Jag har en KF (Kapitalförsäkring) i mitt namn som jag sparar i till mina barn.
Jag köper och säljer som på en ISK eftersom kontot står i mitt namn = mina pengar.
Däremot så har jag skrivit in barnen som förmånstagare, vilket var enda anledningen till att jag valde en KF istället för ett ISK
Jag har KF till mig själv, det underlättar utländsk källskatt annars är den idag som ISK förutom att jag inte får gå på stämmor - vilket jag har negativt intresse för.
Förstår inte varför inte fler har KF än ISK överlag, bara fördelar nu för tiden…?
Du kan inte flytta innehavet från en KF till en annan KF.
Däremot kan du kan flytta innehavet från ett ISK till ett ISK hos annan bank utan att det utlöser beskattning.
ISK är alltid(?) avgiftsfritt oavsett bank, men när det kommer till KF kan avgifterna vara höga hos vissa banker. Det är lätt att få för sig att allt är som hos Nordnet och Avanza. Läs prislistan!
Det finns en motpartsrisk hos en KF. Det är inte dina innehav utan försäkringsbolagets. De flesta tycks dock gissa att motpartsrisken är försumbar.
Förutom att pengarna inte är dina (svåra att hitta för andra) vilket jag ser som en fördel så vet jag inte om det finns mycket negativt. Några kommenterar här om det men jag har aldrig velat flytta något men jag kör KF på Avanza och gjort i över 15 år.
Det är samma avgifter, istället för årsvis dras skatten kvartalsvis… lättare att ge bort än ISK men jag bedömer att risken att Avanza går i konkurs är mycket låg enligt mig.
Min son har haft en kapitalförsäkring på Nordnet sedan han var några år gammal. Farfar ville ge honom en lite större summa och vi kom överens om att det vore bra om det gick att investera pengarna i fonder/aktier. Som vårdnadshavare kan man sköta en kapitalförsäkringen för ens barn precis lika enkelt som en egen ISK. Det är inga problem att byta fonder/aktier. Skatten är densamma som på ISK, men istället för att dras vid deklaration så dras skatten direkt en gång i kvartalet ifrån kapitalförsäkringen, så man måste se till att det finns pengar på kontot för att betala skatten när den dras.
Sonen är nu myndig och det har inte varit några problem med att han har en del pengar på en kapitalförsäkring. Numer kan bara han själv hantera kaptiaförsäkringen, men han ser det inte riktigt som sina egna pengar än. Det har varit ett bra sätt att få honom att lyssna på Pappas råd. Han har även öppnat en egen Avanza ISK och ett Lysa-konto där han sparar själv. Men den lite större kapitalförsäkringen på Nordnet vill han helst att Pappa sköter om.
Det är ju en risk att ge barnen stora pengar som dom skulle kunna bränna så fort dom fyller 18. I mitt fall har det varit bra.
Vill bara trycka på detta då ts pratade om Swedbank. Swedbank har vad jag vet avgifter på kf. Vilket är dåligt för kunden.
Från Swedbank
Fast avgift: 0 kr vid försäkringsvärde över 500 000 kr per år annars 120 kr per år. Rörlig avgift, beroende på försäkringsvärde:
0-1 000 000 kr: 0,40%/år
1 000 000-5 000 000kr: 0,20%/år
5 000 000 kr: 0,10%/år
Pratade med Swedbank igen… killen påstod att isk var att föredra. Pga att en kf har högre avgift och månadssparar man enbart ett par hundra är det bättre med ISK.
Så då får jag väl spara i isk i mitt namn och namnsätta mitt isk
Såg att man skrivit ovan att det är en avgift årligen PLUS förvaltningsavgiften!
En nackdel med kapitalförsäkring om man har lån (till exempel bolån eller portföljbelåning) är att man inte får dra av ränteutgifter för att minska schablonskatten.
Den enda anledningen är att jag gjort misstaget att ta ut pengarna o sätta på ett isk i mitt namn för att se ej ska få tillgång till alla pengarna vid 18 års ålder.
Det får man tydligen inte göra o då vill jag vara tydlig för alla instanser att jag inte ”stulit” pengarna utan investerat dem. Enbart för tydlighet om någon skulle undra i framtiden. Har Swedbank som huvudbank.
En sak som kan vara värt att ha med i valet av barnsparande är den troligen kommande skattefria grundnivån om 300 000 kr för sparande på ISK. Det tillsammans med courtagefrihet upp till 50 000 på exempelvis Avanza talar rent ekonomiskt för separat sparande på barnens egna ISK. Det gäller så länge barnsparandet inte uppgår till mer betydande belopp då andra överväganden (kontroll och styrmöjlighet vid uttag) nog talar mer för ett separat sparande inom ramen för givarens egna sparande.
Starta KF i Avanza eller Nordnet. Där blir det ingen extra avgift som nankerna tar för KF. Du kan köpa, byta och sälja på samma sätt som på ISK. Du har dock inte rösträtt på aktietna på bolagsstämman med KF. ISK kostar inget extra.
En annan nackdel är att det hos vissa banker (iaf SHB) finns ett sämre utbud av fonder för KF jämfört med ISK. Men generellt är väl KF rätt bra för just barnspar.