Frågor till en överförmyndare | Inspelning på torsdag. 🙂

I forumet har @Stefan_1980 som arbetar som Förvaltningshandläggare / överförmyndare tackat ja till att hjälpa oss få lite bättre insyn hur överförmyndare resonerar kring t.ex. sparande till barn vid höga belopp, arv och motsvarande. :slight_smile:

Således är det ett tillfälle att ställa frågor inför inspelningen som vi gör på torsdag (10 oktober). Nedan följer några av mina egna anteckningar från andra diskussioner där @Stefan_1980 varit snäll och svarat. :heart:

Anteckningar från andra trådar
11 gillningar

Spännande sätt att hjälpa till i samhället, tillsammans med andra saker som god man, familjehem etc.

Hur bär man sig åt som okunnig att få mer insyn och börja hjälpa till på sådant sätt, om intresset finns?

4 gillningar

När det gäller barn, pratade jag med en jurist som drev linjen “barnkonventionen är lag och överförmyndaren ska alltid se till barnens bästa, enligt lagen då”

Hur ser ÖF på det resonemanget?

Hur vanligt är det egentligen att de som behöver godman/förvaltare utnyttjas?

På vilka sätt skulle man, enligt dig, kunna göra god man/förvaltaruppdraget mer attraktivt? (Vet att många kommuner kämpar med rekrytering).

Finns det en gräns för antal uppdrag som god man/förvaltare i nuläget? Om inte, vad anser du om det?

Vad tycker du är roligast respektive svårast med ditt yrke?

Vet en person som fick ärva flera hundra miljoner i yngre tonåren och således kopplades överförmyndarnämnden in. Hur vanligt är det att barn ärver betydande summor och vilka utmaningar kan finnas kring det?

4 gillningar

Jag fick rådet när vi skrev testamente att utse någon till “särskild förvaltare” och att man kunde komma ifrån regleringar kring över förmyndare på det sättet. Fråga gärna om det är jag som missuppfattat något. Tack

1 gillning

En förälder sparar till barn i barnets eget namn, ISK och KF. När barnet fyllt 15 år överstiger värdet på aktierna 8 prisbasbelopp. Föräldern har inte hört talas om överförmyndare och fortsätter att spara i barnets namn tills barnet fyller 18 år. Sparstrategi är enstaka aktier, ett trettiotal olika. Inga fonder.
Hur skulle anmälan till överförmyndaren gått till? Vem skulle ha anmält? Hade överförmyndaren godkänt förälderns sparstrategi eller lagt några restriktioner på förälderns placeringar?
Hur lång är preskriptionstiden på att underlåta att anmäla ett barnsparande till överförmyndaren?

4 gillningar

Två sambos äger en bostad tillsammans värd 4mnkr. Det finns lån på 2mnkr. De övriga 2mnkr är mannens enskilda egendom.

Nu dör mannen och det finns inget testamente.

Barnet har ju här rätt till pengar, men det skulle isf innebära att huset behöver säljas. Hur ställer man sig i en sån här situation?

Borde man gifta sig för att undvika problemet eller skulle alla förmyndare se det som barnets bästa att få bo kvar men inte få några pengar?

3 gillningar

Heder till dig som sysslar med detta!

Var godman i några år, innan jag begärde entledigande, pga av sjukdom.

De lärde mig mycket och idag skulle jag göra saker på annat sätt och kolla upp uppdragen mer innan, för herregud vad vissa kan äta upp en.
Särskilt inom missbruk/psyk och LSS.

Arvoden är galet låga för många uppdrag, att dessutom få samma arvode för en tant på 80år, man knappt träffar, där allt går på autogiro som för en 25åring, som missbrukar, ringer flera hundra ggr om dagen, mejlar och även dyker upp hemma vid en. Sedan “Försvinner” Ibland. Handlar saker på nätet som denne ej vill kännas vid senare osv.

Är helt galet!

