Vad vill utvecklare ha från sin arbetsgivare?

Fråga till utvecklare: Gillar ni att jobba i scrum eller agile? Skulle ni välja bort ett företag baserat på deras process?

Man funderar lite över (som arbetsgivare och chef över utvecklare) när utbudet av utvecklare kommer nå rimliga nivåer så att man inte behöver erbjuda allt för generösa upplägg. Är själv utbildad systemvetare och inledde min karriär som utvecklare och jag är på inget sätt otroligt smart, begåvad eller var någon stjärna på att studera. Har svårt att förstå att vi inte får ut fler nyutexade utvecklare på marknaden. Jag gör mitt bästa genom att påminna mina barn om att utvecklare kan vara den mest geniala vägen till en makalös arbetsmarknad när de nu växer upp.

Problemet är väl snarare att arbetsgivare inte vill betala för det? Varför skulle jag ta fast anställning när man tjänar betydligt mer som konsult?

1 gillning

Ja

Ja

Jag jobbar med att hjälpa företag bli effektivare, leverera värde snabbare, och behålla utvecklarkompetens genom att säkerställa att utvecklarna har bra processer. När man kommer upp i tillräckligt hög lön (olika för olika personer var gränsen går) spelar organisationsstruktur, processer och kultur väldigt stor roll.

1 gillning

Vadå?! Min on-prem Jenkins-instans bygger mina Maven 2-projekt alldeles utmärkt. Visst, att deploya till servrarna med USB är lite jobbigt, men vi har ett perl-script som gör att det är nästan automatiskt så länge man kommer ihåg att lägga rätt filer på rätt plaster innan man kör scriptet.

/s

2 gillningar

Det beror på.

Ja jag gillar grundtänket med agile där processen ska vara lättviktig och att man itererar relativt snabbt.

Men det kan också lätt gå överstyr där processen själv växer och börjar stjäla en väldans massa tid istället för att hjälpa utvecklingsprocessen. Alla dessa “scrum certificieringar” är en följd av detta.

Och ja, jag skulle definitivt välja bort ett företag om de har en dålig process.

2 gillningar

Som svar på TS fråga.

Det absolut viktigaste för mig är kompensationsformen. Jag vill kompenseras i paritet med det värde jag genererar företaget. Visst, det finns säkert företag som kan locka med en så pass hög lön att jag kan tumma på det här, men hittills har jag aldrig fått ett erbjudande (med fast lön) från ett produktbolag som varit jämförbart med det jag har möjlighet att tjäna som konsult.

Just att vara konsult är ju det enklaste exemplet. Istället för fast månadslön (vilket jag har haft) vill jag istälet ha “andel av mitt timpris” i lön. Förutsatt att jag har möjlighet att påverka vilka uppdrag jag tar (eller vara med och argumentera för timpriset) tycker jag detta är OK. Annars kan man ju hamna i sitsen att företaget tycker att det är jätteviktigt att man tar ett uppdrag med väldigt låg timpenning. Det är inte kul.

Ett annat alternativ är om man jobbar med sälj och får andel av det man sålt för.

Nummer två är flexibilitet. Jag jobbar varifrån jag vill och vill företaget (eller uppdragsgivaren) att jag kommer till en specifik plats sker det som undantag. Jag vill gå så långt att jag börjar kräva ersättning för att lämna hemmakontoret, men där är jag inte riktigt än.

Flexibiliteten inkluderar givetvis även att jag bestämmer när jag jobbar. För egen del innebär det oftast 06:00 - 14:00, då detta passar bäst i livspusslet just nu. I framtiden är det kanske 09:00 - 13:00 + 18:00 - 22:00. Detta behöver givetvis fungera med eventuella teammedlemmar och andra kollegor, men så länge man är tillgänglig några timmar som ligger under “vanlig kontorstid” ska det inte vara ett problem.

Tredje – och sista – punkten jag vill ta upp är kompetens och arbetssätt. Jag älskar att arbeta i team men jag avskyr att arbeta med en grupp människor som bara ser till sig själva och hela tiden håller korten nära bröstet. Jag jobbar visserligen för att tjäna pengar till mig och min familj, men när jag väl har en överenskommelse med ett företag vill jag ha kollegor som gör sitt yttersta för att företaget ska gå så bra som möjligt och vi ska leverera så bra vi bara kan.

5 gillningar

Jobbar som seniorutvecklare för ett större konsultbolag. 22 år i branschen. Utvecklare, kravare, testare osv. Fullstack osv osv.

Mina prioriteringar har ändrats under de 15 år jag varit konsult. Kom in med 7 års erfarenhet på 27000 kr. Nu 15 år senare ligger jag på 48000 kr. Inga som helst förmåner förutom friskvårdsersättning. Man erbjuds konferens en gång om året, men då den är på helgen funkar det dåligt som småbarnsförälder.

Jag hade gärna velat jobba på distans då jag trivs bättre hemma än i en sunkig kontorsmiljö med dålig ventilation och dystra korridorer. Dock väljer man inte sina kunder, man blir tilldelad ett uppdrag som passar ens profil. Jag skulle säga att konsultfirmans inflytande och påverkan är minimal för mig. Det är ett ställe som jag får lön ifrån, och som erbjuder lite aktiviteter då och då. Det är precis så jag vill ha det, då jag faktiskt inte har tid med en massa “sociala” jobbaktiviteter, då min fritid är fullspäckad med annat.

Flera av våra kunder kräver nu plats på kontor, och vissa är inte det minsta flexibla (totalförsvar), konsulter får öht inte ta med jobbdatorn hem. Det är på plats som gäller 5 dagar i veckan. De flesta andra kunder kan gå med på distans någon dag hemma i veckan, max 2. Lycka till att hitta en kund som erbjuder total flexibilitet, finns de?

Så, mina prioriteter:

1. Frihet att sköta mig själv, inte ha en chef som lägger sig i.
  2. Bra lön (man kan ju räkna med 30" i ingångslön som junior och sen 1000 kr påslag om året, det är där vi ligger ungefär.
  3. Distansarbete, flexibilitet.

/H

1 gillning

Jag gjorde två onboardingveckor hos nuvarande kund. Sen dess har jag varit på kontoret färre än 10ggr på fem och en halv månad. Så ja, de kunderna finns.

Fast utbud och efterfrågan styr ju detta även i IT-branschen och bland utvecklare. Så om utbudet skulle ligga på någon rimlig nivå så skulle det blir enklare att anställa och inte en tävling i att överträffa varandra i förmånspaket. Och där jag befinner mig så ser jag inte alls något problem med att utvecklare försvinner iväg och blir egen-konsulter eller tar anställning som konsult. Det är brist även på konsulter. Fler måste bara utbilda sig till utvecklare

Du borde definitivt kunna komma upp i lön. Jag har med fyra års erfarenhet kommit upp i 65k plus optionsprogram.

Möjlighet till hybridarbete eller att kunna arbeta hemifrån till 100 % (med bidrag till kontorsmaterial+teknik).

Personligen blir jag extremt irriterad när jag kommer till ett bolag och arbetsstationen är totalt skit, billigaste mus och tangentbord från clas ohlson, ingen musmatta, skitiga skärmar.

Blir så löjligt när min setup hemma som jag köpte 2017 är mer high tech än arbetsstationen åå ett globalt bolag värderat till dussintals miljarder usd.

Utäver detta HATAR jag öppna kontorslandskap med obestämda platser. Brukar aldrig bli långvarig om jag inte får en egen plats. Man vill ju kunna “inreda” sitt skrivbord med lite bilder och annat.

Eget rum på jobbet, det var tider det, så 1980-tal.
Det finns hur mycket corporate bullshit som helst när det kommer till öppna kontorslandskap, men i slutändan handlar det bara om kvadratmeter per löneslav.

3 gillningar

Ja det suger, jag längtar tills dageb jag blir ekonomiskt fri. Skall vänta tills lönesamtalet och säga att jag är helt ok med bibehållen lön om jag får ett kontor. När jag sedan blir nekad ska jag tacka för mig och lämna in min avskedsansökan.

Kommer bli hysteriskt roligt.

6 gillningar

En välfungerande kodbas jag sakta kan göra om till mitt “optimerade” hobbyprojekt.

Många långa möten förslagsvis agilebaserat där jag kan återanvända standardfraser jag byggt upp under de senaste 15 åren och spåra ur diskutionerna till något jag gjort under helgen.

Några juniorer jag kan skylla på när jag orsakat ekonomisk skada för företaget.

2 gillningar