Utvecklare är väldigt svåra att rekrytera just nu. Efterfrågan är större än utbudet. Så det blir allt viktigare för arbetsgivare att erbjuda något alldeles extra för att locka rätt kandidater.
Vad skulle ni säga är den förmån eller annat som lockar just utvecklare mest just nu?
Jag jobbar som utvecklare och jag skulle säga att jag tittar efter några saker förutom lön och pension.
Vettig tanke kring fortbildning. Kan vara konferenser, men även hur man lär varandra eller annat. Jag vill veta att jag kommer bli bättre för varje år jag jobbar, annars kan anställningen bli dyr för mig på sikt.
Jag vill ha roliga och bra sociala aktiviteter. Kan vara aw, konferenser, man spelar paddel eller något annat. (Nu är det nog så att inte alla bryr sig om denna biten, men jag gör det och jag vet att åtminstone en del andra också.)
Klassikerna hög lön och flexibel arbetstid och arbetsplats är hygienfaktor. Sen kan man kolla på kompetensutveckling, aktiviteter och dylikt. Men sen tror jag det hänger mycket på hur teamet är, hur är känslan på jobbet, får utvecklarna bra förutsättningar, verktyg och makt nog att göra sitt jobb.
Många utvecklare jag känner tycker det värsta är när man tvingas fulhacka ihop grejer som går emot best practice pga tidsbrist eller budget. Man vet innerst inne att det man gör är skit egentligen, det är en jobbig känsla och får en att byta jobb.
Skillnad hur? Min uppfattning är att konsulter generellt har högre lön och större frihet än fastanställda. Av någon anledning så väljer många företag att anställa dyra konsulter istället för att höja de anställdas lön, varför vet jag inte. Ett problem med detta är att det går åt mycket tid och därmed pengar att lära konsulterna om domänen, särskilt om man har hög omsättning på dem.
Jag hade nästan hellre varit fast men kan inte motivera lönesänkningen.
Jag jobbar som IT-konsult.
Jag vill ha:
Bra lön
Möjlighet att byta bort högre lön mot mer semesterdagar istället
Möjlighet att jobba hemma om jag vill