Anmäla till arbetsförmedlingen även utan a-kassa?

Jag kommer eventuellt pga en omorganistion att bli placerad på en tjänst jag inte tänker ta och kommer om det blir så att säga upp mig.

Finns det någon anledning för mig att anmäla mig som arbetssökande hos arbetsförmedlingen trots att jag inte kommer att stämpla?

Efter några veckor tappar du din SGI om du inte är inskriven på arbetsförmedlingen. Kan också finnas andra skyddsnät som du missar ifall du råkar bli långtidsarbetslös.

4 gillningar

Andra skyddsnät var nog det jag tänkte mest på.

Man behåller alltså sin SGI om man är inskriven på arbetsförmedlingen? Vet du hur länge?

Du kan läsa om det här:

Jag tror att SGI är skyddad så länge du aktivt söker jobb eller deltar i arbetsmarknadsprogram.

Andra skyddsnät kan vara program och stöd där du ska ha varit arbetssökande en viss tid innan du får delta. Någon annan kanske ha exempel på sådana program?

3 gillningar

Tänker du att det är samma krav som gäller då som för att en som stämplar ska ha rätt till a-kassa?

Anledningen till att jag inte kommer att stämpla är att det troligtvis finns andra jobb på andra orter som jag inte kommer att flytta till. Även det jobb jag kommer att avstå ifrån kommer väl att läggas ut som ett jobb jag i så fall måste söka!

Smart! Tror dock de är ganska lugna i början och låter en vara ifred så länge du söker rätt antal jobb. Så din nuvarande tjänst du säger upp dig ifrån lär vara tillsatt innan de sätter fokus på dig. Kan dock vara annorlunda om de vet att du självmant sagt upp dig. Gällande arbeten på annan ort kan de aldrig hindra en från att bomma en intervju.

2 gillningar

Tack, det där känner jag till.

Jag är dock medlem i a-kassan men eftersom jag inte har för avsikt att söka jobb på andra ställen än inom rimligt pendlingsavstånd känner jag inte att jag kan använda den och det vore inte heller rätt att göra det!

3 gillningar

Ja, den måste tillsättas direkt men kanske inte med en legitimerad och i så fall kommer den att lysas ut igen för mig att söka!

Du går miste om kvalificeringstid för insatser så som jobb- och utvecklingsgarantin, där deltare får ersättning från F-kassan. Tänk om de är svårare att hitta nytt jobb än du tror? Tänk om du råkar ut för en olycka eller blir sjukskriven av annan orsak och du inte har nån SGI kvar. Klarar du dig?

Så länge du söker lämpliga jobb som inskriven kommer du inte krävas att vidga sökområdet. Men det ligger väl i ditt intresse också att få ett ny jobb?

4 gillningar

Menar du att jag går miste om de där sakerna om jag inte stämplar eller menar du att jag går miste om det om jag inte är inskriven hos arbetsförmedlingen?

Jag kan ju inte använda a-kassan eftersom det finns jobb som jag kan söka och få. Problemet är att det då kan vara jobb jag inte vill ha. Om jag var beredd att ta vilket jobb som helst kunde jag bara acceptera den tjänst jag får och det vill jag inte.

Jag kanske aldrig mer får ett jobb men hellre det än ett jobb jag inte vill ha och mår dåligt av. Jag har drygt 10 år tills jag kan börja ta ut pension och om jag anstränger mig lite klarar jag den tiden. Jag har en personförsäkring som ger ersättning vid vissa skador.

Förhoppningsvis får jag behålla den tjänst jag har.

Om du inte är inskriven på AF, AF bryr sig eg inte om du har a-kassa eller inte.

AF tvingar ju inte folk att söka jobb kors o tvärs för skojs skull. Om du skriver in dig och söker aktivt jobb som du VILL ha och det fyller deras krav så kommer du troligen aldrig bli anvisad att söka vissa tjänster. Men du verkar ju ha koll på din situation o så länge du klarar dig så gör det som känns bäst.

2 gillningar

Har AF krav på de arbetslösa? Jag trodde att kraven kom från a-kassan. Om kraven från arbetsförmedlingen är orimliga, för mig, kommer jag inte att skriva in mig där om jag blir arbetslös.

Förhoppningsvis får jag behålla den tjänst jag har och då behöver jag inte fundera på det här.

Det förutsätter förstås att det finns tillräckligt många lämpliga jobb som jag vill ha att söka.

Jag vill jobba 2-3 år till men tänker inte ta ett jobb jag mår dåligt av, så desperat är jag inte.

1 gillning

Nejdå, kraven är inte orimliga. Du får dina 300 dagar från A-kassan och om du bara söker lämpliga jobb, inom RIMLIGT pendlingsavstånd som du VILL ha, kommer de låta dig vara ifred inga problem. Du behöver bara följa AFs regler och det kommer du kunna i den situationen du här beskriver det är min bestämda uppfattning.

I övrigt är det precis som @Dragonfly skrivit.

När dina 300 dagar A-kassa är slut är det annan sak, men ta det då.

1 gillning

Hej Erik!
Grattis till att du vågar säga upp dig när det inte känns rätt och att du har ekonomiska förutsättningar att klara dig utan A-kassa. Som du redan har fått svar på så skall du registrera dig på AF för att skydda din SGI. Att skydda den är superviktigt!!! Du skall se till att söka jobb (brukar vara 8st) och se till att söka dem jämt fördelat under månaden. Glöm inte att aktivitetsrapportera. Rapportera även när du går på intervju. Rappotera dock INTE in kurser och utbildningar om du inte får CSN gör. Se till att söka jobb som du är meriterad för. Söker du jobb som läkare kommer och du inte är läkare kommer de att bli misstänksamma. Se också till att ha koll på alla möten och vem som skall ta kontakt.

