Vad är en lämplig summa att spara till barn? | Omröstning

Blev nyfiken på den här frågan eftersom jag är lite kluven. Vad passar bättre då än en omröstning? :slightly_smiling_face:

Hur mycket sparar du per barn per månad?

• 0 kr
  • 1 - 100 kr
  • 100 - 250 kr
  • 250 - 500 kr
  • 500 - 1.000 kr
  • 1.000 - 1.500 kr
  • 1.500 - 2.000 kr
  • Mer än 2.000 kr per månad

0 röster

Hur mycket pengar har du sparat per barn idag?

Om du har flera barn, summera totala beloppet och dela med antalet barn så att vi kan få en siffra att jämföra.

• 0 kr
  • 0 - 1.000 kr
  • 1.000 - 2.500 kr
  • 2.500 - 5.000 kr
  • 5.000 - 10.000 kr
  • 10.000 - 25.000 kr
  • 25.000 - 50.000 kr
  • 50.000 - 100.000 kr
  • 100.000 - 200.000 kr
  • Mer än 200.000 kr per barn

0 röster

Ja, jag inser att man borde vikta det med hur gamla barnen är i genomsnitt, men det får bli till en större undersökning i framtiden.

Frågor till kommentarerna

Om du orkar, så får du även gärna i kommentarerna svara på följande frågor:

1. Vad är syftet med sparandet? T.ex. boende, körkort, resa eller något annat?

2. Har du en specifik summa du målsparar till, eller är det “ju mer desto bättre”?

Än mer nyfiken är jag om det är någon som inte sparar till barnen. Jag kan nämligen själv ibland tänka att ge barnen pengar är att göra dem en björntjänst. :thinking: Oavsett så anser jag att spara med barnen är viktigare än att spara till barnen.

Till en insats i Sthlms-området. Dvs ca 2-3mkr per barn är mitt mål men pengarna står nästan alla i mitt namn just nu

3 gillningar

Oj, det var mycket. Är tanken att betala lägenheterna kontant eller bara kontantinsatsen?

En liten mindre summa på Isk som barnet får vid 18 år, typ 30-40.000 kr och sedan senare i livet en liten större summa på Kapitalförsäkring i mitt namn, kanske runt 400.000 kr.

Pengarna ska vara ett stöd i att bygga upp sin ekonomi på egen hand. Pengarna ska inte vara en ekonomi i sig.

3 gillningar

Kontant men man vet ju inte hur långt 2-3 mkr räcker i förhållande till var de önskar att bo

1 gillning

När jag får barn är mitt MÅL att:

Spara 50 % av barnbidragen samt 500 extra per förälder i månaden. När barnet är tillräckligt gammalt för att börja arbeta, får barnet betala en mindre summa som “hyra” som jag sparar.

Om barnet bor hemma, blir “hyran” högre.

När barnet väl tar examen från högskolan / får barn eller liknande och ska göra ett större inköp, får barnet det som är sparat.

Samma konto kommer jag uppmuntra vänner och släkt att sätta in födelsedagspengar och annat, om de önskar. En symbolisk 50kr är bättre än inget när barnet är 1 år, exempelvis en mindre gåva + mindre gåva insatt på sparkontot.

Det vi däremot sparar ska vara i mitt/vårt namn ifall att det skulle behövas (troligen inte). Om barnet blir en rebell och tar sönder något när den är 17? Då plockar vi från sparkontot.

Men som sagt, det är ett mål. Inte en verklighet.

Hur lyckas man spara så mycket åt barnen ? Det krävs jätte inkomster privat eller hur? :+1::grin: . Annars kommer man inte lika långt med vanlig snitt arbetarlön :person_tipping_hand:

1 gillning

Det spelar kanske inte så stor roll men vad är lämpligast att svara om man t.ex sparar exakt 500 kronor - det övre eller det undre spannet?

1 gillning

Ta det högre spannet. :slightly_smiling_face:

1 gillning

Vi sparar hela barnbidraget x 2st barn. Så klart Isk frugans namn :person_tipping_hand: . Sedan får vi se hur mycket och när de får ta del av pengarna.

3 gillningar

Sparar hela barnbidraget för 3 barn. I våra namn. Hälften investeras och hälften ligger på sparkonto med ränta. Inte menat som någon gåva utan mer för att skapa separat utrymme i ekonomin för sådant barnen kan behöva senare, som körkort, insats till lägenhet, bil, lösa knarkskuld eller vad det nu må vara. För mig är det inte heller givet att det ska vara en gåva utan kanske kan vara som räntefritt lån. Anledningen är just att alla gåvor inte är av godo.

