Frågor till en överförmyndare | Inspelning på torsdag. 🙂

Men om inte ens överförmyndarens chef vet var hon eller överförmyndaren är, så är det troligen något fuffens på gång. Oavsett diagnoser.

Alltså nja. Att undanhålla en telefon ligger inte inom en förvaltares område att bestämma över. Ingen i Sverige blir omyndig och oavsett vad som utifrån sett skulle vara bäst för en människa så får helt enkelt en förvaltare inte bestämma allt. Ditt perspektiv lämnar väldigt litet utrymme för respekt för en människas autonomi och självbestämmande och vilar istället på ett utifrånperspektiv och paternalistiskt som fan.

2 gillningar

Och ingen, jag vill understryka detta; ingen - bestämmer över en annan vuxen människas relationer och kontakter med omvärlden, inte ens en förvaltare och inte ens om relationerna är olämpliga.

4 gillningar

Jag håller med dig i sak. Men i praktiken funkar det inte alltid. Jag vet inte om en förvaltare får neka en telefon. De säger jag inget om, däremot kanske de behöver säga det till henne för att hon ska acceptera.
Det händer ibland att man får “små ljuga”
Eller hitta på att detta är kommunens regler etc.

Tex “du får inte slicka på fönsterrutorna vid sjukhuset, det är kommunens regler”

Kan ta min yrkesroll som exempel där man får hitta på, eller kliva över självbestämmandet.
Är då personlig ass åt en man som har självbestämmande såklart, men det finns fall där jag faktiskt rent utsagt skiter i hans självbestämmande, då han inte är kapabel till att fatta förnuftiga beslut själv. Eller förstå konsekvenserna. När det kommer till hans säkerhet, så kliver jag över gränserna för självbestämmandet.

Tex tillåter jag inte honom att ensam umgås med en av sina vänner. Även om han så önskar.

Varför?

För att hans vän, flera ggr haft olämpliga sexuella beteenden (förgripit sig på andra brukare). Som min brukare inte förstår utan bara ser som humoristiska och roliga, för de är annorlunda.

Säger jag det till honom? Nä. Istället ljuger vi alla tillsammans med boendepersonalen och säger att på det boendet som kompisen bor vid, hälsar vi på där, så måste personal följa med sin brukare. Vi får inte vara någon annanstans i byggnaden.

Jag kliver även in och nekar honom från att halsa en flaska whiskey, utan hjälper istället till att hälla upp lagom mängd, så kan han ta mer senare.
Även om han själv skulle vilja halsa en flaska, så förstår han inte konsekvenserna av det.

Jag skulle även kliva in och neka honom köpa saker till andra.
För om någon frågade om han kunde köpa en sak för 10 000 till dem, så skulle han lätt kunna göra det om det fanns pengar på kortet.

Det är inte så enkelt. Allt är inte ett rakt spår.
Självbestämmande ska man ha, men när självbestämmande äventyrar säkerheten, då blir det klurigt.

Vi har tex en här som älskar tåg. Han vill åka tåg hela dagarna. Vara nära tåg, osv.
Hade han fått ha självbestämmande ut i fingerspetsarna hade han varit död för länge sedan, då hade han satt sig på tågspåret och blivit påkörd…
Han har flera ggr sprungit dit och satt sig, där två assistenter fått rent av släpa honom därifrån och både blivit slagna och spottade på undertiden.

1 gillning