Kanske ändå vettigt att det förtydligas, kanske lär sig någon något. ![]()
Alltid kommer några 18 åringar bli glada lyckligt omedveten om att föräldrarna inte visste bättre , känns som denna frågan kommer få väldigt mycket missförstånd. Tänk alla som inte läser på forum och hör från en kompis som också är ovetande.
Kan tänka mig att bankerna informerar om lagarna kring barnens ISK, när de startar kontot. Så kanske minskar party resorna i sena tonåren en del för barnen.
Hade jag haft barn så hade jag sparat i ett eget konto och gett samma summa till varje barn vid lämplig tidpunkt. Troligen till första flytten hemifrån.
Som jag fattat det så får man använda pengar som sparas i barnens namn till sånt som kommer barnet till nytta, tex språkresa, körkort, cykel eller annat. Kläder, skor, skidor m.m. borde ju oxå kunna ingå i det. Semesterkostnader så som flygbiljett, liftkort, dykkurs m m. kanske oxå kan räknas. Blir nog svårare att motivera matinköp, men månadspeng borde ju absolut kunnas ta från det.
Hittade lite info här. Rubriken “Vem disponerar över barnets konto”
Så att spara på detta sättet är ju inte helt fel, men man behöver tänka på att de får tillgång till allt när de fyller 18, men det vet ju alla att få är man ju vuxen och förståndig. Iaf kände jag mig det då. Här fick lite annan åsikt nu. ![]()
En lösning kan ju vara att åka på ett par dyra semestrar med barnet precis innan 18-årsdagen så pengarna tar slut. ![]()
Bara att maxa ut deras ISK så får de ”själva” betala för sina kläder, resor, intressen, annat. ![]()
Ja, det verkar intressant. Frågan jag ställer mig är om båda föräldrarna automatiskt har gemensam förfoganderätt eller om man kan reglera det som man vill. Det är ju bra att exempelvis kunna byta fond på Avanza utan alltför mycket krångel.
Konstruktionen blir ju vad man gör den till. Väldigt många sparar barnbidraget till sina barn, särskilt om vi pratar om mer välbärgade personer.
Det som @Victor84 föreslår ovan är sannolikt en lämplig modell. Det skulle då handla om att kombinera sparande i barnets och eget namn. Det är bara viktigt att ha en ordentlig beräkning av barnsparandet. Utgångspunkten bör ju då vara att själv kunna skjuta till medel vid behov så att alla barn får likvärdig tilldelning.
Det här med att barnet skulle göra dumma saker med pengarna när hen fyller 18 är ju teoretiskt möjligt. Själv ser jag inte det som något problem. Jag litar alltså på mina barn. Det här kanske inte kan gälla alla men barn är ju olika.
Jag räknar själv med att mina barn kommer att läsa på universitetet. Det skjuter sannolikt fram tidpunkten när pengarna behövs. Jag räknar också med att barnen kan komma att bo kvar hemma under hela eller delar av studierna. Pengarna lär behövas främst när de blir klara. Även då kan de behöva bo hemma en period för att spara till en kontantinsats.
Det här förslaget ger upphov till trådar likt de som flyttar större summor mellan banker när de erbjuds 0,05 % högre sparränta där.
Allt optimerande riskerar att sluta i strul.
(Det vore bättre om de rullade tillbaka ISK-reglerna till ursprunget. Ingen gillar lapptäcken och gråzonsoptimering.)
Självklart har jag inget emot att man sparar barnbidraget till sina barn!
Det var upplägget att sätta in 300 000 kr på ISK, och sedan plocka ut största delen av beloppet till sig själv strax före 18-årsdagen, som inte fungerar. En gåva är en gåva.
Mina barn har fått tillgång till hela sitt spsrande på myndighetsdagen, och det har fungerat alldeles utmärkt. Tyvärr har jag sett ett par fall via mitt arbete i bank, där 18-åringar festat upp pengarna tämligen omgående.
Att bryta mot några lagar är inte aktuellt för min del och jag tror inte att TS fråga avsåg det heller. Det har bara stått i media att de nya reglerna skulle öppna upp för skatteplanering. Nu verkar allt inte vara fullt så enkelt och att reda ut just den frågan uppfattar jag som poängen med TS fråga.
Ja du, att sätta in pengar som sedan skulle “räknas av”…
Sedan plockar man ut en större summa före myndighetsdagen… Jag kan försäkra dig om att får överförmyndaren reda på detta, så blir det inte roligt
Att skatteplanera i den formen att man sätter in en större summa på barnets Isk (och eventuellt hoppar över månadsinsättningar) är däremot fullt tillåtet, och som jag själv förmodligen hade gjort, om det hade varit aktuellt.
Ja, du kan sänka skatten med ca 200 kr per månad för ditt hushåll. Kravet är att ge bort hundratusentals kronor på riktigt.
Skatteplanering är mest värt när skatten är hög. Skatt på ISK är redan så lågt så att den här ändringen knappt ger skillnad.
Men om man ger bort pengarna till sina barn spelar det ju egentligen ingen roll. Sedan bygger detta tänkande på att man har gott om pengar och att 100-200 tkr är pengar som man tjänar ihop ganska fort. Skulle det ta jättelång tid och vara en stor del av kapitalet blir ju hela frågan annorlunda.
Bra sammanfattning. Jag skippar nog hellre en hämtpizza och en öl i månaden än rör till det med det där.
Detta är rimligen också planen från regeringen: Få till en sparstart hos Svenssons. För vi måste inse, medlemmarna här på forumet är inte målgruppen.
Vad är det som gör att vissa inte bara kan vara nöjda, och göra så som tänkt?
Varför tycker du ts, och andra om ni också tycker så, att du/ni skulle behöva trixa och fixa med detta?
För mig stavas det girighet men vad vet jag, jag kanske bara har en bitchig dag ![]()
Du har som förälder inte rätt att tömma konton som står i dina barns namn. Men ja, om höstens budget klubbas så kommer frugan och barnen ha vars ett isk. Barnen får dock inte så stora belopp, utan bara en startpeng för vuxenlivet/eget sparande. Att ge en 18-åring 300 000:- eller mer är inte alltid en bra idé…
Det är förstås väsentligt att följa lagen men annars ser jag inte att detta skulle vara en stor fråga. En av poängerna med forumet är ju att hitta det ekonomiskt smartaste sättet att lösa olika frågor på. Om man sedan tycker att det är väsentligt att alltid ha noll i saldo på lönekontot och alla pengar på sparkonto eller “förskottsbetala” medel till barnsparande är ju en smaksak. Det sparar inga jättebelopp.
Hur blir det om man upprätta kapitalförsäkring (KF) då slipper väl barnet deklarera för att få åter skattereduktionen men de uppgifterna kommer ju inte kontrolluppgift för KF automatiskt till skatteverket och Nordnet och Avanza vet ju inte om barnet har KF på 300.000 i vardera bolag… så de kan ju inte minska kvartalsskatten automatiskt. Skall barnen då deklarera och yrka avdrag, verkar omständigt…
Detta innebär att staten hädanefter kommer inhämta uppgifter om alla KF i annat fall kan ju avdraget missbrukas om man inte har så mycket pengar (300.000) som maximalt avdrag medger eller vad tror ni?
Gäller skettefriheten är KF då? Det har jag isf missat.
Ja, det finns i lagrådsremissen att banker etc ska lämna kontrolluppgifter på alla KF också. Länk till den finns i annat inlägg om 300000 skattefritt