Då borde man kunna låna ut pengar/fonder till barnet, föra bok på det, och sedan begära medlen tillbaka…
.
Egentligen har du inget att säga till om ändå. Barnens pengar eg barnen pengar direkt du sätter dom dit.
Tar du dom ifrån barnens konto för sent, alltså att det är uppenbart att du tagit ut allt för nära inpå 18 årsdagen så kan barnet när dom är 18 gå till rätten och få…rätt.
Hur tänker du nu? Skatten försvinner ju inte ändå. Har du en ränteutguft så minskar skatteffekten på ränteavdraget med lika mycket som skatteffekten på isk.
Det Monika citerar gäller nog af-konto. Dvs om man använder barnen till att skapa af-konto där man skjuter in 300k för att slippa skatt och sen går det minus så kan man inte kvitta förlusten. Gäller dock inte isk och kf. Kan det vara korrekt uppfattat?
Jag såg den där rubriken (bakom DI’'s betalvägg…) och tänkte “ännu en utomordentligt fånigt formulerad click-bait”. Och inläggen i denna tråden säger, mellan raderna, i stort sett detsamma tycker jag. Ännu en bock i VVDJS-listan. ![]()
Men men. Klart man kan göra en deal, nåt slags avtal, med sitt barn att man får “låna” hans/hennes ISK konto mot avgift som t.ex. kan motsvara den normala ISK-skatten för det året/-en. Det finns ingen gåvoskatt och att utforma korrekta gåvobrev vid ev behov är inte svårt (har man flera barn kan det vara bra att ha skriftligt på om en gåva ska vara förskott på arv eller ej).
Finns väl kanske exakta detaljer runt juridiken för att detta avtalet ska vara giltigt, och dom vet jag inte. Är barnet myndigt eller ej, etc… Kan själv inte använda mig av det här “tricket” (nåja…) ity att jag inte har några barn, mig veterligen. Däremot har jag en särbo som jag skulle kunna göra en sådan här deal med när det nu blir aktuellt med sådan skattefrihet 300k som regeringen utlovat. Hon och jag kan ju ge varandra pengar fram och tillbaka fritt hursomhelst vilket vi redan gör hela tiden men smärre belopp.
Kanske man kan (muntligt iaf) – men om det finns ett skuldebrev så uppstår en annan avtalsmässig situation. Och kan man skriva ett sådant avtal med en omyndig person? Om barnet är myndigt, absolut då borde det gå att skriva ett giltigt avtal om att s.a.s. “låna” en annan persons ISK. Att syftet är att skatteplanera borde inte göra nån skillnad alls ity att det inte finns någon gåvoskatt. Men om man vill ha papper på allt som är giltiga s.a.s., så blir det en del pyssel. Och det finns säkert fällor ifall man skulle bli osams
Återstår att se vad förslaget blir i slutändan, med tanke på diskussionen här kanske en variant är ett avdrag tillgängligt enbart för personer 18 år och äldre. ![]()
Avtal med underårig
En underårig, dvs. den som är under 18 år, får inte råda över sin egendom eller åta sig förpliktelser enligt Föräldrabalken (FB) 9 kap. 1 §. Om en underårig ingår ett avtal är det avtalet inte giltigt förens avtalet har godkänts av dennes förmyndare. Därför ges en möjlighet i FB 9 kap. 6 § för den andre avtalsparten att frånträda avtalet under förutsättning att personen var i god tro om den underåriges ålder. Om något godkännande däremot inte sker av den underåriges förmyndare är avtalet ogiltigt redan från början.
Effekten av att avtalet är ogiltigt
Om avtalet är ogiltigt ska i första hand prestationerna återgå. Om det inte är möjligt att ge tillbaks vad som har köpts ska istället värdet ersättas (FB 9 kap. 7 §). Den underårige är dock normalt inte skyldig att återge mer ersättning än vad som har använts till skäligt underhåll, eller annars har medfört nytta för honom. Om den underårige härvid handlar oekonomiskt kan ersättningen jämkas.
Kan man inte teckna avtal (likställer det med ett skuldebrev) med sina underåriga barn alltså?
En gåva kan de ju ta emot. Men om jag lånar ut deras barnspar genom månatliga insättningar på ett ISK är det ju ingen gåva. När de blir 17,5 år gamla kommer man på detta och då blir avtalet/skuldebrevet ogiltigt och ska återgå. Och jag får tillbaka kontrollen över pengarna…
Då är ju också frågan…man kan ge sig fasen på att banken har synpunkter på detta? Inte för att de borde ha det på ett civilrättsligt avtal…
Blir lite mörkrädd över vilka negativa scenarion och ondskefulla barn som målas upp.
Har man barn och är tydlig att “förutom ditt barnsparande jag satt upp så har jag även öppnat ett konto där jag har satt en del av mina pengar på ditt konto pga skatteförmån…” så kommer nog inget barn ta föräldern till rätten. Om det skulle ske så finns det nog snarare andra relationsproblem att ta itu med.
