Otur i arbetslivet

Jag är 31 år gammal och har inte jobbat mycket i mitt liv. Jobbat kortare perioder på lager 2-3 månader. 2020-2021 utbildade jag mig inom IT. När jag blev klar med utbildningen så tog det 4 månader för att få jobb. När jag väl fick jobb så var jag där i 3 månader innan jag blev uppsagd på grund av ekonomin. Sedan var jag arbetslös i 2 år. Efter 1 år som arbetslös gick jag rusta och matcha via arbetsförmedlingen men det hjälpte inte mig att få ett jobb. Slutet av 2024 fick jag hjälp av en kontaktperson på kommunen att få ett jobb. Jag var på företaget i 1 år innan det gick i konkurs. Har varit arbetslös sedan november 2025 och väntar på att jag ska få en stödperson från arbetsförmedlingen eftersom att jag fick min autism diagnos hösten 2025. När jag utbildade mig inom IT så trodde jag att jag inte behöver vara arbetslös resten av mitt liv. Men så blev det inte. Jag bor billigt och klarar mig på a-kassa. Jag vet att det är många just nu som är arbetslösa.

30 gillningar

Ibland har man otur, ibland flera gånger. Det löser sig, även om det sällan känns så i stunden. Jag hade inte heller jobbat mycket vid 31, bilolycka under studieåren där rehab åt upp många år.

Det vände. Och det vände snabbt.

Kämpa på, det vänder för dig med. Du har många år kvar.

11 gillningar

Det är väl fördelen att man är relativt ung så man har många år kvar att jobba. Men man mår väldigt dåligt psykiskt av att bara sitta hemma. Jag vill ha ett jobb så jag kan tjäna pengar och kunna investera i indexfonder, åka utomlands och göra andra roliga saker.

2 gillningar

Jag vet, vi är inte skapta för att “bara sitta hemma”, självklart känns det som skit. För det är skit, det är objektivt sant, inte en subjektiv känsla som du behöver jobba bort. Men det kommer inte alltid vara skit.

Du har fler år kvar i arbetslivet än år du levt hittills, och du har ju levt så länge du kan minnas så det är rätt länge trots allt.

1 gillning

jag förstår dig. Jag mår inte heller bra av sysslolöshet.

Vad var frågan du ville diskutera?

Med risk att låta petig; jobb är inte något man får, det är något man kan erbjudas om man visar en potentiell arbetsgivare att man har god chans att ge dem mer värde än alla andra kandidater.

Jag förstår att det måste kännas oerhört jobbigt att gå år utan att landa ett jobb. Har du funderat på om du kanske söker fel slags jobb? Bör du bredda vad du söker? Du kan alltid fortsätta söka efter ett bättre jobb sen.

2 gillningar

Jag söker jobben som jag har störst chans att få, där jag har erfarenhet. Problemet är att man konkurrerar med 200-300 andra personer som också söker samma jobb. Hur jag ska stå ut mot de andra det vet jag inte.

2 gillningar

Fundera på att engagera dig i något när du ändå är ledig. En sportklubb, rollspel, hembygdsgård eller vad som helst. För att få tiden att gå och må bättre psykiskt. Om du får ett förtroendeuppdrag kan du sätta det på din CV, som genast ser bättre ut!

4 gillningar

Finns kontakter från tidigare jobb? Gamla chefer som gått vidare?

1 gillning

Ibland kan det vara lätt att fokusera på ett specifikt mål så mycket att allt annat förbleknar, och varje dag som målet inte uppnås känns som ett misslyckande. Ibland kan andra saker vid sidan av det specifika målet både vara värdefulla i sig och även öka sannolikheten att man kommer närmare målet.

Att du fortsatt vill ha ett jobb utesluter inte att du redan nu kan låta bli att bara sitta hemma. Och att du redan nu börjar göra andra roliga saker, även om din ekonomi naturligtvis sätter begränsningar.

Ett konkret förslag skulle exempelvis kunna vara att göra en kraftsamling tills på onsdag den 15 april. Under dessa fem dagar skulle du kunna fundera ut fem roliga saker som du skulle kunna tänka dig att börja göra mer eller mindre direkt och fem roliga universitetskurser som du skulle kunna söka till höstterminen.

Bara för att du på onsdag kommit fram till fem roliga saker och sökt fem roliga kurser betyder inte att du måste genomföra allt detta. Tvärtom kan du välja att börja med att prova på två av de roliga sakerna. Och har du a-kassa så verkar det ändå som du inte kommer att få läsa mer än ca 15 hp (kolla med din a-kassa i god tid innan du efter sommaren registrerar dig på någon kurs som du blivit antagen till).

Att redan nu börja göra roliga saker och läsa roliga kurser är värdefullt i sig. Förutom att det kan göra att man mår bättre psykiskt kan det även öka sannolikheten att komma närmare sitt mål. Och då tänker jag inte bara på att du skaffar dig erfarenheter som framtida arbetsgivare kan uppskatta, utan även att du kan träffa intressanta människor och trivas med ditt liv.

