Utvecklare är väldigt svåra att rekrytera just nu. Efterfrågan är större än utbudet. Så det blir allt viktigare för arbetsgivare att erbjuda något alldeles extra för att locka rätt kandidater.
Vad skulle ni säga är den förmån eller annat som lockar just utvecklare mest just nu?
Jag jobbar som utvecklare och jag skulle säga att jag tittar efter några saker förutom lön och pension.
Vettig tanke kring fortbildning. Kan vara konferenser, men även hur man lär varandra eller annat. Jag vill veta att jag kommer bli bättre för varje år jag jobbar, annars kan anställningen bli dyr för mig på sikt.
Jag vill ha roliga och bra sociala aktiviteter. Kan vara aw, konferenser, man spelar paddel eller något annat. (Nu är det nog så att inte alla bryr sig om denna biten, men jag gör det och jag vet att åtminstone en del andra också.)
Klassikerna hög lön och flexibel arbetstid och arbetsplats är hygienfaktor. Sen kan man kolla på kompetensutveckling, aktiviteter och dylikt. Men sen tror jag det hänger mycket på hur teamet är, hur är känslan på jobbet, får utvecklarna bra förutsättningar, verktyg och makt nog att göra sitt jobb.
Många utvecklare jag känner tycker det värsta är när man tvingas fulhacka ihop grejer som går emot best practice pga tidsbrist eller budget. Man vet innerst inne att det man gör är skit egentligen, det är en jobbig känsla och får en att byta jobb.
Skillnad hur? Min uppfattning är att konsulter generellt har högre lön och större frihet än fastanställda. Av någon anledning så väljer många företag att anställa dyra konsulter istället för att höja de anställdas lön, varför vet jag inte. Ett problem med detta är att det går åt mycket tid och därmed pengar att lära konsulterna om domänen, särskilt om man har hög omsättning på dem.
Jag hade nästan hellre varit fast men kan inte motivera lönesänkningen.
Jag jobbar som IT-konsult.
Jag vill ha:
Bra lön
Möjlighet att byta bort högre lön mot mer semesterdagar istället
Möjlighet att jobba hemma om jag vill
Flexibla arbetstider
Möjlighet att jobba från utlandet (tydligen svårt att få till, så lite av en önskedröm)
Så lite som möjligt med övertid och stress på jobbet
Möjlighet att gå ner i arbetstid (skulle vilja jobba 1 dag mindre i framtiden men ser inte ut som att det är stor chans att det kommer hända)
Jag trivs med mitt konsultjobb men skulle faktiskt helst inte vara konsult, men tyvärr känns det som att nästan alla it-jobb är konsult nu för tiden…
Det som är bra med konsult är ju att man kan lära sig och prova på mycket olika saker på olika företag, men det ger också en ovisshet om hur vardagen kommer se ut och om jag kommer gilla mitt nya uppdrag eller inte. Konsultcheferna säger alltid att “säg bara till om du inte trivs så hittar vi nåt annat”, men kunden går ju alltid före den anställda känns det som så det är inte säkert att du får nåt annat även om du klagar (det kan ju va så att det inte ens finns nåt annat just då).
Nu jobbar jag dock inte med IT men generellt kan man säga, kostnaden för anställda är väldigt hög eftersom det går åt massa overhead och man får betala även för tid när de inte producerar t.ex. kurser.
Projektavdelningen skulle hos oss visa lite hur de jobbade så de visa sin excelsnurra och la upp två konstruktörer en anställd och en inhyrd. Det jag reagera direkt på var att den inhyrde hade en lägre timkostnad.
Lokalhyra, hårdvara, de flesta licenser, chefskap, reception, städning mm måste man lägga även på en konsult. Administrationen är annorlunda och kanske mindre, men den finns.
Kursvecka, sjukskrivning och extrapengar vid föräldraledighet är inga enorma summor.
Eftersom bostadsbristen är så stor överallt så skulle jag kunna tänka mig att tillgång till en okej bostad är lockande. Helst för nyutxaminerade. Själv är jag i slutet av mitt arbetsliv så det är inget som skulle locka mig.
Helt fritt från övertid är nog också lockande.
Nu jobbar jag inte på projektavdelningen men har ingen anledning att misstro deras siffror.
Anledningar som jag kan se och tänka mig.
Där jag jobbar har de anställda väldigt mycket förmåner, detta glöms ofta när de tittar på inhyrdas löner.
Anställda som inte producerar blir man ändå tvungen att ha kvar. Medan inhyrda bara byts ut.
Kurser som nämnt, anställda går på mycket fler kurser.
Overhead har en tendens att växa på många företag.
Däremot ska det inte glömmas att något som har utvecklats över 10 år av 8 olika konsulter tyvärr är ämnat att bli en pest för företaget. Absolut inget illa menat mot konsulter, utan snarare mot företag som inte vågar ta ägandeskap
Problemet är att den domänkunskap som en person bygger upp över tid är så extremt värdefull, men det är inget som går att sätta fingret på. Det är alltså något som tappas bort i de här excelsnurrorna.
Det är därför som mjukvaruprojekt som hanteras av många olika konsulter oftast blir skitdåliga.
Det är anledningen till att man startar eget, blir underkonsult eller satsar på provisionsbaserad anställning. De stora konsultbolagen som har fast lön ger jag inte mycket för, de är precis som du beskriver.
Jag har jobbat som utvecklare, data scientist, tech lead osv. i bolag av alla möjliga storlekar. Både som konsult och anställd (och i viss mån som egenkonsult).
Personligen letar jag efter hög totalersättning (lön+pension+ev. bonusar, efter skatt), så platt hierarki som möjligt, högt utvecklarinflytande (dvs. utvecklarna driver många frågor och de otekniska proffstyckarna håller sig borta i den mån det är möjligt) och relativt låg mängd byråkrati (framförallt onödig byråkrati - byråkrati som aktivt förbättrar produkten är bra byråkrati). Åtminstone en stor andel av medarbetarna bör också vara åtminstone någorlunda kompetenta och villiga att lära sig nya saker.
Den typen av kultur jag själv föredrar att jobba med är någon slags “professionell hackerkultur” dvs. öppet och meritokratiskt samtidigt som alla är vänliga och fokuserar på best practise (inget överdrivet “cowboykodande” eller -allt- för fula lösningar, fast allt behöver inte vara perfekt).
Saker som går helt bort är mellanchefshierarkier (en duktig chef är en sekreterare som inte blandar sig i för mycket), företag som använder Jira (jag har ALDRIG stött på en situation där enklare kanban-verktyg som Trello inte fungerat bättre!) eller överdrivet gammal techstack (behöver inte alls vara senaste coola språket, bara det inte är baserat på ett framework som inte uppdaterats på 5+ år).