4 gillningar

Tips, titta på uppdrag granskning från den 2 oktober 2024 om förvaltare…

Har inte sett det. :see_no_evil: vad var huvudpoängerna?

Förvaltaren fixar skyddad identitet på den funtionsnedsatta kvinnan på 40 år och flyttar henne 55 mil. Föräldrarna får ej träffa sin dotter. Dottern hade varit “försvunnen” i 3 år när uppdrag granskning kom in i bilden. Rekommenderas starkt att se detta. Helt sjukt stor makt förvaltaren har.

1 gillning

Nu kanske inte din intervjuperson kan svara på detta men det är en intressant diskussionsfråga imo. Hur ska man lösa bristen på förvaltare/gode män? Behöver uppdraget reformeras? Det är en ganska läskig utveckling att vinstdrivande företag anställer människor som sedan får sån stor makt över huvudmännen (se Optio liksom…). Så hur ska man få människor att åta sig uppdragen? I min kommun har vi tex en förvaltarenhet med kommunalt fastanställda heltidsförvaltare. De har i regel de svåraste uppdragen. Jag skulle tex inte vilja åta mig uppdrag som god man/förvaltare för att jag inte kan sluta som jag vill om livet kommer emellan. Min spaning är att människor blir mindre och mindre benägna att åta sig såna här uppdrag samtidigt som behoven av dem bara ökar.

2 gillningar

Nu kommer jag sticka ut hakan och säga att jag önskade att fler förvaltare våga göra så.
Eller att fler personer hade förvaltare som såg till att barn flyttar ifrån sina föräldrar och skapar egna liv.

Jag arbetar inom LSS.
Dels som personlig ass, för en person som har ett vanligt liv. Egen lägenhet, normal relation med familj.
Gör det han vill, arbetar och bestämmer över sitt hem, vilka han umgås med och sin fritid.
Föräldrar som anser att han ska ett vanligt liv, få bestämma själv.

Han är DEN ENDA av alla inom LSS här som har ett normalt liv.

Arbetar även som fritidsledare inom omsorgen.
Häromdagen firade vi en 50åring!
Som ännu bor hemma vid sin mamma, för ingen annan duger för modern. De finns inte ens annonser ute efter annan personal. Modern lyfter över 800 000 om året, genom att arbeta på sin egna dotter, i sitt egna hem.
Dottern har ett eget rum, precis som om hon vore 10.

Är enbart på de aktiviteter modern gillar och gör inget som inte modern skulle gilla.
Många ggr kommer hon ej på aktiviteter för modern har annat hon behöver göra.

Vad händer den dagen modern dör? Åh barnet står där. Aldrig haft en chans att bygga ett eget liv.

Detta är inte ovanligt.

Ovanför han jag jobbar, bor även där en 53åring, som bor med sina föräldrar, de är 80+
Denna person är aldrig ens på aktiviter, ingen daglig verksamhet, inget socialt umgänge.

Vet många som bor i samma hushåll som sina föräldrar
Har själv arbetat med två som åkte hem till sina föräldrar varje helg, eller röd dag etc.
Vi fick inte ens gå en promenad utan föräldrarnas tillstånd.
Hela deras liv var styrt av föräldrarna. De va så illa att de inte ens klädde sig i det de själva ville, kunde föräldrarna dyka upp bytte de genast till det de viste att föräldrarna gillade.
Vi fick inte ens laga mat åt dem, för “enbart föräldrarnas mat dög”.

Det är många gånger hämmande att aldrig få flytta och ha ett eget liv.
Jag är FÖR att man ska ha umgänge. Kanske kan föräldrar jobba en helg i månaden med sina barn.
Men inte mer än så.

Med det sagt, har vi ingen aning om varför hon ej träffar sina föräldrar.

1 gillning

Medhåll, 100%.

Tyvärr har ju de här två sakerna inte helt sällan med varandra att göra.

