Jag har nyligen fått ett erbjudande om en tjänst med 98000 i lön. Men det känns inte spännande eller rätt och jag kommer att lida över att gå till jobbet. Jag har istället siktet inställt på ett annat som ger runt 50000 som troligen gör mig gladare på både kort och lång sikt.
Hur värderar jag detta? Vissa skulle göra vad som helst för möjligheten med jobb 1 och ibland tänker jag att jag är otacksam och bara borde bita ihop.
Detta vet du nog bäst själv, vi vet varken dina ambitioner, mål , livssituation i övrigt.. Vill du lida pin några år och bygga kapital för att sedan va som ungdomsledare eller whatever eller vill du jobba lite längre med lite sämre betalt som förövrigt redan är bra betalt. Detta är omöjligt att svara på och faktiskt ge ett vettigt och användbart svar.
men som jag tolkar det så har du redan fått jobbet med högre lön men du drömmer om jobbet med sämre betalt som du ännu inte fått.. Så de är ju lite att gambla med något som man vet är säkert med nåt som man kanske inte får.
Vi har haft denna dialogen mycket hemma. Frugan är i samma sits, tjänar typ 100/mån och har i perioder inte trivts. Andra jobb betalar mycket mindre för hennes kompetens. Sen går hon och klipper sig för 5000 och går och tar lite botox och inser att hon inte skulle kunna göra det utan jobbet.. för henne är det viktigt att kunna shoppa, resa, gå ut, dyrt boende och käka osv. Vi har dyr livsstil. Skulle inte gå utan bra betalt.
Precis som @Rinc skriver - du måste fundera på vad du värderar.
Det är ju helt beroende på din livssituation. Och vad du menar med lida på jobbet.
Har du redan en karriär och en del pengar undanstoppat och lidandet är outhärdligt finns det liten anledning att ta det högbetalt jobb man inte kommer trivas med.
Är man däremot ny med noll i kapital och lidandet mest är uttråkning kan det va värt att ha både välbetalt jobb på CVt och pengarna det drar in. För få saker ger så bra förhandlingsposition när man söker nya jobb som att man nu har en hög lön och nån mille på börsen.
Så frågorna att ställa dig själv är:Hur mycket blir ditt konto på ett år? Hur länge behöver du ha jobbet för att ha din första mille investerad? Hur lätt har du att hitta ett annat bra jobb om ett år? Är det lättare eller ger högre lön med jobbet på CVt?
Och väga det mot Hur hemskt skulle det året/tiden till första millen va?
Sjukt svårt det där. Jag sitter själv med så kallade gyllene handklovar så jag förstår ambivalensen där.
Ibland önskar man att man hade kunnat vara nöjd med att vara polis eller lärare eller något annat kul och soft jobb med genomsnittslön. Men har man väl fått smak för pengar så går det nog inte att nöja sig med ett sådant jobb igen.
Så jag tror du måste rannsaka dig själv. Vad värderar du högst osv. Många verkar kunna trivas som lärare, brandmän osv, Medans andra jagar pengarna.
Onödig kommentar om polis och lärare. De sliter med för låga löner. Vi skall uppskatta de som utför sådana samhällsbärande yrken medan folk sitter och ”jobbar” hemma här och försöker öka sin skatteoptimering i sina konsultlådor.
Jag har ett av de där skattebetalande samhällsbärande yrkena som vissa inbillar sig är “kul och soft”. Men det är så långt ifrån verkligheten man kan komma. Man låter bli att dricka vatten för att slippa bli kissnödig- tid för att gå på toaletten finns normalt inte. Det var inte såhär från början, utan det kläms hela tiden åt och man försöker alltid hitta nya sätt att effektivisera. Vilket blir stress stress stress för oss. Har jobbat med detta under 18 år, så jag har mycket erfarenhet.
Efter 18 åt i yrket har jag åtminstone fått ett ok schema och jobbar numera mån-fre. Schemana ändras dock varje år, så vet inte hur utbudet av scheman blir nästa år. De kör efter senioritetsprincipen-de som jobbat längst får välja schema först. Men under en stor del av de 18 åren har jag jobbat 4 av 5 helger- dvs ledig bara var 5:e helg. Det här året tar jag verkligen tillvara på- det är lyx att få vara ledig tillsammans med mannen.
Vissa är drivna av $$$ och vissa är drivna av att trivas. Omöjligt för oss att svara vad du bör göra.