Så att föra över pengar sina pengar till sig själv igen när tex barnet är 17 år borde inte vara något problem.
Nja, såg själv vad som hände med mina syskon när de fyllde 18. Alla tre hade bränt arvet från min pappa inom ett par månader. På resor, cigg, tv-spel, kläder och fester.
Hur smart var du med pengar när du var 18? ![]()
Jag köpte en symaskin, som jag har kvar idag och resten gick till inredning när jag flyttade hemifrån. Tror det var lite tur att jag har två äldre syskon, som visade hur man inte ska göra.
Om du har ett högre belopp än 300000 så blir det skatt, men om du tex har bolån så kan du kvitta schablonintäkten mot ränteavdraget. Ett barn har sannolikt ingen annan inkomst att kunna kvitta skatten så då behöver man betala in skatt.
Frågan är om banken kommer att tillåta det. Det finns ganska mycket regler runt barns pengar och speciellt föräldrars rätt att disponera dem, allt för att skydda barnen. Bankföreningen har gjort ett faktablad där man bl a skriver
"Det är inte möjligt för föräldrar att inför barnets 18-årsdag utföra transaktioner i syfte att hindra barnet från sina möjligheter att därefter disponera sina egna pengar. De beskrivna reglerna om förbud att blanda ihop barnets pengar med sina egna, förbudet att ge bort barnets till-gångar samt reglerna om jäv och utlåning gäller även i dessa fall. "
Slutsats: man väntar då bara till barnet är myndigt och därefter ber man barnet att själv ge tillbaka dina 300k till dig, från hans/hennes ISK när det passar. Det kommer funka, banken kan inte säga nåt eller ens märka nåt speciellt av det. Ev kan man behöva joxa lite med gåvobrev om situationen så kräver (just to be safe).
Det här är ju lite samma sak som att ens ålderstigna föräldrar skänker bort sina besparingar som de tycker att de inte längre behöver till dig, på ålderns höst. Hälsan kanske inte är så bra etc, så pengarna går inte åt. Mot ett (muntligt) löfte från barnet att ifall det nu skulle behövas tillskott varje månad av nån nu okänd anledning, så ger han/hon bara tillbaka pytsar med pengar allteftersom till den gamla föräldern. På så vis kan man planera ekonomi på olika sätt och kanske minska skatt m.m.
Men att göra det tvingande med skriftliga avtal och skuldebrev etc, det blir svårt. Kommer inte riktigt att gå som jag ser det. Föräldrar som har mer än ett (1) barn, har oftast lite problem med det här runt rättvis fördelning av kapital, de flesta som har flera barn vill inte att de ska bli osams för resten av livet över en arvstvist. Det är tyvärr ganska vanligt.
Om våra styrande läser på detta forum och i denna tråd, så är nog det förslaget redan noterat. ![]()
Tack för utförligt svar ![]()
Ingenstans på den sidan står det något om att föräldrarna inte får ta ut pengar från barnets konto. Tvärtom skulle jag säga. Det står ju tydligt att det är föräldrarna som ansvarar över barnets konto.
Bara för att förtydliga, vi pratar om att föra över ens egna pengar från barnets konto, inte stjäla något eller ta ut det månadssparande som man gjort för barnets räkning. Så det ska inte vara något problem.
Eller så ser de detta som ett sätt att kunna minska sin (o sina likars) egen skatt … ![]()
Vi ska ju komma ihåg att de flesta inte ens har ett isk-konto
Om du sätter pengarna på ett konto i barnets namn är det inte längre dina pengar utan barnets.
… och då är vi tillbaka till ruta ett. Det går inte att skriva ett avtal (skuldebrev, civilrättsligt) med ditt omyndiga barn och banken kommer troligen ha synpunkter på om du plundrar ditt/dina barns ISK på 300k när de är 17.5 år gamla… exakt vad som händer är inte gott att veta men den som har barn och vill prova det här när det nya bestämmelsen införs, kan ju köra och sen rapportera! ![]()
Jag instämmer i att om man gör muntliga avtal med sina minderåriga barn, eller för den delen ett barn som bor hemma och är 18 (myndig) och de sedan bryts och man riktigt hamnar i luven på varandra så har man stora problem som sträcker sig utöver 300 ksek. Men, det finns gott om familjer där barnen inte direkt tycker om sina föräldrar och pengar är ett kraftfullt verktyg för att skapa vendetta-liknande trätor. Bara för att det är dina barn, betyder inte det att de inte äger sig själva och kan närsomhelst ta avstånd från dig på grundval av nåt som du kanske inte ens förstår dig på.
Man kanske ska använda vanligt fondkonto för riktigt långsiktiga besparingar.
Skattefritt, tills man realiserar.