Hejsan,
Jag står vid ett vägskäl i min karriär och söker råd från er med arbetslivserfarenhet, oavsett bransch. Åsikter utan grund i erfarenhet är även välkomna! Trots en stark start har min karriär nu blivit osäker och riskfylld. Jag är osäker på hur jag ska planera min framtid och vilka mål jag bör satsa på. Därför ber jag innerligt om era tips på vad jag ska ägna min tid åt.
Jag är 21 år gammal och hade 2024 en inkomst på 590 000 kr, fördelat på heltidsjobb (550 000 kr) och deltidsjobb. Jag bor hemma och pendlar till jobbet i en leasad elbil. Jag arbetar som produktionskvalitetstekniker, vilket ofta kräver en masterexamen från universitet, men jag kom in med endast gymnasieexamen och utan erfarenhet. Min ekonomi är mycket bra, och jag sparar större delen av min lön. Jag är inte medlem i facket eller a-kassan. Mina gymnasiebetyg är inte starka eftersom jag aldrig har gillat att plugga.
Jag är öppen för alla lösningar och vägar framåt – flytt till i princip var som helst, till och med utomlands. Eventuell vidareutbildning, även om det är mindre önskvärt, är också ett alternativ.
Nu till det dystra: Min arbetsgivare är i kris, vilket orsakar negativa schemaändringar, pausade befordringar och stopp för ytterligare deltidsjobb, som exempelvis deltidsbrandman – en möjlighet som hade kunnat öppna nya karriärvägar för mig. Lönen och utvecklingsmöjligheterna har minskat, och risken att förlora jobbet är stor. Om situationen fortsätter uppskattar jag en årslön på 425 000 kr från heltidsjobbet och ingen inkomst från extrajobb – en total minskning på 165 000 kr per år.
Titeln jag har är nischad och marknaden svag, vilket har gjort det svårt för mig att hitta liknande jobb, även med samma arbetsuppgifter och lägre lön. Att jag inte har en utbildning hjälper inte heller… För att ge lite nyans till min titel är den relativt bra betald, har hög potential för tillväxt och öppnar även upp många möjligheter: arbete inom olika branscher, flexibel arbetsmiljö och ett standardiserat arbetssätt över hela världen, vilket gör det lätt att flytta vart som helst i världen om man är erfaren.
Min ålder skriker att det är dags att flytta hemifrån, men osäker inkomst gör det svårt. Även om jag har råd, känns det riskabelt att hamna arbetslös med både lägenhet och leasad bil, även om pengarna inte tar slut helt.
Jag står inför ett stort val och ser ett par alternativ:
- Jobba kvar på arbetsplatsen trots osäkerheten. Att stanna kvar innebär stora risker – både arbetsmiljömässiga och ekonomiska, särskilt om företaget går i konkurs och inkomsten försvinner helt (utöver extrajobben, som mestadels är sommarjobb). Å andra sidan, om företaget återhämtar sig, finns det mycket att hämta karriärmässigt.
- Byta bransch och fortsätta arbeta. Här finns riskerna i att förlora mitt nuvarande jobb utan en tydlig plan framåt. Frågor som snurrar är: Vilken bransch ska jag sikta på? Vilka roller passar? Jag söker inte bara bra lön och villkor på kort sikt utan vill också bygga en långsiktig och hållbar karriär. Jag är motiverad och vill utvecklas.
- Vidareutbilda mig för fler möjligheter och högre karriärhöjder. Nackdelen här är den ekonomiska förlusten i form av inkomst och sparande under studietiden. Dessutom är det inte säkert att jag kommer in på ekonomiskt gångbara utbildningar som också passar mina intressen. En avgörande fråga är om jag ska utbilda mig inom det jag redan arbetar med eller något helt nytt i så fall.