Hur gör jag om skatt slopas på ISK för belopp under 300.000? | ISK-tricket med barn

Hej!

Det finns förslag från regeringen där skatten föreslås att slopas på belopp under 300,000 på ISK/KF. Di skriver om ISK-tricket där man, om förslaget går igenom och skatten på ISK fortsätter vara ”hög”, kan spara tusenlappar på att utnyttja det fria beloppet inom en familj.

Om förslaget går igenom, hur gör man det bäst? Förstår att det finns oändligt med olika alternativ men hur skulle ni lägga upp det?

Det verkar inte gå att öppna Lysa i barnens namn. Tror vi det kan komma att utvecklas?

Avanza kan jag spara i mitt eller barnens namn. Om jag förstår det rätt så räcker det i så fall inte att spara i barnens namn utan de måste själva stå på kontot. Stämmer det?

Tack på förhand

1 gillning

Ska bli kul att se hur många 18 åringar som kommer kunna ha kul på sina resor i framtiden! :wink:

Det är såklart smart att flytta över deras barnsparande till deras ISK, men är per automatik pengarna därefter deras?

Om så är fallet så är det fördelaktigt för dina barn mer än för dina ekonomiska mål? :thinking:

Sen får vi se om skattelättnaden klubbas, för det är väl inte beslutat än?

4 gillningar

Exakt lagtext är väl inte ens föreslagen ännu?

Förmodligen lär det bli per person, iomed att det då tas upp på deklarationen. Där misstänker jag att det kommer tillkomma lite grejer för att hantera KF (i synnerhet utländska dito).

Så min gissning blir att det helt enkelt blir mindre schablonvinst varje person reavinstbeskattas på. Gissningsvis ett avdrag.

Så bara dela upp sparandet så varje individ har minst 300k på ISK/KF. Barn bör man vara medveten om att det blir deras pengar, på 18 års dagen har man då inget att säga till om som förälder vad gäller de pengarna.

3 gillningar

Hej!

Det är inget klubbat förslag men jag tycker ändå det kan vara intressant att titta på hur man skulle kunna göra om det blir verklighet.

Jag är medveten om de risker som finns med att pengarna tillfaller barnen när de fyller 18. Det är såklart en viktig aspekt i det hela som också behöver diskuteras.

Jag var just nu mest intresserad över hur det funkar för att det ska bli skattefritt.

Tack ändå för din kommenter :grinning:

3 gillningar

Hej!

Jag har bara läst att det är ett förslag så det finns säkert mycket som inte är bestämt ännu.

Är mest nyfiken på huruvida om någon vet om det räcker att spara i barnens namn på tex mitt Avanza eller om man behöver öppna eget konto till barnen.

Tack för ditt svar!:grinning:

1 gillning

Vad menar du med att spara i barnens namn?

Antingen är barnet den som står på kontot, eller så är det du. Den som står på kontot är ägaren. Du kan förmodligen ha fullmakt/kunna hantera kontot fram till 18 års dagen. Men det är fortfarande ditt barns pengar även före. Så tar du ut till dig själv innan 18 års dagen kan du få problem. Efter 18 års dagen har du inget attsäga till om.

4 gillningar

Vi vet ju alla hur mycket avgifter och skatter äter på kapitalet så jag gjorde en liten uträkning i ränta på ränta kalkylatorn och fick fram detta.

Startkapital 300K med 7% i 45 år ger 6,3 M om rubbet vore skattefritt

Med ISK skatt så växer kapitalet till 3,9M om skattesatsen förblir såsom den är 2024.

Nu är ju inte förslaget att allt ska vara skattefritt men man ser verkligen effekten av hur skatten påverkar det slutliga kapitalet på lång sikt

2 gillningar

Jag läste kanske lite slarvigt inne på Avanza

Stämmer det att barnens ISK öppnas och förvaltas av mig men flyttas på deras 18 årsdag ?

Självklart har du inte access till en annan vuxens konto.

Det finns också ett krav i Föräldrabalken att man anmäler till överförmyndaren i kommunen ifall barnet äger större tillgångar än 8 prisbasbelopp (468000 kr år 2024).

5 gillningar

Inte ens om det blir skattefritt tänker jag ge mina barn 300 000 var i present. Jag tror stenhårt på att det bästa är att barnen lär sig själva att bli sin egen lyckas smed.

9 gillningar

Detta skulle jag gärna vilja hålla med om, men svårt när man bor i storstad och barnen letar egen bostad i ett område som är okey. Kommer hjälpa till med kontantinsatsen.

1 gillning

Jag var ställt dem i hyresrättskö sen födseln och står själv i hyresrättsköer i de större städerna runtom i Sverige så ifall det skulle behövas skulle jag kunna ta en lägenhet där de får bo.

Känner en hel del tveksamhet när det gäller att överlämna en stor summa till barnen vid ung ålder, när det gäller egen drivkraft, omognad etc. Men här är hursomhelst några länkar på temat:

Länkarna var bakom betalvägg. Men tror jag tidigare läst att man inte ska hjälpa till med mer än 200.000kr eller liknande.

Jag är också tveksam att överlämna större summa. Men i fallet med stöd till insats gör jag undantag. Anledningen är att i Stockholm kan barnen inte få hyreslgh i ett område som är ok, trots att de stått i bostadskö sedan födsel. Såklart kan de välja att flytta från staden, men det är här jobben och partners finns.

Skatten 300 000 på ett Isk ett sjunkande ränteläge kanske handlar om runt 2 500 kr per år.

Man får göra en riskbedömning. Är det värt att tjäna 2500 kr jämfört med att 18-åringen bränner 300 000 kr på några månader. I många fall är nog svaret nej.

16 gillningar

Jag ogillar tanken på att tappa kontrollen över pengarna. 300 000 idag kan vara 600 000 när mina barn fyller arton, det känns lite väl saftigt.

1 gillning

Barnen behöver vara ägare till kontot så du behöver väga skattefriheten mot du ger bort makten över pengarna till ditt barn. Om beloppet till sist överstiger 300 000 (eller det belopp det kommer att bli i framtiden) så finns det kanske inga andra inkomster hos barnet om gör att de kan kvitta skatten för överskjutande beloppet.

3 gillningar

Jag förstår inte vad det är man kan kvitta? Man betalar väl skatt som vanligt på allt över 300 000?

Om man skapar isk åt barnet idag. Kan man på något sätt föra över pengarna i eget namn på 17-årsdagen?

1 gillning

Nej, det är stöld

3 gillningar