Utöver detta öppnar jag ett isk-konto i deras namn när de blir tonåringar med en symbolisk summa och månadsinsättning för att ge dem en känsla för investerande vs sparande.

Så inget specifikt mål men med bostad som kanske största fokus och ingen specifik summa utan vad barnbidraget nu blir under 18 år i snitt för tre barn och hälften investerat i global och svensk indexfond.

4 gillningar

Att spara till barnen är inte de lite curlande då??
Man kan lära dom värdet pengar samt hur man hanterar dessa å spar till mål man vill ha…

3 gillningar

Därav att jag skriver att minst lika viktigt att spara MED barnen som TILL dem. :slightly_smiling_face:

1 gillning

Spara med köper jag direkt… Då lär dom sig någe…

En kombination av olika saker; relativt litet hus i sthlms-området, arv, billiga bilar, lyckade aktieplaceringar, förmånligt aktieköp hos arbetsgivare, hyfsat hög lön, inga vintersemestrar, matlådor till jobbet, mm. Kanske viktigast av allt för att kunna ge mina barn så mycket är att jag har mycket goda förutsättningar främst vg tjänstepension (nästan maxad itp2 samt hyfsad itp1) samt privat pensionssparande (löneväxling, ips mm)

1 gillning

Sparar inte i olika konton till olika ändamål. Barnen har ett månadssparande som mest är pedagogiskt och för att de skall lära sig sunt ekonomiskt beteende. Där hamnar också lite pengar från mor och farföräldrarna.

Pengar till lägenhet, körkort osv kommer de få efter behov. Jag strävar inte heller efter exakt rättvisa.

2 gillningar

0kr.

Det finns pengar för att vid behov stötta vid alla upptänkliga situationer, närmast till hands ligger väl bostad, men det finns ingen öronmärkt summa för dem. Min förhoppning är att de inte behöver någon hjälp överhuvudtaget, att man byggt upp ett kapital ”i onödan”. När jag sedan blir för gammal för att ha någon större nytta av pengarna skiftar jag ut dem till barn/barnbarn.

Så på ett vis sparas inget till barnen, på ett annat vis är allt till dem.

9 gillningar

Vi sparar på SAVR till båda barnen. Kallar det Barnfond. 400kr per månad just nu, men ska nog öka lite framåt.

Vi vet inte vad barnen har för behov exakt. Nån kanske får mer i pengar till bostad, nån kanske får ärva en gammal bil eller dylikt. Vi tyckte det kändes bättre att ha en summa vi kontrollerar som vi kan hjälpa dem med än att förvalta separata konton. Vi var båda studenter när den äldsta (9år) levde sina första år så han sparades det inget till då. Den yngsta (6) har vi kunna lägga undan lite nästan hela hans liv.

Sen har barnen några tusenlappar per par också. I vårt namn i fonder. Det är pengar de fått i julklapp etc från släktingar. De gånger det var så stora siffror (över 1000kr ca) vi tyckte att det var bra att hjälpa den lägga undan lite snarare än att köpa mer Lego än de har kul med.

FÖRTYDLIGANDE: Sparar i mitt namn. Ett konto med gemensamt sparande för båda barnen. Inte i barnens namn, varken sparandet för respektive barn eller barnfonden är i deras namn.

2 gillningar

Tänker det beror på barnet också. Om det tillhör en grupp som i dagsläget har det svårt på arbetsmarknaden kan man tyvärr anta att det inte kommer bli lättare i framtiden. Det kan röra sig om sjukdomar eller funktionsnedsättningar.

Oavsett hur mycket man sparar är det dock en idé att reglera hur/när pengarna får disponeras genom att ha de på ett konto i sitt eget namn och uppföra ett testamente som reglerar själva användningen om man skulle gå bort själv. Lever man så styr man. Tänker att en del 18-åringar annars snabbt skulle bränna allt.

Många av mina kompisar åkte på festresa en två veckor för pengarna dem fick när de fyllde 18 haha. Är det något ni som föräldrar har tänkt på?

Nu kanske den gemene Rikatillsammans-föräldern har en annan syn på hur dessa pengar ska delas ut, med motkrav som kontantinsats t ex. Men tänkte om det kanske något som diskuteras med kollegor/vänner om vilken syn man som förälder har på vad barnet sen ska göra med pengarna.