Med nya skattefria delen i ISK funderar jag på att skapa ISKer direkt under barnen. Hade jag haft ett barn ka ske jag inte funderat, men har fem och snittåldern för att vi har ca 15 år kvar per barn innan de blir myndiga.
Gjorde en schablon att man 2026 med 300kkr skattefritt sparar ca 200kr/mån per barn i skatt.
Det ger ändå ca 1000kr/mån extra spar mot att spara i sitt egna namn.
Ränta på ränta ger det närmare 200 000kr i extra avkast ing räknat på 7% avkastning per år. Sedan beror det så klart hur man räknar. Har möjlighet att spara 300 000 direkt per barn och sedan spara det vi idag sparar till barnen till oss själva.
Ska te kan ju dock ändras och förändras, något barn kan ju spåra ut (har visserligen svårt att se det i deras gener, men man vet så klart inte), tänker då att pengar är de minsta problemet…
Det är lurigt med ISK på barnen om du tänker dig att kunna förfoga fritt över pengarna. Är det inte pengar du tänker dig att barnen fritt ska få tillgång till vid uppkommen ålder behöver de också faktiskt “ge tillbaka” pengarna.
Sätter du pengar på barnens konton så är pengarna inte längre dina, utan barnens. Vet inte hur många gånger den här frågan har varit uppe nu men det indikerar att det lär bli en hel del problem med detta sedan när den här skattelättnaden införs
Ja, den slutsatsen har jag också gjort. Kan ju hoppas att bankerna försöker informera om konsekvenserna i tillräckligt tydliga ordalag så att majoriteten åtminstone förstått vad konsekvenserna blir.
I alla fall tidigare har överförmyndaren inte accepterat placering av barnens ISK pengar i den bästa placeringen dvs aktie eller fondmarknaden. Då tappar man med hög sannolikhet flera % avkastning varje år.
En inte så tokig idee kanske är att göra två saker. Inte säkert det är ok att placera fritt ändå enligt regelboken men min killgissning är att det går under radarn i praktiken.
Placera så att Barnens individuella konton drar full nytta av skattefriheten men att dom inte når upp till gränsen för att överförmyndaren skall involveras ,458000 per barn år 2024.
Ev överskjutande sparande placera du i eget namn och förvaltar som du vill och betalar ut när ungarna är redo att hantera dom… Inte alls säkert att det är vid 18. Har hos släktingar och vänner sett 18åringar bränna fådda pengar med blixtens fart och även i vissa fall regressat till mambos pga missad skolstart som blev sabbatsår etc. Inte alltid lätt att få tummen ur sen när man spelat dataspel mest några tusen timmar…
Min son har överförmyndare.
Han har 100% aktiefonder i olika ISK en del nischade aktiva fonder och en del indexfonder så väl global som olika regioner eller länder.
Det har aldrig varit en fråga att detta inte skulle vara ok för att det är ok.
Ska du köpa enskilda aktier så ska du söka tillåtelse för det.
Så här står det på swedishbankers:
Om barnets tillgångar överstiger åtta prisbasbelopp eller tillgångarna står under så kallad särskild överförmyndarkon-troll krävs överförmyndarens samtycke till vissa placeringar, till exempel i aktier och försäkringar. Placering i de flesta fonder kräver dock som regel inte samtycke av överförmyndaren.
Föräldrabalken 13 kap säger detta se paragraf 5 punkt 3 och paragraf 6 :
[5 §] Den omyndiges tillgångar får utan samtycke av överförmyndaren placeras i
skuldförbindelser som har utfärdats eller garanterats av stat eller kommun,
skuldförbindelser som har utfärdats av Svenska skeppshypotekskassan eller av en bank eller av ett kreditmarknadsföretag enligt lagen ([2004:297]om bank- och finansieringsrörelse eller av ett utländskt bankföretag eller ett annat utländskt kreditinstitut som är underkastat en offentlig reglering som väsentligen stämmer överens med den som gäller för banker eller andra kreditinstitut här i landet, med undantag för förlagsbevis eller andra skuldförbindelser som medför rätt till betalning först efter utfärdarens övriga fordringsägare, eller
andelar i en värdepappersfond som avses i lagen ([2004:46]) om värdepappersfonder eller i ett utländskt fondföretag som är underkastat en offentlig reglering som väsentligen stämmer överens med den som gäller för värdepappersfonder här i landet.
