Hejsan,
Jag står vid ett vägskäl i min karriär och söker råd från er med arbetslivserfarenhet, oavsett bransch. Åsikter utan grund i erfarenhet är även välkomna! Trots en stark start har min karriär nu blivit osäker och riskfylld. Jag är osäker på hur jag ska planera min framtid och vilka mål jag bör satsa på. Därför ber jag innerligt om era tips på vad jag ska ägna min tid åt.
Jag är 21 år gammal och hade 2024 en inkomst på 590 000 kr, fördelat på heltidsjobb (550 000 kr) och deltidsjobb. Jag bor hemma och pendlar till jobbet i en leasad elbil. Jag arbetar som produktionskvalitetstekniker, vilket ofta kräver en masterexamen från universitet, men jag kom in med endast gymnasieexamen och utan erfarenhet. Min ekonomi är mycket bra, och jag sparar större delen av min lön. Jag är inte medlem i facket eller a-kassan. Mina gymnasiebetyg är inte starka eftersom jag aldrig har gillat att plugga.
Jag är öppen för alla lösningar och vägar framåt – flytt till i princip var som helst, till och med utomlands. Eventuell vidareutbildning, även om det är mindre önskvärt, är också ett alternativ.
Nu till det dystra: Min arbetsgivare är i kris, vilket orsakar negativa schemaändringar, pausade befordringar och stopp för ytterligare deltidsjobb, som exempelvis deltidsbrandman – en möjlighet som hade kunnat öppna nya karriärvägar för mig. Lönen och utvecklingsmöjligheterna har minskat, och risken att förlora jobbet är stor. Om situationen fortsätter uppskattar jag en årslön på 425 000 kr från heltidsjobbet och ingen inkomst från extrajobb – en total minskning på 165 000 kr per år.