KF-sparande i barnets (och andra som inte jobbar) eget namn blir fr.om. 2025 en dålig idé pga utformningen av skattefriheten - En Skattefri grundnivå på ditt sammanlagda sparande 150 000 år 2025 (300 000 år 2026) för KF och ISK

Den skattefria grundnivå på ett sammanlagt sparande:
150 000 år 2025 (300 000 år 2026)
för KF och ISK är utformat på olika sätt beroende på om det gäller KF eller ISK-konto. Detta leder till att en person utan inkomst av tjänst, t.ex. nästan alla barn, inte kommer att få någon skattefrihet OM DE ÄGER SINA VÄRDEPAPPER I EN KF.

(Här görs antagandet att barnet inte har något i övrigt, förutom en KF eller en ISK, som ger inkomst av kapital.)

Då barnet inte har någon inkomstskatt att göra avdraget på, om de har ett KF-konto i eget namn, missar barnet skattefriheten. Avkastningsskatten kommer dras i KF:en hos mäklaren, men barnet har ingen inkomstskatt att dra av avdraget på i deklarationen.

Däremot om personen utan inkomst, t.ex. barnet, har ett ISK istället för KF, då kommer det vara skattefritt. För i detta fallet har barnet en (hittills obeskattad) schablonintäkt i deklarationen, som avdrag kan göra på. (Upp till 150 000 kr (2025) är avdraget lika stort som schablonintäkten.)

KF-sparande i barnets eget namn blir därmed fr.om. 2025 en dålig idé pga utformningen av skattefriheten. ISK-sparande i barns, och andra personer utan inkomst, namn blir därmed en god idé och skattefritt och skattefritt upp till 150 000 kr, 300 000 kr 2026.

Möjligtvis finns ett fåtal speciella undantag, t.ex. om man äger utländska aktier värda stora belopp med höga utdelningar kan KF vara bättre, för då kan mäklarfirman hjälpa dig att minska skatten, se här:
Fördjupad information Kapitalförsäkring | Avanza

Notera även att om du sparar till barn med KF (de är förmånstagare) men kontot i ditt eget namn, då blir det inte heller någon skattefrihet om du redan har investeringar som gör anspråk på avdraget, eller om du inte har inkomst av tjänst.

För detaljer läs
12.9 En skattefri grundnivå för sparande på investeringssparkonto och i kapitalförsäkring
s. 248-
i
Regeringens proposition 2024/25:1
Budgetpropositionen för 2025

https://www.regeringen.se/contentassets/bfe4593f9b0d462f834bc8bbd052a921/forslag-till-statens-budget-for-2025-finansplan-och-skattefragor-kapitel-112-bilagor-115.pdf

Skatteverket:
Skatt på investeringssparkonto | Skatteverket

Utländsk kapitalförsäkring | Skatteverket

2 gillningar

:medal_sports:

Längsta trådtiteln på RT tror jag. :joy:

9 gillningar

Grattis till årets längsta rubrik! :partying_face:

Ps/ Man kan ha en inkomst utan jobb. /Ds

Finns gott om sjukpensionärer, pensionärer, rentierer, sjukskrivna, arbetslösa och så vidare, som har en inkomst som inte kommer från en lön. :blush:

Mvh
En sjukpensionär.

Sen tycker jag det är snällt av alla föräldrar att bjussa på lyxiga utlandssemestrar för deras framtida 18-åringar, genom att öppna ISK i barnens namn. :heart:

2 gillningar

Just därför använde jag begreppet “inkomst av tjänst” i början av inlägget, för det är väl det man behöver för att kunna göra avdraget?

Har man misslyckats med sin uppfostran av barnet så är nog ett av de mindre problemen att barnet bränner 300 000 kr på en semester! :slight_smile:

1 gillning

Rätt i inlägget, men lite knasigt formulerat i rubriken.

Så barn, rentierer, sjukpensionärer, arbetslösa osv utan lön, får inte skatteavdraget på ISK? :thinking:

Apropå lite knasigt formulerat.

Knasighet är en feature.

Men tror att många glömt hur det är att vara tonåring eller kommer ihåg det och vill vara justa. :wink:

Men alla får väl skatteavdraget, inte bara löntagare? Står inget online om att vissa grupper skulle vara uteslutna. Men kan ha missat något hörn.

3 gillningar

Jag tror att du har missförstått.

