Hypotetisk fundering:
Låt säga att någon säger upp sin egen anställning vid t.ex. 64års ålder.
Denne skriver in sig på arbetsförmedlingen, tar 45 dagars karens och lever därefter på A-kassa under 300dgr innan övergång till pensionsuttag.
Gissningsvis är det svårt att bli erbjuden ny anställning vid aktivt jobbsökande i den åldern, speciellt om det inte finns en intention att ta ett nytt jobb.
Omoraliskt kan man tycka, men hur fungerar systemet, finns det något som hindrar att systemet utnyttjas så här?
Visst förekommer detta. Själv valde jag att sluta med flaggan i topp.
Tycker att man ska gå ut så hårt man kan, kunna vara stolt över sitt arbetsliv!
Ett års extra arbete kan ju ge mycket pengar varje månad resten av din pension, som kanske är 20-40 år lång.
Du förtjänar väl lite skatteåterbäring efter ett helt arbetsliv.
Dessutom är det så många som blir sjuka lagom tills pension när dom tänkt dom ska börja leva.
Snälla lev innan pensionen!
De finns så många i Sverige som lever på skattepengar som aldrig lyft ett finger.
Är man ok med det kan man arbeta och betala skatt i Sverige. Varsågoda.
Jag arbetar i Sverige pga pure survival. När min utbildning är klar ska jag inte jobba en timme till i Sverige.
jag tror inte man får a-kassa om man säger upp sig själv
Det finns inga som helst lagliga hinder att göra så. Pensionen sänks, men på marginalen.
Har du råd så kör på.
Jo det får man. Karenstiden förlängs bara till 45 dagar. Därefter får man ersättning som vanligt i 300 dagar.
Jag tycker inte det är omoraliskt på något sätt. Man skulle kunna de det som ett välplanerat byte av jobb, kanske till något mindre intensivt typ av arbete. Men, du måste troligen (?) vara beredd att ta ett jobb om du blir erbjuden. Du måste säkert aktivt delta i någon typ av jobbsökande för att få ersättning. (Dvs ha en viss grad av uppvisad vilja att hitta ett annat jobb som passar dina nya preferenser).
Jag tycker det vore tråkigt om det blir norm att missbruka välfärdssystemet. Jag själv valde att inte göra så. Kändes bra att gå från yrkeslivet direkt till pension, utan att avsluta med falskspel.
Ser en stor risk för att karenstiden vid egen uppsägning förlängs, eller att egen uppsägning inte ger a-kassa från en viss ålder ifall detta sätts i system.
Den som har förmånsbestämd tjänstepension kommer även kunna få stora konsekvenser, som kanske inte är helt förutsägbara.
Givetvis är det omoraliskt att missbruka välfärdssystemet. A-kassan är inte till för att med flit dryga ut pensionen.
Ser inget hinder i att göra så. Jag hade tankar på att säga upp mig för många år sen, men jag hade inte råd med att förlora karensdagarna. (Var rent krasst för skadad för att klara av mitt jobb.)
Då lusläste jag mitt anställningsavtal och fann två punkter där jag underpresterat, gick sen till min chef och bad om att bli uppsagd. Förklarade att jag inte ville vara en belastning för verksamheten och gärna ville bli uppsagd. Hen ordnade det utan diskussion. Sen stämplade jag fram till nästa operation, omoraliskt? Kanske. Bra för hälsan? Garanterat! Så jag dömer ingen i liknande sits.
Kanske du kan göra liknande?
Lycka till!
Omoraliskt? Ja, antagligen. Skulle själv kunna göra det dock.
Så kan man göra, men jag tror faktiskt inte det är värt det med regelbundna möten om situationen, tvingas lämna in ansökningar om jobb etc. Naturligtvis beroende på hur nitiska de är och hur mycket de ser genom din plan.
Parallell diskussion: Jag slutar snart jobba och flera har frågat om jag ska gå på A-kassa ett år. Personligen har jag mer stolthet än så och vill definitivt slippa gå på möten hos arbetsförmedlingen och lära mig söka jobb etc. Så, jag sa upp a-kassan tidigt i våras…
Vad gäller för egenförtagare?
Sen är frågan, är det sämre ekonomiskt att bara gå i pension tidigare i stället?
Det håller jag med om. Man ska inte ljuga, fuska eller bryta mot regler. Men A Kassan är ju till för att få ersättning när man vill (eller måste) byta jobb.
Om man vill byta jobb med lite intelligent planering så kan man ju med fördel få en del ledigt också medans man väntar. Plus att man inte behöver oroa sig för om det inte blir nått. Då går man direkt till pension. Men som sagt, då måste man ju också ta ett jobb inom de regler som gäller om det dyker upp Anledningen till varför man vill byta jobb är väl inte så intressant för A Kassan hoppas jag, det vore konstigt.
Gör man det rätt är det inte något missbruk eller omoraliskt. Varför skulle det vara det ?
Money is money
Det är väl fortfarande krav på att du söker jobb? Dvs söka x jobb per månad, gå på coachning osv?
Måste avveckla alt lägga företaget vilande för att ha rätt till A-kassa. I övrigt samma regler.