination av ovan?
Övrigt
Vi har varit överdrivet noggranna mellan barnen med rättvisa gällande födelsedagspresenter/julklappar och liknande. Och de vet om det. Därför finns en viss risk att iaf mellansonen (som har några år kvar till 18) kommer får reda på vad brorsan fick - och därmed bli snurrig i huvudet han också, men i ännu yngre år.
Tack.