Stort lycka till och glöm inte onsdagens deadline för ansökning till höstens universitetskurser på antagning.se!

11 gillningar

Hej.

jag har haft många olika uppdrag under min karriär (är 50 nu) varit arbetssökande under perioder av mitt liv. Jag tror du kan behöva lägga mer engagemang i ditt sökande. När jag läser din post ovan får man intrycket av att du endast kan tänka dig att jobba inom it. Själv har jag gjort allt möjligt, väktare/ sälj / ut-support/ besiktningsman och jobbar nu inom presales för it-mjukvara. Den stora förändringen för mig kom när jag läste och Tillämpade några av verktygen i boken ”Munken som sålde sin Ferrari”. 80% av din framgång sitter i din attityd och inställning. Lycka till med dina framtida uppdrag.

6 gillningar

Som till personlig assistent så kommer du få jobb inom en vecka. Min sambo fick t.o.m jobb samma dag hon sökte, och hon hade ingen tidigare erfarenhet.

Alla kan och bör inte jobba som personlig assistent eller liknande.

9 gillningar

Känner igen mig, jag gick IT-programmet på John Bauergymnasiet med inriktning programmering 2005-2008, lagomt till finanskrisen och jag “väntade ut” i 2 år (stort misstag och ångrar djupt att jag gjorde så).

Sökte jobb som en galning runt 2010 utan resultat (var naiv som trodde man lätt skulle få jobb inom IT), hamnade i “fas 3” på Arbetsförmedlingen där jag beslöt att utbilda mig vidare i stället. Läste då Matte C & D samt Fysik A & B på Komvux som jag bara behövde för att komma in på Dataingenjör på universitetet; gjorde inget högskoleprov.

Sen blev det långt universitetsliv 2012-2020 (3 årig utbildning drog ut på tiden med omtentor). Exjobbet blev mer på distans, vi skulle varit på CGIs kontor men avbröt när Covid kom; vårt Traineerbjudande sades också upp.

Så var man där igen (i en global kris), men fick till slut jobb efter en arbetsmarknadsutbildning via Arbetsförmedlingen och Lexicon och fick min första riktiga lön 2023 som 34-åring.

Riktigt pinsamt att det tog så lång tid (längre tid än en Doktorand) men nu blickar jag framåt och stormtrivs på jobbet :slight_smile:

Fortsätt utveckla din kompetens och eventuellt prova annat. Om du är motiverad för systemutveckling så är det bra om du exempelvis har GitHub där du kan samla dina projekt. Det ökar chanserna att komma på intervju.

12 gillningar

Du har inte funderat på att byta bransch? Nu jobbar jag med något annat, men har funderat mycket på framtiden efter blivit uppsagd från ett jobb jag haft i +10 år (företaget skulle läggas ner). Och jag tror att det inte är så långt bort att mina nuvarande arbetsuppgifter kommer ersättas med AI och andra yrken som passar till min utbildning är svåra att få pga brist på erfarenhet. Så nu är jag inne på att prova något helt annat.

2 gillningar

Din situation påminner mycket om hur jag hade det efter min examen 2001. IT-kraschen slog till med full kraft och jag fick inte jobb. Sökte massa tjänster men kunde inte konkurrera med de som hade proppfulla CV. Jag gick på A-kassa, jobbade skitjobb, och till slut satte jag mig på skolbänken igen. Det ledde efter 5 års slit till att jag fick ett jobb inom IT 2006. Sen dess har det rullat på.

Några tips: kanske kan vara dags att plugga vidare. Inom IT-säkerhet finns stort behov av folk och det tror jag inte kommer att minska. AI, ja vem vet hur mycket av en bubbla det är? Annars skulle jag nog satsa på att bli riktigt duktig Cobolutvecklare, finns nog en bra marknad fortfarande och kommer att finnas ett tag till.

Starta eget, företag har lättare att ta in konsulter för de är lättare att göra sig av med. Och är du egen så behöver du inte bli anställd hos någon konsultfirma heller. Tror man kan få 6 månaders starta eget bidrag om man går på A-kassa.

Lycka till, det kan kännas jobbigt och mörkt just nu men det kommer bättre tider. Eller som buddhisterna säger “This to shall pass“.

2 gillningar

IT + autism = DRÖMFÖRUTSÄTTNINGAR för att bygga något fantastiskt. Jag förstår att det är grymt tufft att vara arbetslös, men försök att se möjligheten det ger. Med AI kan du bygga något eget, som kanske kan bli något stort.

2 gillningar

Trott eller ej men social kompetens är viktigt även inom it-branschen

1 gillning

Vi kanske inte ska förutsätta saker utifrån ordet “autism”, varken positivt eller negativt. Just saying.

6 gillningar

Och samtidigt träffar man dagligen folk på jobbet med lyckade karriärer som har katastrofalt dålig social kompetens.

2 gillningar

Det låter som du har ypperliga förutsättningar för att få en lönebidragsanställning via arbetsförmedlingen.

1 gillning