Är det någon som har erfarenhet av att avstå a-kassa?

Är det någon som har erfarenhet av att avstå från a-kassa för att slippa “kraven” från a-kassan?

Jag har en bekant som snart kommer att bli arbetslös. Han/hon (vägrar använda hen!) har passerat 60, har vissa krämpor och saknar körkort så sannolikheten att han/hon kommer att få ett nytt jobb är ganska liten.

Är det värt att söka de jobben som a-kassan kräver varje månad ändå bara för att få a-kassa eller kommer det bara leda till att han/hon mår dåligt i onödan?

Det finns pengar att täcka upp för några år utan inkomst och pensionen verkar bli okej även utan inkomst de sista åren.

Finns det några risker med att avstå a-kassa?

Jag tror frågan är felställd. Du menar nog: Vad är riskerna med att stå utan inkomst de sista åren innan pensioneringen. Om personen inte vill jobba är det fel att söka a-kassa.

Bättre kanske är att titta på möjligheterna till förtidspensionering om det ändå är i närheten?

1 gillning

Vad menar du med din fråga? Jag förstår det som om du undrar om man kan få en negativ konsekvens (från akassan) om man inte söker efter er
sättning? I så fall utgår jag ifrån att hen vill kunna söka a-kassa sen? I så fall låter det som ett samtal till (eventuellt fackförbund och) a-kassa är nästa anhalt :-)…

Kan kort nämna att jag gått ur fackförbund och a-kassan eftersom jag inte vill ha deras krav på mig. Med andra ord ger jag upp ersättning om jag får gå, eller går.

Vilka alternativ är det som väljs mellan? Är det tex:

1. Ansöka om A-kassa. Samt söka jobb för att uppfylla kraven för att få det bidraget, fast utan ambitionen att faktiskt ta något av de jobb söks.

2. Inte ansöka om A-kassa. Satsa på FIRE istället helt enkelt.

Eller är det några andra alternativ som det väljs mellan?

Vadå det är ju jättelätt att leva på a-kassa? Förstår inte frågan.

Allt som kräver inkomst på pappret borde innebära någon form av risk för problem, exempelvis hyreskontrakt och olika former av abonnemang, kanske även olika banktjänster.

Han/hon vill absolut arbeta. Frågan är om någon vill anställa en 60+ med arbetsskador och utan körkort och utbildning.

Hade det gällt mig hade det varit enkelt men den det gäller vill absolut jobba.

Nej, negativa konsekvenser från a-kassan är nog inte problemet. Kanske kan det bli andra negativa konsekvenser, t.ex. vid sjukdom.

Typ så förutom att ambitionen att jobba absolut finns där men sannolikheten att få ett jobb är låg.

Om din bekant vill jobba, så tycker jag fokus bör ligga på att faktiskt se vilka jobb som skulle kunna fungera och söka dessa.

Chansen att få ett nytt jobb är 0, om man inte söker efter ett jobb.

Finns även arbeten på distans som kan vara en väg att gå.

Så om det varit min bekant, så hade jag nog uppmuntrat till att söka nya jobb och ta ut a-kassa, för jobbsökandet pågår ju ändå. Om sedan denne inte fått ett napp på lång tid, så känns det rimligare att börja prata om Fire.

Har du frågat din bekant hur denne tänker?

2 gillningar

Förstår heller inte alla krav men om det går leva fire fast lite snålt varför inte. Skit i alla krav o gör vad du vill. Vill man göra nytta kan man generellt få lite ersättning. Nytta är nytta punkt jäkla dubbelslut! Nytta = Ersättning generellt?

1 gillning

Vad är problemet? Jag har en kompis som som blev uppsagd i 60-årsåldern och inte sjutton blev hen störd av att skicka några platsansökningar varje månad.

Hen, precis som jag resonerade att det vore korkat att inte utnyttja de möjligheter till ersättning som finns. “Risken” att få jobb var låg, men hade hen fått ett jobb hade han tagit det.

För att få ihop de antal ansökningar som behövdes svarade hen på allt möjligt. Den mest udda ansökan var till ett jobb med rubriken Sökes: Hungrig man i 30-årsåldern. Hen fick det inte …

4 gillningar

Jag valde att lämna a-kassan i februari. Än har jag inte träffats av blixten iaf.

2 gillningar

Jag lämnade min när min sjukersättning beviljades, har inte blivit straffad jag heller. :blush:

Men hade nog varit enklare att ge vettiga svar om det vore den bekante som hade ställt frågorna, det blir många frågetecken när det är andrahandsinformation.

1 gillning

Reglerna är väldigt tydliga: man ska söka lämpliga jobb som man kan få och utföra. Din kompis följde inte reglerna.

Jag har inget ansvar för att söka jobben men jag har kollat på platsbanken och jobb som kan fungera finns inte.

Vill ha ett jobb men är medveten om att sannolikheten att få ett jobb är låg.

Då är fortfarande detta vettigt. Sen kan ens nätverk och intressebrev till företag vara en väg att skaffa jobb, som inte involverar AMS. Även Linkedin är en plattform som kan ge möjligheter.

Sen förutsätter jag att det är din kompis som ska söka jobben, inte du.

Hade själv valt att stämpla om jag vore i en liknande sits och försökt hitta ett kul jobb att avsluta arbetslivet med.

Det måste vara jobbigt att aldrig få äta sig mätt.

Men det finns annonser om andra arbeten som kan vara intressanta:

Sjuk gymnast sökes
Förstärkning till vår kassa personal

3 gillningar

Så är det. Man kan knappast söka jobb som advokat om man saknar adekvat utbildning. Samtidigt finns ju en bister verklighet. Jag kan försäkra dig om att det är många mer än min kompis som tänjer på gränserna.

1 gillning