Nu kommer jag sticka ut hakan och säga att jag önskade att fler förvaltare våga göra så.
Eller att fler personer hade förvaltare som såg till att barn flyttar ifrån sina föräldrar och skapar egna liv.
Jag arbetar inom LSS.
Dels som personlig ass, för en person som har ett vanligt liv. Egen lägenhet, normal relation med familj.
Gör det han vill, arbetar och bestämmer över sitt hem, vilka han umgås med och sin fritid.
Föräldrar som anser att han ska ett vanligt liv, få bestämma själv.
Han är DEN ENDA av alla inom LSS här som har ett normalt liv.
Arbetar även som fritidsledare inom omsorgen.
Häromdagen firade vi en 50åring!
Som ännu bor hemma vid sin mamma, för ingen annan duger för modern. De finns inte ens annonser ute efter annan personal. Modern lyfter över 800 000 om året, genom att arbeta på sin egna dotter, i sitt egna hem.
Dottern har ett eget rum, precis som om hon vore 10.
Är enbart på de aktiviteter modern gillar och gör inget som inte modern skulle gilla.
Många ggr kommer hon ej på aktiviteter för modern har annat hon behöver göra.
Vad händer den dagen modern dör? Åh barnet står där. Aldrig haft en chans att bygga ett eget liv.
Detta är inte ovanligt.
Ovanför han jag jobbar, bor även där en 53åring, som bor med sina föräldrar, de är 80+
Denna person är aldrig ens på aktiviter, ingen daglig verksamhet, inget socialt umgänge.
Vet många som bor i samma hushåll som sina föräldrar
Har själv arbetat med två som åkte hem till sina föräldrar varje helg, eller röd dag etc.
Vi fick inte ens gå en promenad utan föräldrarnas tillstånd.
Hela deras liv var styrt av föräldrarna. De va så illa att de inte ens klädde sig i det de själva ville, kunde föräldrarna dyka upp bytte de genast till det de viste att föräldrarna gillade.
Vi fick inte ens laga mat åt dem, för “enbart föräldrarnas mat dög”.
Det är många gånger hämmande att aldrig få flytta och ha ett eget liv.
Jag är FÖR att man ska ha umgänge. Kanske kan föräldrar jobba en helg i månaden med sina barn.
Men inte mer än så.
Med det sagt, har vi ingen aning om varför hon ej träffar sina föräldrar.