[S2]]Den omyndiges tillgångar får vidare utan överförmyndarens samtycke lånas ut mot säkerhet av panträtt på grundval av inteckning i fast egendom inom sextio procent av det senast fastställda taxeringsvärdet.
[6 §]Om överförmyndaren samtycker till det, får den omyndiges tillgångar placeras i aktier och även i övrigt placeras på något annat sätt än som anges i [5 §]
Hur tänkte du där? Om man sätter in 300k på sitt barn för att åtnjuta de fantastiska skattfördelarna så har man gett barnen dessa pengar. När de sedan växer under de kommande åren ska man alltså hålla koll så det inte blir så mycket att överförmyndarnämnden ska förvalta dem så då ska man stjäla pengar från sitt barn och föra över till sitt eget konto? Du vet väl att det inte är tillåtet? Det enda man kan göra är att omplacera de pengar till sparkonto i barnets namn för att på så sätt försöka kyla ned utvecklingen för att inte riskera hamna i överförmyndarens grepp.
Mina bekanta som jobbar på bank behöver informera kunder om detta varje dag — genom att hindra singelmammor från att ta ut pengar från sina barns konton. Så att pengarna är bundna till barnet är överlag en bra idé tycker jag.
Bankerna har även sett till att man som förälder kan flytta och hantera barnens pengar hur man vill. Det går inte att via internetbanken bara flytta över barnens pengar till sig själv som om det vore ens eget privata konto.
Så vad föreslår du själv då.? Inte ett dugg dum tycker jag.
att ha kakan och äta den är inte helt lätt. Överförmyndargränsen kanske nås om 10 år först om man börjar med 300000 . Inte många år kvar till 18 kanske . Då får man väl leva med det denne går med på. Kanske är breda indexfonder OK med överförmyndaren ?
458000 är en rejäl summa. Man kan välja att börja med 200.000 så kanske man slipper nå gränsen som råder när barnet fyller 18.
Om man inte vill hålla på med dessa steg skulle jag om jag hade flera barn spara i mitt eget namn och betala ISK skatten.
Vissa barn bör inte få större summor förrän dom kanske behöver eget boende. Kanske vid 25 års ålder för vissa. 400.000+ kan vara klart olämpligt mycket att få loss vid 18.
Hmmm.
planeringen som föreslås görs för att barnet skall slippa betala ISK skatt på första 300.000 i många år. Inget flyttande av pengar från barnets konto föreslogs.
Däremot skulle jag själv aldrig sparat en krona i mina barns namn. Att alltid spara “åt barn” i eget namn och ge dom pengarna när dom är i lagom läge i livet och mogna nog är det enda vettiga.
Du talar om snittålder, det innebär att pengarna blir låsta olika länge och du har ingen makt över dessa. Så även om du t ex försöker ducka 300k-gränsen 2026 genom att t ex sätta in 100k till varje nu (för att ducka 150k-gränsen 2025) så kommer börsen att gå olika bra, den äldste kanske går 50k plus, näst äldste minus 50k, nummer tre slår i överförmyndartaket tidigt och det ska administreras, nummer fyra och fem likaså, men femman har också otur med en rejäl dipp när hen är 17½.
Jag vill inte måla fan på väggen, men med fem barn som man gärna vill vara rättvis emot, då tror jag man gör klokare i att ha allt i en pott och när den äldste behöver sina slantar delar man s a s upp högarna så att rättvisan består.
Är inne på samma spår om att sätta in ca det skattefria beloppet på ISK som jag skapar för mina barn. Har en bit över det redan nu som jag kan låta vara kvar i mitt ägo och använda som buffert/balans för att jämna ut när det är dags.
Stora nackdelen är dock att man tappar kontrollen över deras ISK när de blir myndiga och man vill ju gärna att pengarna går till annat än onödig lyxkonsumtion.
Det kanske är värt ca 6400kr per år för att få behålla kontrollen…
Jag investerar (Lysa) å sonens vägnar de slantar han fått i gåva, sparat ihop själv, etc.
Totalbeloppet är litet i sammanhanget, men inte obetydligt, och enormt för en 6-åring. Tack vare börsens uppgång dessa få år som potten varit investerad har avkastningen också varit betydande.
Jag räknar redan bort detta konto från mitt eget kapital, men det står trots allt i mitt eget namn. Pengarna är dock hans, fair and square.