Kommer det bli skattefritt upp till 600.000 kr om man öppnar två ISK på olika ställen?

Kan man ha ett ISK-konto på Lysa och ett på Avanza och därmed ha 600k skattefritt?

Nej!

Det har inte klubbats om att ta bort skatten på ISK än och jag gissar att de kommer sätta en åldersgräns på skattebefrielsen. Så det inte missbrukas.

9 gillningar

Som det är nu kan du inte ha en enda krona skattefri oavsett var du placerar det.

Du kommer inte heller att kunna göra enl. ditt förslag om/när det uppstår någon skattefrihet för småbelopp på ISK eftersom Skatteverket kommer att titta på den totala summan oavsett hur många konton eller banker det rör sig om. Det säger väl sig självt egentligen för annars skulle alla missbruka det och ingen skulle betala skatt.

Det man förmodligen kan göra (om och när det uppstår någon skattefrihet på lägre belopp) och man har en partner är att se till att inte en i familjen sitter med 50k och den andra med 950k. I så fall blir det mer skattemässigt optimalt att låta den ena sitta med 300k och den andra med 700k så att skattefriheten maxas för hushållet.

10 gillningar

Nej, riktigt så dumma är inte våra politiker.

18 gillningar

Hur menar du här, på vilket sätt skulle det kunna missbrukas utan åldersgräns?

1 gillning

Tänker att det borde bli så att det är myndiga personers ISK som skattebefrias för 300k. Annars kommer x 100 000 föräldrar lägga sitt kapital på barnens konton och sen flyttar tillbaka dom innan 18 årsdagen.

Kommer bli en stor administrationskostnad att följa upp allt det.

Men politikerna kanske vill ta den kostnaden. :wink:

Nu vet vi inte hur förslaget kommer se ut men gissningsvis om de funderar minst 5 minuter (kanske går att förbättra det ytterligare om man funderar längre än så) så gäller det personer över 18 år och dras av/summeras i deklarationen (dvs det spelar ingen roll hur många konton man har eller uppmuntrar till att lägga det i sina barns namn (då det även skulle skapa andra problem)).

2 gillningar

Tror absolut inte att det kommer införas nån 18-årsgräns, men den som lever får se.

4 gillningar

Olagligt att ta tillbaka pengarna.

Föräldrar ska förvalta pengar på ett sätt som är bäst för barnen. Svårt att se att nån föräldrer kan argumentera att det vore det bästa för barnen att föräldrarna snor deras pengar.

Det troligen kan hända är att föräldrar har barnsparande i barnensnamn istället för eget isk/kf och då tycker jag inte det är något fel.

4 gillningar

Olagligt, men känns ändå som många kommer ”missuppfatta” reglerna.

Men bra för alla unga som kan ha brakfest när de fyller 18. :wink:

3 gillningar

Banker ska ju anmäla misstänkt beteende och där bör det ingå föräldrar som tömmer sina barns konton inför deras 18 års dag.

1 gillning

Jag tänker mest att det känns dumt att skapa ett skattesystem som kommer uppmuntra till lagbrott. Känns även tveksamt att det för barnets skull skulle vara bättre att ha eventuell barnsparande i barnets namn, så inte heller ur den aspekten är det bra att skattemässigt uppmuntra till att barnspara i barnets namn.

Alternativet är ju att barnen lär sig att de inte ska spara delar av lönen från sina sommarjobb då det medför straff skatt.

16 års gräns funkar säkert också, det är då ungdomar kan börja tjäna in lön, om jag minns rätt.

Men ändå kul för framtidens 18 åringar. :blush:

Det kommer inte vara en eventuell ISK skatt som avgör om barnen sparar sina sommarjobbspengar eller ej.

Men visst, om man på riktigt tror att det är ett problem så sätt gränsen någonstans mellan (13-)15-18 år isf där det bedöms som välavvägt så att vi slipper få en generation kriminella föräldrar eller en generation 18 åringar som får sin start på vuxenlivet förstörd.

Jag tror inte det kommer finnas åldersgräns helt enkelt för att jag tror politikerna gärna tar poäng genom att subventionera medelklassens barnfamiljer.

4 gillningar

Ja, det är väl risk för det.

Jag tror inte fler tonåringar kommer att spara mer pga detta, tyvärr.

Tror inte jag heller, men gissar att vissa föräldrar sparar i barnens namn och glömmer läsa det finstilta. :see_no_evil:

1 gillning

Nej, du kommer få ett avdrag på deklarationen som är lika med schablonskatten på 300 000 kr på KF/ISK. Har du inte tillräckligt med pengar (schablonintäkt) att dra av försvinner överskjutande.

Försäkringsbolagen kommer att vara tvungna att rapportera in hur mycket du har på KF, vilket de inte behöver idag.

3 gillningar