Har varit GodMan åt min dementa faster, och fastnade jag i byråkratin, både vad gäller storbankerna och ÖF-nämnden. Har ändå förstått att “min” nämnd var mindre byråkratisk än vad det kan vara. Något som slog mig var att nämnden ansåg att aktier var något väldigt riskabelt, det var bankkonto eller fonder i storbanker som verkade gälla. Då jag fick genomföra en husförsäljning så tillfördes min faster ytterligare kapital, som jag hade tänkt att placera i ngn billig fond, tex ngn Globalfond via tex Avanza eller fondrobot. Detta visade sig omöjligt, då det inte är OK för de olika aktörerna att ha spärrade konton. Jag var hänvisad till utbudet hos storbanken… Vid starten så fanns konton och aktier hos två storbanker samt aktier hos en annan aktör… Det visade sig att jag inte kunde spärra kontona hos den ena storbanken, då kontot var öppnad i Uppsala, jag besökte kontoret i Göteborg och min faster på annan ort…Deras rutin var att min faster skulle behöva besöka kontoret på hennes ort för att öppna konto. Storbankens råd blev att flytta allt till den andra storbanken. Det verkar från min syn att det endast fungerar att använda storbanker för att kunna sköta affärerna som GodMan, då det för ett antal ärenden krävs fysiska besök på kontoret… Även den digitala redovisningen var en historia för sig… Då alla intäkter tex skulle redovisas på två rader, en för intäkten samt en rad för skatten… Mycket dokument skulle bifogas vid årsredovisningen, men det gick inte att lägga in dokumenten i förväg…Mina tankar är hur man effektivt och enkelt skulle kunna sköta åtagandet och göra arbetet mer attraktivt? Den ekonomiska ersättningen var ju minimal och min faster skulle tom betala sociala avgifter på det skattepliktiga beloppet… Systemet verkade även bygga på att inte behålla någon fast egendom (avveckla allt), om man är ensamstående och har
särskilt boende…även om det finns tillräckligt kapital för att behålla egendomen. Grundsynen verkade vara att spara på tillgängligt kapital, men endast på kapitalkonto eller hos storbankens fondutbud…

1 gillning

Frågor om framtidsfullmakt tillämpning och begränsningar, om det faller inom hans ansvars/kompetensområde.

2 gillningar

Finns ofta två sanningar och pga sekretess får vi bara veta ena.

Inte ens myndigheten som har ansvar för hennes placering vet var hon är idag och hon har ingen tillgång till telefon. Gissar att hon utnyttjas ekonomiskt eller värre av hennes förmyndare.

Osar unket lång väg.

Sen håller jag med dig om att många fler behöver ett mer självständigt liv, både för brukarens och föräldrarnas skull. Har hört så mycket tragiskt via min mammas arbete, där 40-60 åringar behandlas som 4 åringar.

1 gillning

Ja något är det ju som inte kommer upp till ytan, men vad vet vi inte.

Vi får inte heller glömma att detta är en människa med autism, vilket inte direkt vinklas så tydligt i reportaget vad det kan innebära.
Ingen av oss vet, hur hennes personal eller lägenhet såg ut dagen därpå.

Ett “oskyldigt” oplanerat besök, kan ställa till det otroligt mycket. Är hon utåtagerande, kan det utgöra en fara för hennes personal och henne själv, ifall hon agerar i affekt.

Att hon ej får ha telefon, kan ha många orsaker, hon kan helt enkelt vara oförmögen att ha en. Finns det en vettig anledning till att hon ej bör ha kontakt med sina föräldrar, kan det vara anledning nog. Annars kanske hon skulle ringa dem och berätta vart hon är.
Hon kanske ringer och terroriserar olika ställen, eller på annat sätt gör saker som är rent av olämpliga.

Hennes förmyndare ska inte kunna utnyttja henne ekonomiskt, den personen kan inte ta av hennes pengar till privat bruk. En förmyndare får ett arvode med procentsatser av prisbasbeloppet.