Som jag tolkar din fråga, så handlar den om huruvida “snällare” regler gäller hos Arbetsförmedlingen, om man avstår från att ansöka om a-kassa eller andra ersättningar, och således inte “ligger samhället till last”. Samt om ens SGI fortfarande är skyddad. Rätta mig gärna om jag har fel.
Jag har ganska lång erfarenhet av arbetslöshet, - både min och anhörigas - Försäkringskassan, sjukpenning, sjukersättning m m.
Ändå kan jag inte svara på din fråga, och jag skulle nästan vilja påstå att INGEN utom Arbetsförmedlingen kan ge dig ett någorlunda vettigt svar.
Regelverket kring sjuk- och arbetslöshetsförsäkringen är oerhört komplicerat, och det är extremt lätt hänt att man råkar göra fel, med potentiellt väldigt jobbiga och långvariga konsekvenser. Fallgroparna är oräkneliga.
Jag TROR, utan att veta, att man för att skydda sin SGI måste följa Arbetsförmedlingens regelverk till punkt och pricka, oavsett om man uppbär a-kasseersättning eller inte.
Och i det regelverket ingår att man ska göra allt i sin makt för att åter komma i arbete.
Om vi här ponerar att jag har rätt, så finns det absolut inga som helst garantier för att AF låter dig slippa att söka vissa arbeten, t ex sådana som finns på annan ort, eller sådana som du inte vill ha.
Handläggaren gör en sammanvägd bedömning av hur mycket du anstränger dig i ditt arbetssökande. De KAN tolerera att man inte vill jobba på annan ort - men det förutsätter i regel att man är mycket aktiv i sitt arbetssökande på sin hemort. I princip förutsätter AF, att om inga uppenbara hinder föreligger, så ska man söka arbete på “heltid”.
Om jag vore du, skulle jag snarast kontakta Arbetsförmedlingen och fråga vad som gäller i denna sannolikt mycket ovanliga situation. Jag tror (än en gång utan att vara säker) att man kan ringa och ställa frågor anonymt. Se till att notera datum, tid samt namnet på den du pratade med.