Satan vad långt det här svaret kommer att bli märker jag redan nu… Tänker att jag ger det lite mer struktur just därför.
Helt klart finns det saker jag har missat, och som sagt är det därför jag behöver så mycket input som möjligt.
Om “ung och dum”
Jag vill börja med att säga att jag är fullt medveten om att jag, såklart, inte är lika erfaren eller mogen som någon som är 30 år. Däremot har jag väldigt få intressen som stämmer överens med bilden av en “galen, ung och dum universitetsstudent”. Det är varken kul eller tillfredsställande för mig att supa sig redlös eller leva ett vilt studentliv. Detta blir tyvärr därför ingen motivation för mig att börja plugga, snarare tvärtom. Detta kan säkert få mig att uppfattas som tråkig, och det förstår jag helt.
Om “all tid i världen”
Jag håller med om att man har fler möjligheter än någonsin när man lämnat gymnasiet och kanske flyttat hemifrån. Men det innebär inte att jag vill “slösa” min tid eller använda den mindre effektivt bara för att jag är ung. Jag är troligen lite extra mån om att använda min tid på ett sätt som känns meningsfullt. Som FallenFetaOst tidigare nämnde i denna tråd, finns det mycket i skolan som kan kännas “onödigt”, åtminstone i vissa sammanhang. Detta ska kanske inte avskräcka någon från att plugga vidare, men det gör det inte mer attraktivt i mina ögon.
Om affärsidéer
Jag håller med dig om att universitet kan ge mycket inspiration, särskilt genom att man uppmuntras att tänka öppet och samarbeta på ett sätt som kan främja affärsidéer. Där tänkte jag nog lite fel, men bara lite.
Jag tror fortfarande att om en person inte aktivt strävar efter att starta eget, så är det osannolikt att de snubblar över en fantastisk affärsidé. Detta är ju och andra sidan likadant i arbetslivet, jag kan heltklart se hur studier ger större rum för detta.
Om kreativa nätverk
Angående om att universitet kan ge en kreativ boost, måste jag säga att jag håller med. Det är troligast en av de största fördelarna med att studera vidare, iallafall i min situation. Att omges av smarta och inspirerande människor är otroligt givande. Samtidigt måste jag tillägga att det inte är en brist ppå den tyen av nätverk på vissa arbetsplatser heller, åtminstone inte på min.
Som sagt håller jag med dig om mycket, men innan diskussionen avslutas vill jag ge lite mer information om mig och min situation, för att se om du fortfarande tror att studier är vägen framåt. Jag vill också sammanfatta mina tankar ovan med att säga att jag ser en balans mellan de positiva och negativa av att studera vidare. De spelar iprincip ut varandra. Om jag skulle börja plugga, skulle det vara strikt av ekonomiska skäl.
Min ekonomiska situation
Jag har ett relativt stort sparkapital. Eftersom jag är helt offentlig på detta forum vill jag inte gå in på exakta summor, men jag fick ett arv som 18-åring som var betydligt större än det “vanliga”. Jag definierar “vanligt” som inget arv alls eller runt 200 000 kronor. Jag har jobbat sedan gymnasiet och löpande sparat cirka 70 % av min lön. Mitt sparande uppgår nu till ungefär 600 000 kronor, och detta inkluderar bara insättningarna.
Det viktiga här blir att avgöra: Är det värt att fortsätta jobba för att ytterligare bygga upp förmögenheten, eller är det mer smartare att studera för att potentiellt få en bättre löneutveckling i framtiden?
Som vi alla vet är ränta-på-ränta-effekten fantastisk. I mitt fall kommer kapitalvinsten sannolikt att vara högre än min månatliga lön när jag är 50 år. Detta räknar jag utan att inkludera eventuella framtida insättningar, eftersom det är svårt att göra långsiktiga beräkningar på den biten.
Jag ser det heller inte som ett problem att pausa och börja plugga även senare i livet, även om jag har barn, iallaofall Ekonomiskt. Mitt sparkapital skulle räcka för att täcka levnadskostnaderna då ckså.
Slutsats
Mitt mål är att välja den bästa vägen framåt, och jag ser ränta-på-ränta som en av de enklaste och effektivaste sätten just nu. Jag tar dock till mig tipsen om studier och ska helt klart överväga detta ytterligare framöver.
Tack för mig och hoppas att det iallafall finns någon själ som orkar läsa detta