Kapitalförsäkring till barnens sparande?

Jag arbetar inom överförmyndarverksamhet och ser en klar nackdel med ISK. Många föräldrar (förmyndare) förstår inte hur ett ISK beskattas och missar att deklarera åt barnen. Det leder till att barnen hamnar hos Kronofogdemyndigheten pga obetalda skatter.

1 gillning

Hej Stefan.
Får man ställa lite frågor hur en överförmyndarnämnd resonerar?
Jag ställde frågor till min överförmyndarnämnd men de gav inga svar alls.

1 gillning

Ställ gärna frågor så ska jag ge svar efter hur jag resonerar.

1 gillning

Tack, här kommer de frågor jag ställde men inte ens fick något som helst svar på.

• Har ni åsikter om bank? Nischbanker?

• Är alla kontotyper ok? ISK, KF, depå, vanligt bankkonto?

• Var kommer era rekommendationer ifrån? Vad baserar ni besluten på?

• Följer ni önskemål i testamente om placering?

1 gillning

Åsikt om bank? Nej, inte förutom att vi såklart vill att bankkonton ska omfattas av insättningsgarantin.
Alla kontotyper ok? Ja, inga invändningar runt detta, ISK har en nackdel i förhållande till KF gällande hur beskattning sker. Varje år får vi in några anmälningar från Kronofogden gällande skatteskulder som beror på att föräldrarna (förmyndarna) inte förstått hur beskattningen av ISK sker. Här måste jag dock lägga in en brasklapp om att vissa överförmyndare kan vara lite försiktiga med KF eftersom försäkringsbolag inte omfattas av skyldigheten att lämna uppgifter till överförmyndare
Föräldrabalkens regler prioriterar trygghet högre än avkastning. Vi är därför ganska defensiva i våra bedömningar.
Önskemål i testamente. Svårt att ge ett generellt svar. Låt säga att testamentet säger att överförmyndaren ska vara försiktig vid ansökningar om uttagstillstånd. Det följer vi definitivt. Om det gäller instruktioner om hur placeringar ska ske så ställer vi det mot föräldrabalkens regler. Dvs. trygghet har företräde framför avkastning.

Tack för svaren. Räknas därmed en portfölj med bara globala indexfonder som för offensiv? Menar skulle man dö vill man ju inte att pengarna sitter 10+år på räntekonton. I så fall kom jag till samma slutsats som efter min överförmyndarnämnd inte svarat alls på frågorn, att testamente med särskild förvaltning är viktigt att skriva.

Kände att jag blev tvungen att ta tag i detta då jag fick en stroke i våras. Fick inga men men kände att jag måste gardera mig för att något värre händer.

1 gillning

Länsförsäkringar Global Index är en 4 på den 7 gradiga skalan och skulle inte bedömas som för riskfylld av de flesta överförmyndare, Det kommunala självstyret innebär dock att jag inte kan svara för samtliga överförmyndare

1 gillning

Särskild förvaltning innebär att överförmyndaren inte är inkopplad. Det blir därför svårt för överförmyndaren att svara på frågor om hur placeringar ska ske inom den särskilda förvaltningen.

Ja, det är därför jag kom fram till att jag måste ha det då jag inte ansåg att överförmyndarnämnden var något att förlita sig på.

Har du någon du litar 100 % på så tycker jag att särskild förvaltning är något att satsa på. Värt att veta är att den efterlevande föräldern (förmyndaren) har rätt att begära ut laglotten då denna inte kan testamenteras bort.

Ja, jag vet föräldern har 6 månader på sig att begära laglotten till barnet. En fundering som egentligen känns given men hamnar den återigen under överförmyndarnämnden då?

Om laglotten är över 1 prisbasbelopp hamnar det under överförmyndarens tillsyn. Gränsen för när ett arv ska anmälas till överförmyndaren är ett 1 prisbasbelopp. Kontrollerad förvaltning inträder vid 8 prisbasbelopp,

3 gillningar

Behöver man verkligen deklarera åt barnen om de enbart har isk? Beloppet de betalar tillbaka borde ju endast vara några hundralappar givet att de inte har flera miljoner på kontot…

1 gillning

Skattemyndigheten skickar ut info till barnen om att de har en skatteskuld som behöver betalas in när det gäller ISK. Så var det iaf i vårt fall.

1 gillning

Så är det kanske. I varje fall är det vanligt att detta missas och då blir det direkt ett ärende hos Kronofogden.

1 gillning

Nej, du får ränteavdrag med KF också. Skillnaden är du får den lite senare med KF. Läs:

Källa: z2036: Kvitta ISK-skatt mot räntekostnader - fördel jämfört med Kapitalförsäkring?

Möjligheten till ränteavdrag mot annan skatt (icke KF skatt specifikt), till exempel skatt på inkomst från tjänst, på 30% upp till 100 000 kr och endast 21% över, något som också påpekas i slutsatsen på z2036 sidan.

Men just möjligheten att använda den schablonmässiga avkastningen på en kapitalförsäkring för att kvitta fullt mot förluster och utgifter i kapital finns inte.

Se även Skatteverkets jämförelse mellan ISK och KF.

1 gillning

Okej, du menar när man har ränteutgifter som överstiger 1000 00kr. Yes, det stämmer, man förlorar 9% ränteavdrag i ränteutgifter som överstiger 100 000kr om har KF.

Ja, precis eller om man enbart har ISK-skatt eller KF-skatt och ingen annan skatt att göra ränteavdraget mot.

I exemplet ovan utan skatt på inkomst från tjänst så blir det;

Du har 1 000 000 på ett ISK respektive 1 000 000 på en KF. Statslåneräntan är 3%. Du har även ett bolån på 1 000 000 till en ränta på 4%.

Beskattning ISK: 1 000 000 x 0,3 x 0,04 = 12 000 kr i skatt som i praktiken debiteras via deklarationen som en kapitalinkomst på 40 000 men denna går att kvitta mot din ränteutgift på 40 000 (1 000 000 x 0,04) så netto blir det ingen skatt.

Beskattning KF: 1 000 000 x 0,3 x 0,04 = 12 000 kr i skatt som debiteras som exempel 1 ovan. I deklarationen så har du ett underskott av kapital på 40 000 kr så allt annat lika får du tillbaka 0 kr i skatteåterbäring.

2 gillningar

Helt rätt. Om ränteutgifter över 100 000kr eller om har bara kapitalinkomster, ISK gynnar mest.

KF gynnar när har mindre än 100 000kr ränteutgifter, har andra inkomster och den viktigaste: utdelningsakrier som kan få källslatt automatisk.

1 gillning