Hejsan!
(Varning för långt inlägg men skrivandet är för mig samtidigt av terapeutisk art)
Jag skulle behöva stöd/tankespjärn/råd eller helt enkelt lite feedback och input.
Har nu jobbat 13 år på en myndighet och var 2019 – 2020 sjukskriven på hel och deltid p.g.a. utmattningssyndrom. En grundläggande orsak var/är att jag har svårt för skillnaden mellan vad jag vill uppnå med vilka resurser jag faktiskt har tillgång till. Vid en flytt inom organisationen var jag tvungen att gå från kvalitet till kvantitet vilket jag också hade svårt för. Att samtidigt jobba i en verksamhet som är politiskt styrd samt får ny budget två gånger per år underlättar inte långsiktigheten. Att dessutom byta chef 9 gånger under senaste 4 åren samt få sin absolut sämsta löneutveckling (under de 13 åren) med sista chefen finns också med i vågskålen.
Hade min första kontakt med företagshälsovården redan 2010, där en kurator sa, efter 20 minuters samtal, att jag kanske inte skulle jobba kvar där jag jobbar. Detta har upprepat sig flera gånger i min kontakt med terapeuter, psykologer, HR m.m. under årens lopp.
Har nu samtal med HR samt arbetsterapeut om att kanske komma till ett så kallat professionellt avslut, d.v.s. en överenskommelse om att jag avslutar min anställning.
Jag har sökt jobb internt utan resultat. Sökt jobb externt utan resultat. Mycket hamnar i att jag inte har någon akademisk examen i grunden. Har försökt påpeka att en utbildning som jag skulle ha gått för 30 år sen inte är relevant i dagsläget men många rekryterare har ändå det som en grund för att få färre sökanden.
Jag har i dagsläget och under en lång tid fastnat i att se hur jag ska komma vidare.
De senaste 8 åren har jag jobbat med arbetslösa personer som vill starta eget företag. Det är i grunden ett jobb jag verkligen gillar och det är väl därför jag har blivit kvar så länge, trots allt. Att få jobba med dem som verkligen brinner för nåt ger mycket tillbaka. Tror jag har läst över 1000 affärsplaner och budgetar genom åren. Tyvärr har det inte funnits resurser till att mer ingående läsa dem utan mer ögnat igenom för att förstå idén samt hur den ska ge långsiktig försörjning.
Har annars jobbat flera år inom handeln både som anställd och egen företagare. Varit fotograf, öppnade min första e-handel 2000, fått avtal med Trygghetsstiftelsen om att få vara starta-eget-coach (men min arbetsgivare sa nej så det gick inte att kombinera med min anställning. Vilket rent praktiskt inte gjorde nån skillnad eftersom jag av olika anledningar inte fick något uppdrag).
Den enda ”högre och längre” utbildningen jag har är som Produktionstekniker (YH) men gick ut 2007, så det är ett tag sen. Senaste utbildningen var 7,5p grundläggande ekonomistyrning på högskolan, 2018.
Mitt önskejobb vore företagsrådgivare på t.ex. ALMI eller Nyföretagarcentrum. Har en ansökan inne just nu men har tidigare blivit bortsållad med orsak: ”Vi söker någon som är mer i sin inledning av sin arbetslivserfarenhet”. Med mina 54 år så ligger jag inte högt i ranking.
Mina samtal hos arbetsterapeut riktar sig nu mot andra vägar ut från myndigheten.
Jag pendlar mellan styrelseutbildningar (I linje med vad jag har jobbat med senast men de ger inga direkta jobb) och hantverksutbildningar (Har tankar om att jobba med händerna i stället. Men närmaste som är intressant är en möbelrenoveringslinje på ett år i Västerbotten och även den har en osäker jobbhorisont).
SÅ, till pudelns kärna.
Vad för liknande jobb ser ni som aktuella med min bakgrund?
Vilka arbetsgivare/företag skulle kunna vara intressanta?
Har ni någon annan feedback?
Tack för att du tog dig tid att läsa/ögna dig ända hit.
Mvh
Tommy