Även om du skall söka jobb som du är kvslificerad för så behöver du inte söka ALLA jobb som du är kvalificerad för. Här är en stor skillnad mellan om du är långtids arbetslös (längre än ett år) eller ny inskriven. Är du långtidsarbetslös behöver du söka allt och även vara beredd att flytta.
Men som nyinskriven behöver du inte det.

Sen är det ju ett moment 22. OM det skulle vara så att de skulle tycka att du missköter ditt arbetssökande så går det utifrån en sanktions trappa. Dvs första gången händer inget och srn blir det mer om du fortsätter att missköta dig. Dock så är det som kan hända att du blir av med din a-kassa. Men har du ingen a-kassa så händer inget. Är du med på vad jag menar? Du glider lite på sidan. Åandra sidan så är du ingen prioriterad grupp när det gäller program osv. Men jag tror du klarar dig bra ändå

Din uppgift som arbetssökande att se till att komma ut i arbete så fort som möjligt. Så det du skall fokusera på är ju att ta reda på vad du vill göra härnäst och se till att komma dit! Och det så fort som möjligt.
Så min fråga till dig nu är -vad vill du jobba med?

Såg nu att du inte sagt upp dig. Missförstod. Sorry

Lång karens vid egen uppsägning. Jag gick hemma hela karensen utan att söka ett enda jobb. Efter det blir man nog jagad men då hade jag börjat jobba igen :sweat_smile:

Litet tips: säg inte upp dig! Välj bara att inte acceptera den nya tjänsten som du erbjuds. Då kommer det i många fall bli ett par månader i limbo då du inte har ngn särskild uppgift, och så småningom kommer arbetsgivaren säga upp dig pga arbetsbrist. I samband med detta får du ofta ”ett paket” bestående av ett antal månadslöner, och ofta blir du arbetsbefriad under uppsägningstiden (s.k. ”garden leave”). Du får behålla lönen och paketet även om du hittar ett nytt jobb direkt. Här finns möjlighet att tjäna ganska stora pengar!

Den som säger upp sig själv arbetar ofta hela uppsägningstiden om man inte arbetar med kunder eller ngt extra hemligt. Det kan dessutom bli att du får avtalspension beroende på ålder och situation om du blir uppsagd, vilket är en riktig jackpot. Prata med den lokala fackklubben så kan de ge dig råd hur du ser till att maxa din kompensation. Om du inte är medlem så är det dags att gå med nu.

Slutligen så påverkar det din A-kassa om du blivit uppsagd eller sagt upp dig på eget initiativ.

Arbetsgivaren kommer göra sitt bästa för att få dig att säga upp dig självmant för det är en jättebesparing för dem jämfört med om de måste säga upp dig. Du är inte skyldig att ta ett annat jobb än det du anställdes för, så fall inte för att de försöker att anvisa dig till ett skitjobb och går och säger upp dig i affekt. Då har du låtit dem blåsa dig.

Lycka till och uppdatera gärna tråden med hur det går! Det är intressant läsning för många.

Med vänlig hälsning,

F

(PS en liten anekdot: en arbetskollega i Schweiz blev uppsagd efter en merger. Efter att man fyllt 57 måste arbetsgivaren ersätta pensionsinbetalningarna ända till pensionsåldern vid uppsägning. Min kompis tog ledigt sista veckorna före sin 57:e födelsedag så de inte skulle kunna säga upp honom före. Han fick 10+ miljoner i klumpsumma som kompensation för sin uppsägning, samt som förskott på pensionsinbetalningar. Extremt fall, men det går att tjäna riktigt bra på att bli uppsagd som privatanställd höginkomsttagare även i Sverige.)

2 gillningar

Som jag tolkar din fråga, så handlar den om huruvida “snällare” regler gäller hos Arbetsförmedlingen, om man avstår från att ansöka om a-kassa eller andra ersättningar, och således inte “ligger samhället till last”. Samt om ens SGI fortfarande är skyddad. Rätta mig gärna om jag har fel.

Jag har ganska lång erfarenhet av arbetslöshet, - både min och anhörigas - Försäkringskassan, sjukpenning, sjukersättning m m.

Ändå kan jag inte svara på din fråga, och jag skulle nästan vilja påstå att INGEN utom Arbetsförmedlingen kan ge dig ett någorlunda vettigt svar.

Regelverket kring sjuk- och arbetslöshetsförsäkringen är oerhört komplicerat, och det är extremt lätt hänt att man råkar göra fel, med potentiellt väldigt jobbiga och långvariga konsekvenser. Fallgroparna är oräkneliga.

Jag TROR, utan att veta, att man för att skydda sin SGI måste följa Arbetsförmedlingens regelverk till punkt och pricka, oavsett om man uppbär a-kasseersättning eller inte.

Och i det regelverket ingår att man ska göra allt i sin makt för att åter komma i arbete.

Om vi här ponerar att jag har rätt, så finns det absolut inga som helst garantier för att AF låter dig slippa att söka vissa arbeten, t ex sådana som finns på annan ort, eller sådana som du inte vill ha.

Handläggaren gör en sammanvägd bedömning av hur mycket du anstränger dig i ditt arbetssökande. De KAN tolerera att man inte vill jobba på annan ort - men det förutsätter i regel att man är mycket aktiv i sitt arbetssökande på sin hemort. I princip förutsätter AF, att om inga uppenbara hinder föreligger, så ska man söka arbete på “heltid”.

Om jag vore du, skulle jag snarast kontakta Arbetsförmedlingen och fråga vad som gäller i denna sannolikt mycket ovanliga situation. Jag tror (än en gång utan att vara säker) att man kan ringa och ställa frågor anonymt. Se till att notera datum, tid samt namnet på den du pratade med.

2 gillningar