Behöver klaga av mig, förbannad osv

Jag tog just examen från en yrkeshögskoleutbildning som fullstackutvecklare i .netmiljön. Så jag har pillat med lite av varje. C#, react, angular, sql, CSS, SCSS, javascript. Innan dess har jag universitetsutbildning i C, C++, python, assembler odyl.

Jag gick ut min YH-utbildning med toppbetyg, men plötsligt är alla företag som stod och grät om sin enorma brist plötsligt helt borta. Branschrepresentanterna är fortfarande igång och gråter om sin påstådda brist, se t.ex. https://adderatech.techsverige.se/

Reflekterar svenska företag aldrig över vilket hat det väcker hos folk att ena dagen få höra vilken enorm brist det är, för att andra dagen göra klart att man bara kan ta in seniorer (och det här handlar inte om “just nu”, det har låtit så de senaste iallafall 10 åren).

4 gillningar

Alla vill anställa folk som kan börja leverera genast, nästan ingen vill investera i att lära upp folk som kommer bli riktigt produktiva om 1-2 år. Så har det nog alltid varit.

4 gillningar

Håller med dig i stort.

Det är som hönan och ägget.

Sen kan man även se det från ett annat perspektiv. De flesta nyexade jag varit i kontakt med och som man kan läsa om på olika forum har en vana att säga saker som
“när jag fått 1-2 års erfarenhet så söker jag till ett annat företag så jag får upp min lön”.

Hur kul är det för en arbetsgivare att ta in någon junior med risken att de inte kommer bidra värst mycket första året eller till och med vara en belastning för företaget och om det visar sig tvärtom att personen är OK lämnar efter ett år då de försöker driva upp sin lön?

Då blir frågan, vad ska man göra tillsammans för att företagen ska ge folk en chans där företagen ser en uppsida samtidigt?

4 gillningar
  1. Företagen slutar ljuga omedelbart. De lägger alltid till " med minst 5 års erfarenhet som kan börja jobba självständigt på dagen" när det pratas om “brist på programmerare”
  2. Staten tar fram sin stålhand och gör klart att juniortjänster är en förutsättning för att fortsatta offentliga kontrakt överhuvudtaget kan komma ifråga.

Och just nu är jag mest intresserad av att företagen inte har någon som helst omsorg om sitt varumärke. De måste väl kunna räkna ut hur mycket avsky och hat det väcker att stå och skrika om brist konstant, för att därefter visa att det inte alls råder brist. Se t.ex. adderatech. Som andragenerationsinvandrare med utomeuropeiskt ursprung så undrar jag också varför bolagens skrikande om “mångfald” alltid handlar om unga kvinnor. Min grupp är ännu mer underrepresenterad, men det är ingen som är intresserad av vår representation.

Du tappar bort mig i en seriös diskussion när du pratar om tvång och staten ska blanda in sig etc.

Vi har ett sjukt system, då du jag och en massa andra investerar på börsen och vill ha hög avkastning. Så fort ett bolag presenterar sämre resultat än väntat så sänker man bolagets värde och klagar på bolaget.
I andra änden är vi antagligen anställda någonstans och ställer krav på högre löner och bättre villkor och juniora positioner etc.

Då kan man ju inse att det är som ett kretslopp, där vi är med i båda ändarna och vi måste få till en balans.

18 gillningar

Staten ställer massor av andra krav i offentliga upphandlingar, att kräva att ett visst antal av de uppkomna platserna tillfaller nyutexaminerade ser jag som fullt naturligt speciellt eftersom företagen uppenbarligen hellre svälter sig själva till döds än anställer juniorer självmant.

Min erfarenhet från branschen är att det är brist, men inte på juniorer tyvärr. Det är rätt svårt som junior att hitta första jobbet, men efter det blir det lättare.

Sen är det ju tyvärr lite av en ond cykel i och med att det är brist på seniorer/mid så finns det inte utrymme hos många företag att ta in för många juniorer (eller några alls) att lära upp i ett par år. Så är det på vårt bolag just nu i alla fall.

Utöver det så har det i alla fall i min nisch blivit färre “enkla” jobb som man kan assigna juniorer pga att alla marknadsföringsbudgetar har torkat upp. De avancerade jobben finns kvar, men dessa behöver man som sagt mer erfarenhet för att kunna driva

1 gillning

Jag har sökt jobb i ett antal år. Det har ingenting med “nuläget” att göra. När ekonomin gick på högvarv för några år sedan så hette det att det inte fanns resurser att ta hand om juniorer för alla seniorer hade så mycket att göra.