Varför? Du säljer din tid och hälsa. 50 000 kr är fortfarande en lön som ger stor ekonomisk frihet, men med tillägget att du faktiskt får ha ett liv du trivs med. Att “bita ihop” är en kortsiktig strategi som ofta leder till dyra konsekvenser för hälsan i längden.
Det är problemets kärna. Jag vill trivas, men hur jag än gör går det inte att tänka sig att gå ner så mycket i lön och jag vet inte varför. Jag är inte en av dom som tycker att det är status med en hög lön.
Ekonomiskt klarar jag mig, men med de extra pengarna öppnar sig fler möjligheter i längden. Jag är dock orolig att det påverkar hälsan. Därför funderar jag lite över hur många år jag vågar chansa. 5 år av tristess, hur mår man då exempelvis? Kanske bara 2 år?
Jag önskar också att jag kunde vara nöjd och det kan jag, en kort tid. Jag jagar inte heller pengarna, men det är svårt att säga nej när de ligger framför ögonen.
Det vore väldigt bra för cvt, men också innebära att jag får fortsätta inom det området för potentiellt ännu högre löner. Tyvärr vill jag inte fortsätta åt det hållet, det är det andra problemet.
Skillnaden mellan jobben gör att jag kan spara 25000 extra i månaden. 3 år ger nästan 1 miljon investerat, men hur mycket skada gör det på min hälsa att göra något tråkigt i 3 år. Det är exakt det jag funderar på.
Ja. Om de pengarna är det enda du investerar tar det 3 år. Och det är säkert för länge. Men du kanske kan investera mer än de pengarna och kanske redan har påbörjat ett investerande. Hur mycket kommer du få ut och hur mycket av det kommer du investera? Sen är det ju stor skillnad på vad du redan har.
Det intressanta bli tex hur stor skillnad det bli i kapital efter ett år på de olika jobben. Eller hur länge du behöver ha det tråkiga jobbet innan du har din första miljon. Då gör du det för att komma dit och vet att du tänker byta när du nått det.
Men det känns som du redan bestämt dig för att det jobbet är tråkigt, tråkigt gör dig sjuk och är därför inte värt det. Jag ska inte övertyga dig om nåt annat. Det är ju bättre jobbet görs av någon som gillar det. Och 50000 är ingen dålig lön heller.
Du har blivit erbjuden rollen som gen 98k, men hur gick det till? Om det är en roll där du skulle lida, varför sökte du den, alt visade intresse? Eller kom det som ett erbjudande internt där du redan jobbar? Någon, någonstans, verkar ju tänka att du är som klippt och skuren för rollen.
Jag hade pratat med denne ”någon” om att det finns ett skav, och sett om det hade gått att justera. Ingen är ju egentligen betjänt av att du vantrivs i en roll.
Jag arbetar redan där som interim i rollen och blir nu erbjuden den på riktigt, därav att jag redan vet hur det skulle vara. Jag får utföra jobbet hemifrån eller på kontoret fritt hur jag vill. På det andra jobbet måste jag in till kontor 5 dagar i veckan.
Men tänk på att de flesta på den nivån byter jobb för 5000 extra i månaden och tycker inte heller sin jobb är skitkul.
Hur kul eller tråkigt ett jobb är är delvis beroende på vad som passar en. Men också på inställning. Man kan göra det mesta tråkigt om man går omkring och tänker så om det. Eller roligt om man gör sitt bästa och ser humorn i saker. Så hur roligt kommer det andra jobbet va?
Du säger nej till 48000 i månaden för att det verkar för tråkigt. Så hur roligt kommer det andra jobbet va? Kommer du gå runt med samma inställning där?
Ja jag inser nu att det var lite klumpigt sagt. Jag uppskattar verkligen poliser, lärare, brandmän osv. De har väldigt viktiga jobb och är ofta underbetalda i min mening.
Poliser och lärare kanske inte är bästa exemplen på “softa” jobb men i allmänhet är det nog så att med hög lön kommer stort ansvar, press och psykisk stress. Jag tror att det kan vara svårt att förstå om man inte varit där själv. En lokförare tycker säkert att han har det stressigt också men det går nog inte att jämföra med att vara VD och behöva sparka folk, riskera att bli avsatt när som helst om man missar några kvartalsmål, bli något av en offentlig person med allt vad det innebär, ständigt tänka på jobbet, jobba 50 timmar i veckan osv.
Jag förstår TS dilemma. En hög lön kan vara väldigt skönt att ha men jag vet inte om det alltid är värt det. Samtidigt hade jag nog haft ångest över låg lön om jag haft mitt drömjobb från barndomen, lastbilschaufför.