Jag jobbar som barnskötare och läser fristående kurser på olika universitet med hopp om att ta kandidatexamen i redovisning och revision. Det går långsamt. Har kommit ungefär halvvägs (1,5 års heltidsstudier) på 3 år.
Jag vill nu börja söka arbeten som inom fältet, eller åtminstone något som betalar bättre än förskolan (27 000 i månaden) och där jag har någon sorts användning av mina nya kunskaper. Jag har läst extern redovisning och ekonomistyrning upp till B-nivå.
Men alla jobb jag ser kräver minst färdig examen samt några års erfarenhet (alt. genomförd LIA).
Jag undrar vilka titlar och jobb-beskrivningar jag ska söka efter. Jag fattar att revisionsbyråer inte vill ha mig nu, men jag kan ju inte vara den enda ekonomi-studenten som söker jobb.
En annan fråga är hur man ska presentera/positionera sig.
Jag är 41 år gammal min all min arbetslivs de senaste 10 åren kommer från barnomsorg samt äldrevård och känns inte relevant i sammanhanget. Allt jag kan om ekonomi kommer från studier.
Är FAR - certifiering (obs ej samma sak som auktorisation) något att ha? Kan man klara detta prov som icke färdig student?
Det finns inga sådana titlar eller beskrivningar. Jag uppfattar att du inte är konkurrenskraftig. Detta är heller inte en typ av jobb där man tar in tillfällig personal på sommaren eller liknande. Det bästa du skulle kunna hoppas på är att få till någon sorts intern lösning i kommunen, förutsatt att du jobbar inom en kommun idag. Det skulle då kunna handla om att jobba som ekonomiassistent på deltid eller något sådant. Det lär inte ge någon ökad lön men kan ju ge lite praktisk erfarenhet.
Jag skulle i första hand annonsera frågan hos din chef. Det kan mycket väl finnas projekt där du hypotetiskt skulle kunna jobba en dag i veckan eller liknande.