Så här skriver skatteverket:

Från och med 1 januari 2025 införs en skattefri grundnivå på 150 000 kronor för det sammanlagda sparandet du har på investeringssparkonto, kapitalförsäkring och PEPP-produkt.

Den skattefria delen får du automatiskt som ett avdrag i kapital i din inkomstdeklaration.

Detta rör inkomst av kapital och inget annat.

5 gillningar

Tack för förtydligande, blev lite (extra) förvirrad en stund. :heart:

Så egentligen borde rubriken vara “KF-sparande i barnets (och andra som inte har kapitalinkomster) eget namn blir fr.om. 2025 en dålig idé pga utformningen av skattefriheten - En Skattefri grundnivå på ditt sammanlagda sparande 150 000 år 2025 (300 000 år 2026) för KF och ISK”. Eller?

Är poängen att ISK ger en kapitalinkomst som man får skatteavdrag för, men KF ger ingen kapitalinkomst och man måste ha andra kapitalinkomster för att ha nytta av avdraget från KF?

Är du säker på att skatten dras av fondförvaltaren, låter lite märkligt. Idag funkar det väl så om jag inte missminner mig att skatten dyker upp som restskatt i samband med barnens deklaration. Jag gissar att de flesta föräldrar står för den när barnen är utan inkomst, inte att man säljer av fonder för att betala.

Jag har en liten traditionellt förvaltad KF kvar hos folksam. Där dras skatten från kapitalet, gissar att kapitalförvaltarna sköter det.

Skatt och avgifter står specificerat i årsbeskedet.

1 gillning

Knepet är att se till att de hittar extrajobb så att de har pengar. Då kan de gå på studentfester, gå på krogen och åka på resor utan att knapra på kapitalet.

Sen har man förhoppningsvis så bra koll på sina barn att man vet om de har låg impulskontroll och inte bör ha tillgång till större summor. Men en vettig tonåring som är preppad klarar det absolut. Jag själv klarade det trots relativt vilt ungdomsliv.

Jag har nu försökt omformulera mitt första inläggs så det blir bättre.

Nej rubriken är bra, men den förutsätter att barnet inte har något annat som tas upp under inkomst av kapital. Texten är skriven under förutsättningen att “barnet” har allt sitt sparande i sitt sparkonto., ISk eller KF. Då krävs en inkomst av tjänst för att kunna göra avdrag, om man har ett negativt inkomst av kapital.

Ja ungefär.

ISK ger en schablonintäkt som du kan minska med avdraget.

KF ger ingen kapitalinkomst, och har du inga andra kapitalinkomster, krävs en inkomst av tjänst för att kunna göra avdraget.

2 gillningar

Det var 50/50 i min syskonskara, trots samma uppfostran. Personlighet och gruppgemenskap är ibland svårt att påverka.

Men oavsett är det bra att veta att när pengarna landat på barnets konto, så är det barnets. Att göra uttag från det som förälder är stöld. Så vid 18-årsdagen, så kan barnen göra vad de vill med summan.

Det är därför många sparar i sitt eget namn och sen ger barnen summa x när det är rätt tid.

1 gillning

ISK beskattas i deklarationen. KF beskattas av banken, eller försäkringsbolaget om vi skall vara noga.

3 gillningar

Tycker fortfarande rubriken är lite knasig, för även vi som inte jobbar kommer få avdraget. :wink:

Nej, alla som inte jobbar får inte avdraget. Det krävs att personen har inkomst av tjänst, eller ytterligare former av inkomst av kapital.

2 gillningar

En ganska stor skillnad idag åtminstone för barn i storstäderna är att de vet att de måste ha kapital till att skaffa en bostad. Får man bara en påse pengar på ett sparkonto utan att det finns nån särskild plan för dem är säkert lockelsen större att bara bränna dem.

Största skälet till att ha kvar pengarna som förälder är egentligen att kunna reglera så att de får lika mycket. Det är det svåraste när de är i olika åldrar och fonder har utvecklats olika.

Sedan är min uppfattning och tanke om uppfostran att vill de bränna pengarna trots allt, ja då är det deras val. Då får de stå sitt kast. Det skulle vara sjukt irriterande men det är deras pengar. Självständighet och integritet är viktigt. Plus tillräckligt bra relationer så att man kan prata om sånt här.

3 gillningar

Var exakt har du läst att det är på det viset?