Otur i arbetslivet

Jag skulle förkorta ned min text men den blev bara längre. Så jag skriver en till ny som bara behandlar dig direkt och hoppar över min relation till min Modell.
Du behöver jobba med försäljning under en längre period.

Hjärtat av varje verksamhet är Försäljningen. Ingen försäljning, inga intäkter - inga anställningar och inga jobb - eller som i ditt fall, ingen budget för anställning.

Du kommer inte bli rik, Men du måste förstå grunden i försäljningsyrket.
Du måste lära dig att Sälja; Dig själv, produkter, tjänster, koncept och idéer, teorier och argument. Du måste lära dig att du behöver inte vänta så mycket på att dörrar öppnas för dig. Du behöver bli fullt kapabel till att öppna dom åt dig istället för att låta några dassiga HR-personer och rekryterare sålla ut dig trots att de själva inte ens borde jobba där.
Nu känner jag inte dig men som du förstår måste en god säljare kunna presentera, förhandla, argumentera och driva fram processer som annars inte ägt rum. Du behöver lära dig att ta ett nej och hantera det - Ett nej är inte ett nej, det är bara ett suck efter luft från en Gatekeeper. 3 nej börjar bli ett Kanske inte.

Däremot är detta en metod jag börjat nyttja och den har gett mig 3 av 9 jobb som jag haft. Jag är också 31:
Om du i äkta dörrförsäljaranda stampar in som “ett psykfall” och (ej arrogant och aggresivt men fortfarande stark karaktär, ödmjukt, god ton och trevlig men fast vid ditt mål) kommer in och sticker ut i den bemärkelsen att du inte jobbar där men upplevs som du redan är anställd och en del av verksamheten genom förtroendeingivande närvaro och starkt intresse så hoppar du praktiskt över den större delen av rekryteringsprocessen. Man får liksom en hög av ansökningar och det mesta är CV och personliga brev byggd på mallar och generiska uttalanden som inte utmärker sig - det sista dom förväntar sig är riktigt människa som kan stampa in genom vilken dörr som helst och gå ut med vad han behöver. Du går in och frågar efter nyckelpersoner - “jag talade med rekryterande chef xx, jag hade ett samtal med denne igår, jag har en mailväxling med någon som heter xyz är denna personen här, ansökte om positionen för yzx, vilken fin lokal och arbetsmiljö ni har, kan jag ta ett varv på min nya arbetsplats” Du behöver skapa kontaktpunkter med individer på företaget och bli “the talk of the fika” för tro mig, chefer och kollegor snackar om folk. Och du har redan börjat nätverka inom företaget - spindelen i nätet.
Den individen kan du endast skapa om du går hungrig tills du lyckas sälja din kvot på rullande schema. Det är inget kul jobb tills du ser sporten. Telefonförsäljare, knacka dörr, torghandel. Testa strategier och metoder, skapa teorier, förstå konsumentpsykologi. Du lär dig framförallt uthållighet - Vissa dagar säljer du bara under första timmen och nästa dag säljer du inget och tredje dagen säljer du dubbelt så mycket under sista timmen av dagen. Du lär dig nyttja din energi och planera din dag och din tid. Fake it till you make it

Glöm inte. Det kommer nya produkter, märken, kunder och företag. Och ingen bryr sig om dig, din historia, din diagnos eller ditt namn. Dom vill inte ens veta vad du kan tillföra i deras liv och enda sättet för dig att sälja är att argumentera för att du har vad de saknar.

På sidan av kan du köra helgförsäljning av något du tycker om - cyklar? Äppeljuice? Custom Built Tangentbord? Lägg din skam åt sidan och låt din entrepenörsanda blomma. Ja det finns risker men du får lära dig otroligt mycket nytt om företagande i Sverige. Dina första 120 000 kronor är skattefria i en enskild verksamhet årligen vilket är förmånligt. (2024 verksamt.se)

Du kan gå tillbaka till IT när du har kommit en bit i försäljningsrollen på ett säljbolag - Alla verksamheter bygger trots allt på omsättning.
I GT kan du läsa Predikaren, en predikare är en god säljare. Sättet du skriver på får mig att tro att du kommer att tycka om dess livsfilosofiska värde då du inte verkar vara i forumet för att bli rik, du vill bara bli sysselsatt och ha ett drägligt liv. Pengar kommer inte göra dig glad men nyckeltal som visar din riktning och de sociala aspekterna som företagande kan generera dig kommer vara till din glädje.