Jag har tips som kan hjälpa den som vill komma igång och få första jobbet som utvecklare. Men eftersom det här är en tråd för den som vill klaga av sig, så sparar jag de kommentarerna till en annan gång.

5 gillningar

Du kan skicka dem i PM till mig. Jag skulle vara väldigt tacksam.

Jag gjorde ett försök förra året, tog kontakt med ansvarig på en YH utbildning i samband med att en klass skulle examineras.
I den klassen var det åtta som sökte jobb hos mig och jag intervjuade alla.
Ingen av dem fick något erbjudande.
Jag kände tyvärr inte att det var värt att satsa på någon av dem öht. Av lite olika anledningar.

Kan säga att ingen av de som sökte var bäst i klassen, antar att de sökte till större bolag med mer kända namn.

2 gillningar

Har du någon i din närhet - en vän eller fd. chef - som du skulle vara beredd att uppriktigt fråga ”Hur uppfattas jag av andra människor, och finns det något jag borde förändra”?

Har du både YH och högskolestudier bakom dig är det, enligt mig inte självklart att det är din kompetens som är begränsningen. Sverige har trots allt en avsevärt bättre situation för unga nyexade än många andra EU länder.

10 gillningar

Jag var iallafall bland topp-5% av de i min klass. Det hände mer än en gång att jag fick förklara saker för lärarna på min utbildning. Jag fick söka 30 företag för min första praktik och 40 företag för min andra praktik min erfarenhet är att om du inte är en slemmig försäljartyp så spelar det ingen roll hur bra du är på det du gör, företagen är inte intresserade ändå.

Jag har dessutom 6 års arbetslivserfarenhet i branscher som bara går ut på kundkontakt med strålande referenser.

Det är brist, det är alltid brist på erfarna utvecklare som är självgående och kan leverera mer än dom kostar.

Men det är också ett överflöd av juniorer vilket skapar ett dilemma. Absolut med tanke på hur pass mycket man kan göra med verktyg som copilot och chatgpt nu för tiden, dvs man höjer ribban ännu mer för juniorer, man kommer inte ifrån att man behöver kunna koda men den som kan koda kan koda snabbare och mer.

Sen är jag generellt skeptisk till YH approachen till utvecklare, mest pga att utvecklar yrket inte riktigt kan skalas på antal utvecklare. Man kan inte byta ut en bra mot två OK, ännu mer så med ai verktyg.

Jag tror dock branchen står inför en berg och dalbana närmsta 5-10 åren.

Men lite konkreta läsningar, jobba på sido projekt, hoppa på någon open source etc. Så får du erfarenhet och något att visa upp. Du kan också söka jobb remote, då behöver du inte vara beroende av svenska bolag. Upwork och liknnade kan vara bra väg in. Lycka till :slight_smile:

Jag har redan massor av sidoprojekt och opensourcekod som används skarpt av massor av människor.

1 gillning

För att bygga på detta så är ju personer med 5-åriga systemutvecklarutbildningar från fina universitet klassade som juniorer när de anställs. YH-utbildningarna har en tendens att lova guld och gröna skogar efter en tvåårig fullstack-utbildning. Finns inte en chans i världen att man hinner bli fullstack på två år, då jag inte ens tycker att fem år på uni räcker.

Löneanspråken är inte ens så värst olika. Så kan ju säga att arbetsgivarna alltid lutar åt att anställa den med längre utbildning, allt annat lika. För där har du förhoppningsvis bättre grund och snabbare väg till att bli självgående.

Tyvärr så har jag inga konkreta tips, ville bara nyansera lite, men jag önskar dig lycka till i fortsatta sökandet ändå

3 gillningar

Säg åt företagen att sluta ljuga då. Jag har ett antal exempel på it-företag som står och skriker om att det måste startas fler YH-utbildningar för att de saknar personal och ingen vågar ge dem svar på tal om deras eget ansvar för sin kompetensförsörjning.

Även om du är besviken så är mitt förslag att du försöker fokusera på det du kan kontrollera: Ditt CV, hur du uppfattas etc. Att rikta din frustration mot företagen som ljuger kommer inte resultera i något alls.

18 gillningar

CV har jag jobbat på och kontaktat cv-granskare. Och jag tycker att det är rätt naturligt att bli förbannad och bitter när jag ser hur lätt det går att få jobb för mina kursare som hela tiden skulle titta på och kopiera min kod.