Hej alla äventyrare och trygghetsnarkomaner!
Jag inser att ni kommer svara utifrån grunder som bara ni känner till, så jag ber om väl motiverade funderingar.
Jag tillhör den äventyrliga och impulsiva kategorin av människor, och befinner mig i en prikär situation.
I april började jag ett nytt jobb. Det kändes lite skumt i magen på intervjun, då jag tyckte chefen svarade vagt på några viktiga frågor. Jag tog jobbet ändå för att det var ett instegsjobb direkt under slutet av utbildningen, vilket var praktiskt. Och jag föll nog även för deras beundran av mig, om jag ska vara ärlig. Det är ett motiv man kan ifrågasätta med tanke på att man ska lyssna på “smuts” som man fångar upp i atmosfären under en intervju, istället för att låta sig tjusas…
Mycket riktigt har detta arbete sedan inneburit en del bekymmer, även om det också är trevligt på vissa sätt. Chefen är fortsatt extremt otydlig, både med vad som förväntas av mig och vad som gäller för den organisation hon driver. Jag jobbar deltid, missar vissa möten och blir ständigt överraskad av bollar på plan som jag aldrig sett eller vet hur jag ska hantera. Jag är ensam i min roll, så jag har ingen att fråga som kan detta för mig helt nya yrke, men söker stöd hos underhuggare till chefen- vilka är ofattbart kloka och hjälpsamma. Det avhjälper min stress litegrann, men inte helt.
Jag är säkert överdrivet dramatisk, men jag tycker att jag jobbar på ett sjunkande skepp.
Min arbetsplats är väldig stökig (en skola) och de vuxna står ganska handfallna för det, då denna skolan alltid varit en av de mest skötsamma i stan; tills nyligen. Det känns otryggt att tillhöra ett gäng som inte vet hur man hanterar väldigt bångstyriga ungdomar, när det är vår vardag.
Ljudnivån på mitt kontor är löjligt hög, då det ligger intill uppehållsrummet. För det finns ju arbetsmiljöregler, så det blir de så klart tvugna att fixa. Men tills dess så fattar jag inte hur jag ska orka med den här bullernivån, som startar kl 10 på fm och håller på hela dagen.
Den pendling som jag räknat med skulle fungera via tåg på 30 min, har visats helt oförutsägbar på grund av att Sverige numera är ett uland gällande den typen av infrastruktur. Ibland kommer tåget på utsatt tid, ibland inte. Ibland sätts bussar i istället och ibland inte. Och ja, då kan man inte komma till jobbet (platsbunden verksamhet). Ohållbart.
Mina största problem är:
-Chefens otydlighet. Vi har talat om detta utan förbättring.
-Plötsliga bollar på plan, som jag saknar karta att hantera.
-Ingen skillad kollega att fråga om de specifikt yrkesrelaterade frågorna (min företrädare hade slutat, så ingen intro har åtföljts). Ensamheten i det känns sjukt tung.
-Den övriga personalens handfallenhet inför vår nya situation med elevernas dåliga mående och utagerande beteende. Obefintligt kollegialt stöd i det.
-Inga upparbetade stödnätverk med min yrkesgrupp på övriga skolor; vill jag ha det får jag lösa det själv; vilket visat vara tungt utöver allt annat jag måste göra. Plus att jag saknar kontakter i min bransch i den stad jag jobbar i…
-Stressen med pendling; tänkte köpa bil först när jag ser att allt annat fungerar på jobbet…
Min provanställning går ut sista juli 2025. Jag har en mån uppsägningstid. Sen får jag fast avtal och då är det två månader.
Jag funderar på att säga upp mig innan juli är slut. Detta är fasen för mycket för mig. Samtidigt tänker jag att jag är dum, det är en fast anställning och jag vänjer mig över tid så klart: inte vid chefens nyckfullhet men vid mina arbetsuppgifter åtminstone!
Jag är inte lottlös utan detta jobb, nej. Jag har en fantastisk timanställning parallellt, även om månadslönen är 10 000 lägre. Jag trivs bra där. Jag kan mitt jobb. Är bättre än de flesta (jag är högre utbildad, vilket känns lite outvecklade i längden) men jag tjänar pengar och jag kan dessutom jobba väldigt obekväma tider utan besvär, vilket minskar löneglappet en hel del. Med detta jobb orkar jag till och med träna på fritiden!
Det enda som stör mig där är att det är en vid behovsanställning; jag kan inte planera mina månader utan får hux flux en jobbfråga utan att veta när behov finns nästa gång. Det ger frihet -jag tackar nej när jag vill, reser när jag vill etc, men är också utan förutsägbarhet. Det andra som stör mig är att den sociala miljön inte är så professionaliserad som jag föredrar.
Summa summarum är inget läge perfekt. Tryggheten i anställningen på nya jobbet blir lätt en kvarnsten, eftersom jag blir väldigt stressad av villkoren på det jobbet. Och friheten i det andra upplägget blir lätt en otrygghet. Om än det är betydligt skönare i sin helhet.
Jag vill gärna finna en mer stabil lösning i min framtid, men har endast dessa alternativ på bordet just nu.
Mina funderingar gäller om jag borde lämna det sjunkande skeppet så fort som möjligt och koncentrera mig på det andra som fungerar, eller om det är korkat att släppa en fast tjänst i nuläget? Jag är uppriktigt sagt på rimlig grund rädd för att mitt nya jobb kommer typ göra mig utbränd/skadad pga all oförutsägbarhet involverad. Och då funkar ju inget annat… Jag känner i magen att jag borde skita i det nya jobbet faktiskt.
Eller är jag bara sådär impulsiv och kortsynt igen, så att jag istället borde ge det nya jobbet lite tid till? Växa med det och åtminstone SE om det blir lite bättre?
Andra aspekter?
Varsågoda, här är dagens roman
! Tackar ödmjukast för er samlade visdom
!