Nu är det ett faktum att jag kommer att bli omplacerad till en tjänst som jag, enligt mig, inte har kompetensen att utföra.
Vad tycker ni som har barn är viktigast att deras lärare kan/är bra på? Vilka egenskaper ska de ha?
Jag har legitimation för 1-6 men anser inte själv att jag har kompetensen för att jobba på mellanstadiet. För mig är det viktigt att lärare är engagerade, kan motivera, är positiva och har en god förmåga att skapa goda kontakter med barnen. Jag har de där egenskaperna om jag jobbar på lågstadiet men skulle inte ha det på mellanstadiet. Jag skulle vara en dålig lärare!
Ledningen struntar helt i vad jag säger och tittar bara på att det står 6 istället för 3 i min legitimation.
De anser att jag ska säga upp mig själv om jag inte vill ta erbjuden tjänst men jag anser att de inte erbjuder mig en tjänst jag kan utföra!
Skulle ni tycka att det var okej att era barns lärare var oengagerad bara för att behörigheten på legitimationen var “rätt”?
Förstår inte heller varför engagemanget skulle försvinna. Det här känns som en inställningsfråga i första hand kompetensfråga i andra. Men du får gärna förtydliga.
Förtydligande:
Nästan alla ungar i grundskolan skulle alltså då kunna använda argumentet att de inte har ett intresse för [valfritt ämne] och därmed inte behöva visa engagemang?!
Det är absolut en inställningsfråga. Saker jag gillar kan jag engagera mig i och saker jag inte gillar kan jag inte engagera mig i. Jag har inte kompetensen att utföra jobbet eftersom jobbet inte intresserar mig.
Jag tycker dom viktigaste egenskaperna hos en lärare, för alla typer av lärare från förskola till universitet, är ledarskap, hantera grupp dynamik och konflikthantering. Kan dom det så löser sig resten…
På lågstadiet har jag förmågan att få barnen engagerade även om de från början inte är intresserade.
Jag är inte intresserad av att jobba inom vården och därför har jag inte sökt jobb inom vården och jag är inte intresserad av att jobba som bilmekaniker och därför har jag inte sökt jobb som det.
Erbjuder inte nuvarande arbetsplats något annat skulle jag så snabbt det bara går skaffa ett annat arbete isåfall. Det korrekta kanske tom är att säga upp sig direkt om möjlighten finns ekonomiskt.
Förstår helt den positionen. Realistiskt är det säkert bara att söka jobb på andra skolor. Om det inte är kul att bråka med ledningen blir det ju svårt att lyckas även på det området.
Vad jag förväntar mig av lärare? Separera stökiga elever. Och slänga fram rätt bok såklart
En dröm jag har är lärare som låter mitt barn plugga ostört, men håller ett öga på utvecklingen. Ffa att den inte hänger upp sig på var undervisningen sker. En autisktisk elev kanske lär sig bäst hemma eller i ett tomt bibliotek. Drömmen är alltså att en sådan elev får lämna klassrummet och köra sitt race i så fall. Jag tror Finland har den flexibiliteten, men jag är inte säker.
(Vissa kanske visar sig behöva strikt övervakning för att få något gjort, men då gäller det ju att man upprätthåller arbetsron också)
Om det går att få en del av legitimationen återkallad, visste inte att det gick, skulle det vara en möjlighet men jag misstänker att det tar för lång tid.
Förstår det men ett annat perspektiv är att det kanske är fel att ta betalt för ett jobb och ansvaret för det samma om man inte anser sig kunna kunna utföra det.
Du har nämnt vad du tycker är anlitande parts skyldighet vad är din gentemot arbetsgivare men framförallt barnen?
Om jag tackade ja skulle jag ta betalt för ett jobb jag inte anser mig kunna utföra, det är därför jag vill tacka nej.
Mitt ansvar är att tala om för ledningen att jag inte kommer att kunna ge barnen de har rätt till men de vill ändå tvinga mig att ta jobbet. Mitt ansvar mot barnen är att tacka nej till tjänsten och det kommer jag att göra men det är fel att jag ska behöva säga upp mig när jag inte kan utföra jobbet de erbjuder.