Sänkt skatt på ISK - läge för skatteplanering?

Om jag förstått saken rätt kommer skatten på ISK att sänkas från nästa år. Om förslaget i föreliggande form går igenom så blir de första 300 tkr per person på ISK-konton skattefria. För den som har barn borde detta öppna upp för skatteplanering. Även par som har olika stort sparkapital borde kunna fördela om kapitalet för att optimera den skattemässiga effekten. Föräldrar borde kunna tidigarelägga arv till sina fattiga barn för att minska sin egen skatt.

Jag tänker mig ett exempel med en familj med två barn. Vi säger att barnen för närvarande har 100 tkr i sparande var. Dessa pengar finns för närvarande sparade i en av föräldrarnas namn. Föräldern i fråga kan då öppna upp ISK-konton i barnens namn. Barnens sparande flyttas då över till dessa konton. För att kunna utnyttja skattefriheten fullt ut flyttas ytterligare medel till ett separat ISK-konto i barnets namn. Där skulle barnet alltså fungera som en sorts bulvan. Med tiden kommer förstås barnets sparande att öka i värde och förälderns pengar på barnets konto inte längre kunna vara skattefritt.

Man kan förstås ha synpunkter på om modellen ovan är moralisk eller korrekt. Så länge vi inte har någon gåvoskatt borde det rent praktiskt inte finnas några direkta hinder för att göra så. Eller missar jag någon aspekt av frågan här? Jag tänker mig alltså att föräldern skulle “flytta hem” sina pengar innan barnets 18-årsdag. Även om värdet på barnets sparande skulle komma att överstiga 300 tkr före 18-årsdagen kommer ju börsfall och fluktuationer göra att värdet kan sjunka också.

Missen är att det här är olagligt.

9 gillningar

Vari ligger det olagliga? Jag är alltså okunnig och vill gärna förstå frågan ordentligt. Jag förutsätter förstås att båda föräldrarna är införstådda med upplägget här.

Så fort du öppnar ett konto i barnets namn så äger barnet allt som förs över till det kontot. Rör du barnets pengar ses det som stöld och kanske även skattefusk, nästa år.

9 gillningar

Du får inte ta pengar från dina barn. Dessa kan ju ha kommit barnet till del genom gåva från exv mor-farföräldrar och då har du som förälder ingen rätt till dessa.

2 gillningar

Om man sparar pengar i barnets namn är pengarna tillhörande barnet. Oavsett hur gammalt det är. Det räknas som en gåva.

Du har alltså inte fri förfoganderätt över pengarna.

Det har inte heller barnet före 18 års dagen.

Och är sparbeloppet över 8 prisbasbelopp skall det registreras hos överförmyndaren så det finns kontroll på pengarna.

Så nej, det går itne att flytta pengar så. Har man fört över pengarna till barnet är det en gåva rent juridiskt.

4 gillningar

Om vi tänker oss att barnet får barnbidrag eller annat regelbundet sparande skulle kanske en hypotetisk möjlighet vara att föräldern “förskottsbetalar” detta bidrag upp till den skattefria gränsen. Det skulle då bygga på någon sorts uträkning. Kanske blir detta bökigt och kanske inte värt “vinsten”? Det skulle iallafall kunna möjliggöra att ta bort behovet av att justera beloppet till barnets nackdel. Jag har inte tänkt igenom detta ordentligt utan försöker nu mest se hypotetiska vägar att använda den här nya möjligheten.

1 gillning

Det spelar ingen roll.
Har barnet ett bankkonto i eget namn så är alla pengar som förs över dit tillhörande barnet oavsett vägen dit.

Du kan alltså inte ta pengarna från barnets konto och barnet saknar rättslig förmåga att skriva på några papper för att medge detta också.

JAg lovar dig att bankerna ser sådant här.

6 gillningar

Personligen kommer jag flytta över dotterns sparande (100k) till hennes namn och på så sätt spara 1k i skatt. Sen fortsätter jag spara barnbidraget i eget namn. Risken att hon bränner allt vid 18 års ålder finns såklart, men då finns det ändå andra pengar. Plus att det finns fördelar med att lära barnet ta ansvar.

2 gillningar

Nej, men poängen skulle ju vara att inte göra det. Om vi tänker oss att barnet skulle få en större summa när hen är 18 år så kan ju föräldern sätta in pengar redan nu idag och sänka sin egen skatt. Sedan kan nysparandet för barnets räkning “räknas av”.

Hur menar du?

Att du tar 18121250 kr av ditt eget kapital och för över till ett ISK i barnets namn?

Och så behåller du barnbidraget?

Tänk dock på att det kan finnas risker med att spara i barnets eget namn om ni har fler än ett barn.

Om båda barnen vid födseln får 100k kan det skilja en hel del om man tar ut det på 18 årsdagen.

Den äldsta kanske tar ut allting på födelsedagen och får 1mnkr.

Den yngre gör samma sak, men då har börsen på tre år gått ner 25% och får bara ut 750k.

Lätt då att säga att om du behåller pengarna går det upp etc. Kommer med stor sannolikhet finnas risk för missnöje.

1 gillning

Förstår inte summan riktigt här men poängen skulle vara att istället för att betala barnbidraget varje månad så skulle man kunna föra över 10 års barnbidrag i förskott. Jag vet inte exakt vilken summa det skulle bli men då skulle skattefördelen kunna utnyttjas fullt ut. Om föräldern förlorar och barnet vinner på lösningen spelar ju egentligen mindre roll. Poängen är ju att familjen som helhet får lägre skatt.

Fullt möjligt. Är ju inget krav att spara barnbidraget :slight_smile:

Tänk dock också på att om pengarna ligger hos dottern kan ni inte använda dessa om något skulle dyka upp (arbetslöshet, finansiera en språkresa etc). Men vet man att dessa pengar aldrig kommer användas så är det ju lugnt.

1 gillning

Ok, jag är med. Ja så kan man göra såklart men samtidigt är inte pengarna annat än barnets att fritt disponera efter 18.

Det är inte första gången den här frågan dyker upp. Jag misstänker att den här nya skatteförmånen kommer skapa många tjuvar där ute i samhället med tanke på hur få som verkar ha koll på barnens rättigheter.

4 gillningar

Du har inte förstått inläggen ovanför. Sätter du in pengar till dina barn på ett ISK är detta en fullbordat gåva, punkt slut.

“Förskott” på barnbidrag är något som du har hittat på , en insättning till barnet är en gåva. Barnbidrag är tänkt som ett stöd till föräldrarna för barnets kostnader i första hand. Jag beklagar, men din konstruktion håller inte.

Dessutom om vi tror att statslåneräntan framledes hamnar på 2 procent blir skatteunderlaget 9000. 30 procent blir 2700. Hade du ändå tänkt att spara 100 000 blir förtjänsten 1800. Skall du hålla på att fiffla för de pengarna?

8 gillningar

Kan du inte bara skriva ett avtal med barnet där denna ingår i familjen som kontraktstjänare och i utbyte mot mat, husrum och förnödenheter så förbinder sig den att ge dig allt tillgängligt kapital i dess ägo vid 18 års ålder?

3 gillningar

Barn kan inte skriva avtal. Man är myndig först vid 18 år, därefter kan man ingå avtal.

Jag vet, men jag fortsatte mot bättre vetande ett ovanligt sarkastiskt inlägg. Vilket var onödigt.

Barnets pengar är barnets. Punkt.

4 gillningar