Arbetsgivare tvingar tillbaka mig till kontoret som systemutvecklare

Hallå allesammans!

Jobbar som fullstackutvecklare på en av Sverige största banker. Har jobbat där snart 4 år.

Håller på med .net, react med typescript, knockout. Sqldatabas. Microservices. Azure för deploy med pipellines. Osv osv. Allt möjligt med andra ord.

Nu har jag haft det så gött som 1 dag i veckan på kontoret, men kommer att öka till 3 efter sommaren. Bor i Stockholm. Är runt 35 med familj och hus.

Älskar att programmera och trivs väldigt bra med jobbet på banken. Dock så kommer familjelivet bli lidande av pendlingen framöver. Därför ser jag över mina möjligheter.

Finns det nån som känner nån som känner nån som vet något bra bolag med inte så stram remote policy som behöver en duktig fullstackutvecklare? :joy:

Eller någon som bara vill komma med lite kloka ord?

Tack!

3 gillningar

Intressant att en stor bank har tillåtit så mycket hemifrånjobb. Trodde alla storbankerna hade krav på minst 3 dagar i veckan på plats.

Tycker det verkar som att många arbetsgivare kräver mer kontorsarbete nu. Trist att byta om risk finns att nya arbetsgivaren ändrar sig snart?

2 gillningar

Ja det har varit väldigt förmånligt. Jag tänker att om jag byter till en annan arbetsgivare vill jag ha det i anställningsavtalet.

8 gillningar

Det är tyvärr ingen garanti för att arbetsgivaren inte skulle ändra sig sen. Då skulle du teoretiskt kunna erbjudas omplacering till en ny tjänst med placering på kontoret istället. Även om det står i avtalet.

Men det är väl bara en fråga om arbetsgivaren ändrar sig. Det borde finnas några arbetsgivare som föredrar remote.

Vi jobbar nog på samma ställe, eller åtminstone byggnad :sweat_smile:

Du får nog kolla mindre bolag. De jag känner som jobbar statligt, kommunalt och privat konsultbolag (1000-tals anställda) har alla krav på minst 3 dagar på plats.

1 gillning

Jasså?! :nerd_face:

Med privata arbetsgivare är det ju alltid en förhandlingsfråga. Om din chef förstår att du slutar om du behöver åka in tre dagar i veckan är det ju möjligt att de kan tänka sig en deal om du är behövd. Det kan vara väldigt dyrt att ersätta någon som är central för vissa system. Det är ju inte ovanligt att saker som varit omöjliga att lösa plötsligt kan lösas snabbt när man meddelar att man säger upp sig.

Och jag vet minst ett stort bolag inom svensk finansbransch som inte kräver 3 dagar på plats, så alla kräver inte det.

Jag åker in en dag i veckan och min chef vet att jag säger upp mig samma sekund som han kräver mer.

5 gillningar

Det är sant. Det är ju dock lite läskigt att dra till med det kortet. Jag vill inte hota med något jag inte är 100% säker på att jag skulle genomföra när det väl kom till kritan.

Sen är min chef mellanchef och det är rätt tydligt att han har fått direktiv uppifrån. Så jag vet ju inte heller vilka mandat han har att frångå de direktiven.

1 gillning

Så är det förstås. Man ska aldrig hota, det förstör förtroende. Utan man ska bara vara tydlig med vad konsekvensen blir av ett sådant beslut. Och det måste bygga på att man menar det till 100%.

I ditt fall kan det ju betyda att du behöver hitta ett alternativ först.

1 gillning

Din mellanchef har troligen inte speciellt stort spelrum. Hade jag varit i din sits, vilket tyvärr inte är så osannolikt inom några månader, hade jag börjat se mig om efter alternativ så snart som möjligt.

Ett annat alternativ, om du känner dig trygg med att du kan hitta annan anställning inom någorlunda kort tid, är att helt enkelt spela med och sedan sakta men säkert sänka din kontorsnärvaro. Förutsatt att inte din arbetsplats gör närvarokontroll så skiter din mellanchef förmodligen fullständigt i huruvida du faktiskt fysiskt dyker upp 3 dagar i veckan, så länge jobbet blir gjort och ingen högre upp ställer några jobbiga frågor. Med lite tur så blir det en del av kulturen att folk inte tar det här närvarokravet på allvar.

