Frågor till en överförmyndare | Inspelning på torsdag. 🙂

I forumet har @Stefan_1980 som arbetar som Förvaltningshandläggare / överförmyndare tackat ja till att hjälpa oss få lite bättre insyn hur överförmyndare resonerar kring t.ex. sparande till barn vid höga belopp, arv och motsvarande. :slight_smile:

Således är det ett tillfälle att ställa frågor inför inspelningen som vi gör på torsdag (10 oktober). Nedan följer några av mina egna anteckningar från andra diskussioner där @Stefan_1980 varit snäll och svarat. :heart:

Anteckningar från andra trådar
11 gillningar

Spännande sätt att hjälpa till i samhället, tillsammans med andra saker som god man, familjehem etc.

Hur bär man sig åt som okunnig att få mer insyn och börja hjälpa till på sådant sätt, om intresset finns?

4 gillningar

När det gäller barn, pratade jag med en jurist som drev linjen “barnkonventionen är lag och överförmyndaren ska alltid se till barnens bästa, enligt lagen då”

Hur ser ÖF på det resonemanget?

Hur vanligt är det egentligen att de som behöver godman/förvaltare utnyttjas?

På vilka sätt skulle man, enligt dig, kunna göra god man/förvaltaruppdraget mer attraktivt? (Vet att många kommuner kämpar med rekrytering).

Finns det en gräns för antal uppdrag som god man/förvaltare i nuläget? Om inte, vad anser du om det?

Vad tycker du är roligast respektive svårast med ditt yrke?

Vet en person som fick ärva flera hundra miljoner i yngre tonåren och således kopplades överförmyndarnämnden in. Hur vanligt är det att barn ärver betydande summor och vilka utmaningar kan finnas kring det?

4 gillningar

Jag fick rådet när vi skrev testamente att utse någon till “särskild förvaltare” och att man kunde komma ifrån regleringar kring över förmyndare på det sättet. Fråga gärna om det är jag som missuppfattat något. Tack

1 gillning