Det viktigaste är att du inte sitter hemma. Ät lunch i en park, se och interagera med människor. Kolla material på kläder (eller det du säljer), jämför näringsvärdesinnehåll på matvaror eller Sälj sälj sälj. Hitta din stil och din nisch. Sluta hänga läpp.
Ut med dig och rör på fläsket!

2 gillningar

Först vill jag säga att jag tycker att du gör helt rätt som postar här för att få nya perspektiv på din situation. Bra tänkt! Du visar prov på precis det jag skulle vilja uppmuntra dig att spela vidare på, nämligen att tänka utanför boxen. Jag förstår att det känns tungt att bara vilja jobba och känna att du har otur. Som du skriver så konkurrerar du med flera hundra andra om alla jobb och du vet inte hur du ska sticka ut. Du har rätt i att du måste sticka ut. För att göra det i din situation måste du tänka utanför boxen!

Jag tänker spontant på 3 saker:

1. Var på rätt plats vid rätt tidpunkt. Händer inte detta spontant (för att du t.ex bara sitter hemma och spelar dataspel eller något liknande) så måste du positionera dig på strategiska platser. Totala idioter får jobb varje dag för att de råkar vara på rätt plats vid rätt tidpunkt. Det kostar privata arbetsgivare massor att ens annonsera ut ett jobb och gå igenom en rekryteringsprocess. De flesta undviker detta helt om de kan! Nätverka. Gå på branschdagar, gå med i karriärnätverk, föreningar etc aktiviteter och försök prata med och lära känna folk. Har inte så bra koll på vad som finns inom just IT men det finns det säkert andra som har koll på!

2. Hitta sätt att skapa värde för andra på alla sätt du kan, gärna såklart inom IT. T.ex engagera dig i någon liten idrottsförening, volontära på ett katthem eller vad som helst annat som intresserar dig ens lite. När du noterar ett problem du kan lösa, fråga om du får ta dig an det och lösa det till dem. Be dem ställa upp som referenser till dig i framtiden som tack.

3. Överväg att flytta. Ett sätt att sticka ut är helt sonika att göra något oväntat. Alla i hela Norrland kommer komma ihåg killen som snackade bred skånska och sa att han flyttat till Skellefteå för att lära sig åka längdskidor. Norrland är ett hett tips för de behöver verkligen arbetskraft. Du behöver inte stanna mer än i några år, eller tills du hittar något i Skåne.

Kan tillägga att jag testat alla 3 tips ovan med goda resultat. Tycker också att många andra kommit med bra tips, som att jobba med egna projekt på GitHub. Jag tror dock väldigt mycket på att knyta fysiska kontakter med människor. Om det känns svårt, öva. Vi kan alla bara bli bättre.

Slutligen, lycka till och kom ihåg att det kommer att ordna sig.

2 gillningar

Off topic, men ditt inlägg gjorde att jag påminde en anhörig som sitter sysslolös just nu att ansöka. Påminde flera gånger. Han skickade in sin ansökan igår kväll vid kl 23. :grin:

3 gillningar

Och så många andras dröm här inne är att på något sätt få en inkomst för att slippa arbeta…

Jobbar man är den lediga tiden så fruktansvärt värdefull. Jag vet att det inte är lätt, men använd tiden. Till något du tycker om. Väldigt mycket är gratis eller ganska billigt. Får du sen ett jobb kommer du ångra allt du inte gjorde medan du hade tid.

Vad gillar du att göra?

1 gillning

Är det dina utmaningar som “ställer till det” för dig? I så fall - har du kollar möjligheten till anställning med lönebidrag? Om du fixar att jobba med människor, skriker äldreomsorgen o LSS-området efter folk. Du harju också unika erfarenheter och förutsättningar som gör att du kan vara ett stöd för andra.