Hur slippa årlig skattinbetalning?

Det största problemet med att spara i barnens namn är hur jag ska slippa deklaration och/eller att betala årlig skatt till barnets skattekonto. Där är ju ISK uteslutet och när man tittar på AF-depå så är det ju också nån jäkla skatt numera på 0,12% som tas ut årligen. Det ser dock ut att endast gälla fonder, stämmer det? Kan man slippa skatten på 0,12% om man lägger pengarna i ETF eller aktier?

Annars är det bara KF-konto som kvarstår och att skapa ett KF på konto i barnets namn kostar pengar på Swedbank så då måste pengarna flyttas till Avanza och där krävs en massa blanketter och tjafs för att få upp ett KF, men det skulle kanske funka om det inte finns något lättare sätt att komma runt skatten.

Någon som vet hur det här funkar och hur man skulle kunna göra för att betala årlig skatt i 10+ år för ett barn?

Va? Jag fattar inte vad du är ute efter.

ISK, behöver inte deklareras och skatten dras automatiskt med din.
Depå, behöver deklareras skatten betalas efter försäljning/utdelning och fonder betalar 0,12% skatt per år.
KF, behöver inte deklareras och skatten dras från KF-kontot.

Sen för står jag inte vilka papper du menar du behöver för Avanza. Man bara startar ett KF på sajten och signar med BankID.

1 gillning

Jag är ute efter att slippa en massa extratjafs varje år pga småpengar i barnets namn.

Du menar att barnets ISK-skatt läggs på min deklaration? Varför just min och inte mammans eller delas det 50/50 mellan min och mammans? Jag trodde det krävdes en separat betalning just för barnet till barnets skattekonto, men så är det inte?

Precis, 0,12% måste betalas årligen och därför krävs det ju årlig skatteinbetalning till barnet där, men är det bara för fonder dessa 0,12% gäller? Kan man slippa de 0,12%:en om man väljer aktier istället (och aldrig säljer)?

Om man ska starta KF på ett barns konto så behövdes det visst fyllas i blanketter enligt kundtjänsten hos Avanza.

ISK blir skatten på dig för man brukar skapa det i eget namn.
Varför ska du skapa det i barnets namn?

Jag är väl ändå ganska tydlig med att det är i barnets namn?

För att jag är tvungen pga försäkringsutbetalning för barnet bara görs till konto i barnets namn.

Åter till frågan: hur slipper jag/vi betala årlig skatt för sparande i barnets namn?

1 gillning

Då är svaret.
Antigen KF hos Avanza/Nordnet.
Depå med bara aktier utan utdelning.

Då borde väl ETF:er vara ett alternativ om man vill ha något fondlikt. ETF:er som automatiskt investerar sin egen utdelning.

Ja, vad jag vet fungerar ETF som aktier i det fallet.

1 gillning

Jag blir helt snurrig. Du kan inte investera i någonting utan att staten kräver in skatt.

Dessutom återinvesterar fonder sin utdelning, precis på samma sätt som återinvesterande ETFer. En ETF kostar däremot courtage, spread och valutaavgifter.

Varför inte bara öppna en KF i barnets namn och köp vanliga svenskregistrerade fonder där?

1 gillning

Har aldrig skrivit något om att undvika skatt helt. Det jag vill undvika är så klart att slippa göra skatteinbetalning av småbelopp bara pga det där barnkontot varje år i 10+ år. Det jag inte förstår är hur denna fråga inte har aktualiserats förut av alla där ute som öppnar konton i barnets namn.

Jaha? På AF-konto finns det något relativt nytt hittepå som heter “årlig fondavgift” som ligger på 0,12% av fondernas värde. Eftersom det endast verkar gälla fonder så borde man slippa detta om man köper aktier eller ETF:er och för att slippa årlig skatt på utdelning måste man välja något som inte gör utdelning.

Det är som jag skriver också en idé men kräver lite pappersjobb på Avanza, vilket kanske är värt besväret.

Det är samma schablonskatt på fonder som ETFer på en Depå.

1 gillning

Attans, men tack för upplysningen för det där hade jag missat. Då finns det bara aktier kvar på af-konto, eller KF på Avanza

Iirc rekommenderar RT att man sparar i eget namn.

Har du sett detta avsnitt eller läst artikeln?

En vanlig variant för att lösa ovanstående problem är att spara i sitt eget namn i en kapitalförsäkring. Då är det du som äger pengarna (typ, egentligen äger försäkringsbolaget pengarna, men det är överkurs för en annan dag) och bestämmer när barnen ska få ut dem. I händelse av dödsfall så kommer pengarna utbetalas till barnen direkt och inte ingå i dödsboet.

Men herregud. Har skrivit flera gånger att min fråga gäller barns konto. Det framgår också att det är försäkringspengar där pengarna bara kan föras in på barnets konto. Jag sparar annars inte alls till barnen men nu har vi fått en liten slant från en barnförsäkring och hamnat i en administrativ djungel som jag försöker ta mig igenom så smidigt som möjligt. Tror det blir att säga upp barnförsäkringarna för det är helt galet vad mycket arbete och tjafs det blir för småpengar.

1 gillning

(Tio tecken)

Också i artikeln:

Man får lov att använda en del av barnens pengar för barnets uppehälle, utbildning och allmänna nytta.

Om det är lite pengar är det kanske bäst att försöka använda dem på detta sätt innan skatten triggas. Sedan kan du, om du vill kompensera barnen för det, spara i eget namn enligt förslaget.

Jo, har funderat i de banorna också, dvs försöka tvätta pengarna på något sätt men vad jag förstår är det inte helt lätt att få ut pengar heller. Man måste typ bara båda föräldrarna som besöker ett bankkontor tillsammans. Men det kanske inte är hela världen… Det blir så jävla fånigt när pengarna prompt ska ligga på ett barnkonto. Det är ju ändå vi föräldrar som betalar allt så vi skulle kunna bränna de där pengarna för “barnets skull” på nolltid.

Koppla ett debitkort och köp barnens kläder och liknande på det?

Det står lite i artikeln om det där krånglet, och jag är inte insatt i vad som är OK, men att köpa den typen av saker till barnen för barnbidrag och barnens pengar känns ju inte orimligt.

1 gillning

Starta KF hos Avanza/Nordnet åt barnet. Det är inte så krångligt.

Ska absolut kolla upp det och försöka få dit pengarna. Är nog enklast och bäst långsiktigt