Nu vet jag inte hur fallet är på just din arbetsplats, men det är inte otänkbart att det här endast används som ett sätt att bli av med folk utan att behöva säga upp dem. I och med att arbetsmarknaden inte precis är glödhet just nu så får vi väl se hur effektivt det faktiskt är, men det är möjligt att man glömmer bort det här närvarokravet efter en initial period av nitisk mikromanagement när det haft den önskade effekten.

2 gillningar

Har faktiskt märkt av den trenden lite. Fler bolag som vill ha folket inne 2-3 dagar/vecka.

Personligen tycker jag det är lite synd för jag jobbar bättre hemifrån. Jag är ju introvert så jag vill helst inte ha människor runt om mig hela dagen för det kostar en massa energi. Dessutom så är min setup överlägsen hemma jämfört med vad man får på kontoren.

Kör eget företag som konsult så jag får stå ut lite av deras önskemål. Dock så är jag inte lika effektiv på kontorsdagar så de betalar för att jag ska gå runt, småprata och fika vilket är ok det också.

Förstår att det egentligen är pendlingen som är den stora saken, så är det också för mig.

Man kan ju alltid söka “riktiga” remote-jobb, såna utanför Sverige. Då blir det inga kontorsdagar :slight_smile:

4 gillningar

Det är nog lite såhär jag tänkt att agera. Att börja med 2 dagar och se lite vad som händer. Dock var det svårt att inte visa mitt missnöje till chefen i mötet förra veckan.

Det sjuka är att arbetsgivaren liksom går med på att leveransen av arbete blir otroligt lidande pga att jag behöver komma in fler dagar. Jag tror att jag på riktigt levererar dubbelt så mycket om jag får sitta hemma. PLUS att jag får mer tid för mina barn. PLUS att jag mår psykiskt bättre som introvert att sitta hemma. Så att en arbetsgivare som förespråkar mångfald inte kan se alla dessa fördelar tycker jag är helt galet.

7 gillningar

Samma här… tror på riktigt att jag levererar dubbelt så mycket när jag jobbar hemma. Inga störningsmoment, ingen pendling, kan jobba vid sidan av när jag sitter på möte osv osv. Men dom argumenten väger inte upp. Trots att jag endast bara sitter i ett tyst rum på kontoret :joy:

4 gillningar

Förlorar typ 2 timmars jobb på att pendla in per dag, ett helvete att hitta platser för hela teamet att sitta tillsammans så kollaborering blir inte så mycket bättre, och mer stress/mindre tid för träning och familj. Sen är ju pendlingen inte gratis heller, och man vill äta lunch. Ogillar det starkt.

5 gillningar

Japp. Inte klokt.

Fattar inte att de inte inser hur mycket pengar de kan spara in på kontorslokaler. De som inte vill jobba kommer ju ändå inte jobba ihjäl sig även om de är på kontoret. Det är ju vi som vill jobba som blir lidande för att vi inte “hinner” det vi vill hinna med. Sverige har kanske lite för bra lagar för att kunna sparka folk som inte sköter sig. Detta är typ ett sådant fall där man lätt hade kunnat rensa bort personal som inte drar sitt strå till stacken för det märks…

Visste, det finns de som faktiskt mår bättre av att gå till ett jobb och inte kan vara hemma. Då heter lösningen kontorshotell. Där kan de samlas och störa varann, eller så gör man lagar som främjar de som är ambitiösa (vilket inte händer).

Precis. Jag tycker att det är HELT galet. Kan inte för
Mitt liv förstå hur dom tänker. Och inga vettiga argument heller. Solidaritet, det är i mötet det händer, värna om kultur osv osv. Det är bara skitsnack.

Jag är introvert och älskar att programmera. Jag vill inte fika och gå på aws :joy:

3 gillningar

:facepunch:t2: Halleluja! Det var precis därför jag blev egen, för att slippa månadsmöte och aws :rofl:

2 gillningar

Glöm inte “team building”! Du “missar” chansen att hjälpa varandra klättra upp i träd och allt möjligt annat “utvecklande” och “kul”.

4 gillningar