Arbetsgivare tvingar tillbaka mig till kontoret som systemutvecklare

Hallå allesammans!

Jobbar som fullstackutvecklare på en av Sverige största banker. Har jobbat där snart 4 år.

Håller på med .net, react med typescript, knockout. Sqldatabas. Microservices. Azure för deploy med pipellines. Osv osv. Allt möjligt med andra ord.

Nu har jag haft det så gött som 1 dag i veckan på kontoret, men kommer att öka till 3 efter sommaren. Bor i Stockholm. Är runt 35 med familj och hus.

Älskar att programmera och trivs väldigt bra med jobbet på banken. Dock så kommer familjelivet bli lidande av pendlingen framöver. Därför ser jag över mina möjligheter.

Finns det nån som känner nån som känner nån som vet något bra bolag med inte så stram remote policy som behöver en duktig fullstackutvecklare? :joy:

Eller någon som bara vill komma med lite kloka ord?

Tack!

3 gillningar

Intressant att en stor bank har tillåtit så mycket hemifrånjobb. Trodde alla storbankerna hade krav på minst 3 dagar i veckan på plats.

Tycker det verkar som att många arbetsgivare kräver mer kontorsarbete nu. Trist att byta om risk finns att nya arbetsgivaren ändrar sig snart?

2 gillningar

Ja det har varit väldigt förmånligt. Jag tänker att om jag byter till en annan arbetsgivare vill jag ha det i anställningsavtalet.

8 gillningar

Det är tyvärr ingen garanti för att arbetsgivaren inte skulle ändra sig sen. Då skulle du teoretiskt kunna erbjudas omplacering till en ny tjänst med placering på kontoret istället. Även om det står i avtalet.

Men det är väl bara en fråga om arbetsgivaren ändrar sig. Det borde finnas några arbetsgivare som föredrar remote.

Vi jobbar nog på samma ställe, eller åtminstone byggnad :sweat_smile:

Du får nog kolla mindre bolag. De jag känner som jobbar statligt, kommunalt och privat konsultbolag (1000-tals anställda) har alla krav på minst 3 dagar på plats.

1 gillning

Jasså?! :nerd_face: