Social kompetens kan ta dig ganska långt men psykopati, narcissism och inställsamhet tar dig tyvärr betydligt längre i dagens samhälle. Trump är ett lysande exempel på detta.
Jag söker även jobb inom lager men det är svårt där med att få jobb. Om jag ska byta bransch så betyder det väl att jag måste utbilda mig och just nu är jag inte sugen att göra det då jag har lagt redan mycket tid att utbilda mig inom IT.
Jag hade det på mitt förra jobb där jag var i 1 år. Tyvärr är det många företag som inte vill ha någon med lönebidrag då det handlar om mer administration, kontakt med arbetsförmedlingen etc.
Känner igen mig. Gått exakt samma väg. Är 42 idag och ej jobbat 75% av vuxen livet. Om det är någon tröst, så är det sådana som vi som i längden klarar oss bäst. Visst det blir aldrig en ny Audi osv för oss.
Men vi fölorar inte allt när det värsta inträffar. De som är ekonomiskt bortskämd en längre tid, det är de man ser på lyxfällan. Sådana som vi, vi vet värdet av att spara. Istället för att flyga på semester så fort man har en 20 000 på kontot.
Jag bor själv i en 1a i Malmö. Hyran är på 5000kr i månaden och har ingen bil eller andra stora utgifter. Har pengar så att jag klarar mig i några månader. a-kassan börjar snart att trappas ner så kommer få mindre ersättning.
Beklagar din situation. Förstå mig rätt, det är ingen positiv situation. Men en dag förhoppningsvis så vänder det. Och då kommer detta som händer nu sitta i ryggmärgen på dig. Vilket gör sådana som oss till raka motsatsen till lyxfällan. För vi vill aldrig tillbaka till detta när vi väl kommit ifrån det.
Jag har själv erfarenhet av det så vet hur det är. Men om du pratar med en sius på din AF så har de en lista på arbetsgivare som specifikt söker personer med rätt rill lönebidragsanställning. Börja där, så ska du se att det finns något jobb du kan tänka dig.
Ja det är inte så lätt när det tar tid. Men om du kontaktar dom angående denna lista så blir det lite annorlunda läge. Där finns jobb som du har rätt till att ta del av pga din funktionsvariation. Sius får man såvitt jag vet nuförtiden först när du har en arbetsgivare redo att anställa dig. Det blir ett moment 22. Så man måste ligga på själv nuförtiden. Se även till att din kompens, erfarenhet och utbildning ser rätt ut för arbetsgivare som söker att anställa via arbetsförmedlingens hemsida.
SIUS via Arbetsförmedlingen ges inte bara när man redan har en arbetsgivare klar. Man kan få SIUS-stöd även under jobbsökandet om man bedöms behöva extra stöd för att komma ut i arbete. En viktig del som SIUS är att hitta en arbetsgivare som passar mig.
Men då har du möjligheter i en storstad och även i en mängd kranskommuner, stora och små företag, privat och offentligt. Det är en fördel!
Kasta in ditt CV i Chatgpt och en länk till en tjänst du söker, be den matcha din kompetens med utlyst tjänst så kommer du få lite hjälp med själva ansökan så du ringar in det som efterfrågas på bästa vis, så kan du sticka ut redan i ansökningsfasen.
Region Skåne tar garanterat emot via sius. Jättebra arbetsplats. Säkert även de flesta kommunerna.
Vill du jobba med häftig IT så är Försvarsmakten ett tips, de har bla Insteg Telekom, som är ett instegsprogram med möjlighet till anställning i Skåne. Också en jättebra arbetsplats.
Konstigt om de uttryckt sig så till dig, stödet är riktat till den som behöver hjälp att få ett jobb. Man behöver ju vara inskriven som arbetssökande på AF.
Det finns inga såna resurser där jag bor. Dvs sius ges bara till de som är nära arbete - de som redan har hittat en arbetsgivare som vill anställa på lönebidrag. Då först får man en sius-kontakt. Men ja, som du skriver så är det tänkt att fungera så. Men det gör det inte längre.
Jag skrev ett svar till dig på 2 A4-sidor inatt och insåg att det orkar ju ingen läsa. Det blandar in mina egna erfarenheter i känsla av uppgivenhen, sysslolös arbetslös, pank, och låg självkänsla hoppandes efter ett mirakel eller en samhällsinsats. Jag ska försöka skriva om denna för dig på ett lite kortare sätt.