Hur mycket sparar du / avser spara till dina barn?

Är ganska ny på forumet men läser runt lite och ser att många sparar till sina barn.

Det ledde till funderingen, hur mycket har ni sparat till barnen eller hur mycket tänker ni spara till de?
Samt vad är tanken med de pengarna? Är det att barnen ska kunna ha kontanter till handpenning för egen bostad i framtiden etc.

Är själv väldig ung och har inga planer att skaffa barn inom kort framtid men tycker det skulle vara intressant att läsa hur andra på forumet tänker och har gjort .

Sparar barnbidraget plus några hundra från far/morföräldrar. Blir väl upp till barnen vad de vill göra med pengarna men hjälp till bostad känns ju rimligt.

Tjena.
Jag sparar 1500:-/månad hos Lysa åt min dotter.
Dels för att kunna hjälpa till vid tex körkort men även för att ge lite startkapital när hon börjar livet.

Mvh Henrik

0 kr. Kommer istället (vid behov) hjälpa barnen med det de behöver.

Förstår inte riktigt poängen med barnsparande. Känns lite som buffert, folk har det ”därför att” utan större eftertanke.

6 gillningar

1500 kr i månaden till körkort? Då behöver du bara spara i något år

1 gillning

Samma lika här.

Slutade med att dela upp allt sparande för ett tag sen.
Jag har allt i en och samma portfölj. Den är till för livet, som innefattar allt från hjälpa barnen om det behövs till min egen pension.

3 gillningar

Sparar 1.000 kr per barn och månad, men kontona står på mig. Ser det som en slags buffert för barnens famtida bravader och aktiviteter. Kanske skapar vi minnen tillsammans för pengarna. Sen är det perfekt för fantasilösa släktingar att ha ett konto att sätta in pengar på istället för att köpa massa skit i menlösa presenter som barnen tycker är kul i en kvart.

6 gillningar

Jag och Caroline började spara barnbidraget när vår dotter föddes 2011. När jag dock skrev boken “Gör ditt barn rikt” 2017 så fick jag feedbacken från t.ex. barnpsykologer att ett stort barande till barnen snarare kan stjälpa än hjälpa.

Efter samtal med många olika parter som var duktiga så konstaterade vi i boken att en maximal slutsumma bör ligga runt 250 000 kr. Det räcker till de tre skiftena:

• Flytta till egen bostad
  • Börja plugga / jobba
  • Ta ansvar för sin ekonomi

Dessutom bör man aldrig t.ex. ge till hela kontantinsatsen utan t.ex. bara till 2/3 av den så att barnet får anstränga sig självt. Det gör att vi idag har “cappat” sparandet så att slutsumman blir ca 250 000 kr för våra barn. Det innebär ett sparande på ca 500 kr för det ena barnet och ca 700 kr till det andra. Så vi månadsparar ca 1200 kr för båda barnen gemensamt. Det vill säga betydligt lägre än barnbidraget. Man kan testa sig fram vad det blir för ens situation via ränta-på-ränta räknaren:

Jag brukar därför ofta säga:

Om du sparar hela barnbidraget till dina barn så är sannolikheten att du sparar för mycket ganska stor.

Att spara 1000 kr/mån i 18 år ger vid 7 % årlig avkastning (typ en fondrobot) ca 420 000 kr.

Sparar man från barnet föds räcker gott och väl 600 kr/mån för att komma upp till 250 000 kr.

Med ovan sagt - tänk på att det INTE är något krav att spara till sina barn. Alla har inte möjlighet att spara, mina föräldrar sparade inte till mig och det gick ganska bra i alla fall. I mångt och mycket är det bättre att ge barnen ett ekonomiskt självförtroende och en självkänsla än en stor summa pengar. Dessutom att ge dem pengar utan att ha lärt dem och pengar är receptet för en ekonomisk katastrof. :wink:

14 gillningar

Vi sparar hela barnbidraget plus tillägg på en öronmärkt KF för barnsparande, dock ej i barnens namn. Vi behandlar dock denna KF som vilken del som helst av vår investeringsportfölj, typ passiva högrisk hinken. Syftet med att lägga detta i en separat ”behållare” är att om vi eventuellt går skilda vägar så skall det vara tydligt vilket sparande vi tidigare var överens om var till barnen.

