Hej, ni kanske minns mig från den här tråden Behöver klaga av mig, förbannad osv
Jag vet inte vad jag hoppas att uppnå med den här tråden, mer än kanske lite stöd.
Jag kan nu konstatera att det har gått mer än ett år sedan jag skrev tråden ifråga. Jag är inte ett enda steg närmare anställning. Jag kommer på mig själv med att skriva ansökningar mest för att jag måste, men jag förväntar mig ändå inte att få något svar.
Det känns inte som att det är någon mening längre. Jag fyllde år för några dagar sedan och spenderade den dagen med att sitta ute i skogen och bara fundera på om det är meningen att resten av livet ska vara såhär. Jag känner mig bara mer och mer misslyckad, vad var det för mening med att skaffa sig en utbildning när det ändå bara skulle sluta såhär. Det ser inte heller ut som att det är någon ljusning på gång. Jag kontaktade faktiskt min gamla skola och frågade, men där fick jag reda på att företagen pratar om en tidshorisont på 3-5 år. På den tiden är nog det jag kan föråldrat.
Jag har lite vänner som jag pratar med, men jag känner att jag inte kan välla ur mig allting på dem, men jag tackar för rådet. Jag vet inte egentligen vad jag känner. Jag känner mig arg på mig själv för att ha misslyckats ännu en gång. Jag känner mig arg på skolan och företagen som jag upplever lurade mig. Jag känner mig besviken på att se hur ännu fler år av mitt liv bara har runnit bort.
Ja, det har jag gjort. I början av min arbetslöshet så började jag följa https://fullstackopen.com/ men det börjar kännas mer och mer meningslöst. Jag får ju inte komma på några intervjuer där jag ens får chansen att visa upp någonting.
Jag fick kontakt med någon som mest gav mig saker som kändes rätt platta och meningslösa. Typ, “skaffa fler kontakter på linkedin” och “ha inte så generellt cv”.
Jag har försökt, men uppdragsgivarna ställer också krav på tidigare erfarenhet. Det är förvisso helt logiskt, men det skapar en rätt stor uppförsbacke.
Nej, jag har sökt 200+ jobb inom alla möjliga olika branscher och städer. Jag har ett tillfälligt gig nu som iallafall drar in lite deg. Det som gjorde det extra jobbigt är att det finns en reel chans att jag blir av med min bostad också.
Du kan starta eget och jobba som underleverantör/underkonsult men göra dealen att leverera till ett fast pris. Då bör det vara enklare att ta in dig på mindre avgränsade uppdrag och med liten risk för den som anlitar dig. Företaget som anlitar dig får en förhoppningsvis duktig person att arbeta med framåt och du får erfarenhet.
Det torde vara uppenbart men har du reflekterat över att problemet inte enbart behöver bestå i att ”skolan och företagen” har ”lurat” dig?
Både denna tråden men framför allt din äldre tråd genomsyras inte direkt av positivism, problemlösningsanda och ”go getter”-attityd.
Snälla, jag orkar inte med mer tjaffsande. Det fick jag nog av för ungefär 6 månader sedan. Jag avber mig vänligt men bestämt mer framgångsteologi av slaget att alla får vad de förtjänar.
Jag har anställt nyexade och personer som bytt karriär under 15 års tid.
Några snabba frågor:
Vilket geografiskt område verkar du inom? Kan du vara mobil?
Vilka typer av jobb söker du? Utvecklare upplever jag behovet minskas på i takt med standardsystem och sourcing av förvaltning av legacysystem till lågkostnadsländer.
Jag förstår helt att det är en tuff situation men som regel så kommer det att fixa sig även om det kan ta ett par år.
Jag fick examen 2001 precis under den värsta it-krisen och många av mina kursare från Chalmers fick inte civ ing jobb eftersom det fanns tusentals erfarna ingenjörer som sökte jobb. Själv hade jag tur och hade jobbat under hela Chalmerstiden så jag hade erfarenhet och lyckades med den få och behålla ett civingjobb.
Några vägar som kursare tog genom öknen:
Om du har CSN kvar kan det vara värt att komplettera med lite extra studier
Ta ett jobb på ICA, plugga kvällskurser och gå på nätverksträffar
Kika utomlands
Eller vill du att vi kollektivt ska sitta och säga att alla arbetsgivare du sökt hos, din skola, dina kontakter och de du försökt fått hjälp från är verklighetsfrånvända och gör fel?
Just nu känns det som en repetition av din förra tråd, där du fick många bra råd.
Så mitt råd kvarstår, hitta någon att bolla med, som kan ge inspiration och nya ideér. Annars är risken stor att även denna tråd stängs ner och du kommer tillbaka med en liknande tråd igen om ett år.
Det finns en väg framåt, men om du fortsätter göra saker på samma sätt som inte funkat över tid, så behöver du hitta en ny väg!