Är nu "rik" vad bör jag göra härnäst?

Summering så är jag multimiljonär, jag drar in ungefär en halv miljon per år som ingenjör och som det är idag så ska, rent matematiskt iaf, enbart räntan jag får på mitt sparande, om räntan är minst fyra procent, täcka mina årliga kostader.

Nådde Fyraprocentregeln i går och efter lån (har inga lån, så enkel matematik där)

Samtliga pengar som jag räknar in är i något form av investering som (bör) går upp i värde (börs etc) som jag inte behöver röra för att klara mig det närmsta året, även om jag skulle förlora jobbet.

Så vad ska jag göra nu? Vad har Ni som gått min väg gjort för ändringar i era liv som gjorde det “bättre”, om det ens finns i detta läge av livet.

Har alltid tyckt om att vara ingenjör, (Datainriktat) mest gjort på programmering (systemutveckling) men har på sistone tappat gnistan pgr av hur IT sektorn har behandlat sina anställda på sistone.

Har hört att många går ner i arbetstid så de fortfarande kan göra det de tycker om, men med mer fritid, är det en väg att gå?

11 gillningar

Det finns tre saker du kan göra med pengar: Konsumera, Investera eller Donera.

De flesta glömmer bort att donera. Det behöver givetvis inte ske i form av pengar.

Det är mitt tips. Att gå ner i arbetstid är också rimligt om du inte längre tycker att karriären är ett mål i sig.

5 gillningar

Välkommen rikedom

1 gillning

Grattis till den fina milstolpen! Vad du bör göra härnäst beror på vilken livs-fas du befinner dig i. Hur ser det ut med framtida kostnader och förändringar som du kanske vill göra? Hur kommer det påverka investeringarna och förmågan att kunna betala för dessa via passiva inkomster längre fram? Där måste man bara blicka inåt och avgöra vad som är värt vad.

Din sista mening knyter mest an till min egen väg.
Ändringarna som jag själv började göra innan samma milstolpe var att börja optimera för välbefinnande, både mentalt och fysiskt. Det är där jag vill fokusera min personliga framtida avkastning. För att kunna göra det på bästa sätt insåg jag att jag behövde äga min tid och ordnade det till slut så att ingen utanför familjens gränser längre styrde över den.

Hur pass okej man är med att någon petar i ens kalender är högst individuellt. En del har ett behov av att någon annan styr upp deras dagar, medan andra har fullt upp via egen disciplin. Kanske kan det vara värt att testa dig fram med deltidsupplägg eller längre tjänstledighet?

1 gillning

Gör något annat istället. Du kommer må bra av att släppa skärmen och kontoret.
Köp ett gamalt hus och renovera istället.

4 gillningar

Köp en gård med mig! Odla ekologisk, näringsrik och hållbar mat på det sätt som den konventionella lantbrukaren tror är omöjligt. Motbevisa dem! Rädda världen. Det ska i alla fall jag göra när jag nått dit du är. :seedling::green_heart:

12 gillningar

Många vill ha familj/nära relationer, du nämner inte detta så antar det inte är aktuellt här? Det kan annars påverka ekonomiska situationen och vara ett skäl till att lägga undan mer.

3 gillningar

Inte särskilt lockande att gå från 100%arbete till typ 250% stenhårt slit. Med sämre timlön

7 gillningar

Kanske starta eget, bara ta roliga projekt, och om du får så mycket att göra att du anställer - behandla dina anställda rätt.

2 gillningar

Tycker du om sport, musik, konst, annat?

Sätt av ett belopp och donera med jämna mellanrum. Kanske kan du skapa nya möjligheter för någon talang.

Om jag var mångmiljonär skulle jag erbjuda stipendier eller residens för konstnärer på en plats nära mig. Det vore otroligt roligt.

Fler idéer: Sponsra ditt lokala fotbollslag tills de blir bäst. Eller starta en rockscen som inte behöver gå med vinst.

Fast börja med att köpa en massa drönare till Ukraina!

4 gillningar

Ingen tror att det är omöjligt, men svårt att göra vinst på.

I din position hade jag fokuserat mer på roliga open source-möjligheter, eller fullföljt någon av de hundratals programmeringsprojektideer jag har.

3 gillningar

Säg upp dig. Lev på akassa o aktivitetsersättning mest för att betala hyra osv. Lev livet o ägna dig åt nån hobby du tycker om.

3 gillningar

Vill du föra över en slant till mig så jag kan gå ner i tid och därmed kunna träna mer? Vad hade du tyckt om mig om jag kom på ett sätt att tvinga dig till det?

Jag hade inte velat leva på andra om jag inte absolut var tvungen pga sjukdom eller handikapp. Att göra det bara för att jag inte hade lust att jobba hade jag skämts för eftersom det i förlängningen innebär att de som behöver hjälp på riktigt inte kan få den.

9 gillningar

Periodisera A kassa med sjukskrivning.
Investera kapitalet och låt det växa, medan vi andra betalar skatt eller inte…

1 gillning

Pratar vi netto?

Hur gammal är du? Kanske sadla om? Vet tyvärr inte vilket yrke som behandlar sina anställda bättre.

Var är du i livet? Singel och uteliv? Familj och barn? Eller tillochmed barnbarnsbarn?

Lägenhet eller Villa Vovve Volvo?

1 gillning

Fast OPs “problem” var ju att hen har för mycket pengar, så eventuell vinst skulle ju bara öka “problemet”.

Javisst, så det är en utmärkt grej att sysselsätta sig med.

1 gillning

Jag skulle börja med att ge mer tid till mig själv. De flesta jobb accepterar 12-16 veckors semester. Bara att vara ledig och ta semester men det kommer ingen lön. Har gjort så hela mitt liv när semestern inte räckt till. Alltid haft lite mer än 6 veckor typ 8-10 för att kunna göra det jag vill. Ställ motkrav dvs var mindre medgörlig. Se till att få tid att träna om du vill det. Kanske långlunch eller börja 10 för att hinna med saker innan jobbet. Jag har använt min frihet till att primärt vara orädd och säga ifrån.

3 gillningar

Jag kunde inte alls förstå vilka pengar du har att röra dig med, men om du har pengar i överflöd så är väl sluta jobba rätt prioriterat för många – Mer tid till att resa och umgås med nära. Om du ändå måste ha en syssla så lyssna på dina inre begär. Jag kan tänka mig öppna en verkstad som tillverkar något - som hobby eller som business. Eller jobba som volontär för någon hjälporganisation i Ukraina.

1 gillning