Sen är det långsiktiga syftet att lämna över mer än detta till nästa generation, men först efter att de själva skaffat sig ordnad ekonomi.

Med betoning på tidigare. Bli inte förvånad om samma person senare kommer lasta över hela ansvaret för sparande/kapital för att hjälpa barnen helt på dig och använder pengarna ni tidigare sparat till detta för att finansiera sitt nya liv. Ah, det är verkligen underbart med ex :smiling_face_with_three_hearts: :joy:

2 gillningar

500kr per barn och månad på Lysa. Syftet är att (vid behov) underlätta klivet in i vuxenlivet. Troligtvis innebär det hjälp med första bostaden, men skulle det bli aktuellt med studier i utlandet eller något annat otippat så kommer där finnas en liten slant.

Mor/farföräldrar har egna barnbarn-sparanden som nog lättare kommer gå att få loss till exempelvis tågluff eller första bilen…

Mina tre döttrar fick 100 000 kr var när de fyllde 18 och en lektion i 4-hinkar principen :blush:

12 gillningar

250k till dagens värde?
Om ni fick ett till barn i år, hur mycket hade ni sparat? Gissar att 250k knappt räcker till en enrummare om 18 år.

2 gillningar

Ok, man kan revidera upp lite med inflation, men 250 000 tänker jag går:

• 50 000 kr, 2/3 av körkort och lite resa
  • 200 000 kr, 2/3 av kontantinsats, dvs lgh värde på 2 000 000 kr (=300 tkr + 1700 tkr lån)

Sedan kan man ju - som många andra föräldrar gör - låna på befintligt boende.

1 gillning

Jag tycker också att 250’ låter lite. Problemet är väl att de ska ha råd med lånen också, även om summan bidrar till kontantinsatsen. Tänker att det är tufft att klara en bostadskostnad bortåt 8-10 000 när man är ung, med amortering och ev höjda räntor + månadsavgift.

Om man ändå har tänkt att hjälpa dem med pengar till bostad kan man väl lika väl spara till dem som ta lån på sin egen bostad senare?

Finns det inte risk att det blir lite väl mycket curling om man står för både insats, amortering, ränta och avgift?

3 gillningar

Precis min tanke efter ha pratat med bl.a. barnpsykologer, beteendevetare och coacher…

Jag menar inte att föräldrarna ska stå för allt. Men säg att en liten lägenhet kostar 2-2,5 milj, kontantinsats 300’. Sen ska den unga personen också ha råd med lån o amortering mm på sin antagligen låga lön. Det är där jag menar att det kan bli tufft om de bara har 200’ i startkapital. Säg att de har 5-600’ i stället, då blir det lite lättare.

Tycker inte att det är curling. På min tid kunde man få en hyresrätt eller nåt billigt i andra hand. I storstäderna är det mer eller mindre omöjligt idag. Det är i mitt tycke inte rimligt att behöva sätta vuxenlivet på vänt flera år på grund av en galen bostadsmarknad.

4 gillningar

Just när det gäller till bostad anser jag att de tänker fel. Det är en sak att få ett antal hundra tusen att leva loppan för och vänja sig vid en livsstil man inte har råd att upprätthålla av egen kraft, men en bra grundplåt till en bostad gör inte folk bortskämda/dåliga på att ta ekonomiska beslut.

3 gillningar

Jag kommer inte att få barn, så ingenting. Men jag kommer att överväga hur mycket jag ska lämna för husdjur jag kan ha när jag dör. Jag har faktiskt funderat på detta nyligen, om hur jag får ett testamente skrivet och certifierat för att få mitt sparande att gå in i någon form av fond som skulle användas för att se till att mina katter tas om hand. Jag vill inte att det ska finnas någon chans att deras mat, bostäder eller medicinska räkningar inte kommer att betalas.

5 gillningar