Rimligt antal dagar att jobba hemifrån?

Min arbetsgivare annonserade nyligen att företaget endast ska tillåta anställda att jobba hemifrån 1 dag i veckan istället för 2. Nu har jag precis sagt upp mig så kommer påverkas ytterst lite av övergången men blev nästan lite förbannad när jag fick beskedet.

Ni som jobbar hemifrån, vad tycker ni är ett rimligt antal dagar att jobba på distans om man väger in produktivitet, välmående etc.?

6 gillningar

Minst 49,999 procent hemifrån.

3 dagar hemma och två på kontoret är ganska lagom. Är det lite lugnare period så kan man köra 3 dagar på kontoret och två hemma :slight_smile:

7 gillningar

1, max 2 dagar på kontoret/v är väldigt lagom. Än så länge fortfarande praxis hos min arbetsgivare. Bävar inför om det förändras då jag inte vill byta jobb.

5 gillningar

Jag jobbar med andra som inte kan vara oå kontoret mer än en gång i månaden. Det tillför inget för mig att sitta på kontoret för att koppla upp mig på möten. Jag säger en till två dagar i veckan.

4 gillningar

En dag i veckan på kontoret räcker och blir över.
Nu har min arbetgivare fått för sig att vi ska vara där 5 dagar och bara jobba hemifrån i undantagsfall.
De verkar ha glömt att det bara finns kontorsplatser till typ hälften om alla skulle vara inne samtidigt så vi får väl se hur det går med det.

15 gillningar

Frågan är felställd i allmänhet tycker jag, då det beror på.

Jag som mest arbetar med kollegor i andra städer och länder än Stockholm upplever snarare hinder att behöva åka till kontoret, då jag iallafall ska häcka i enskilt arbetsrum hela dagen då jag nästan alltid sitter i Teamsmöte.

Hemma har jag eget kontor med alla ergonomiska och uppkopplingskrav uppfyllda.

Det enda som jag skulle tjäna på är väl i så fall arbetsgivarens kaffe och toapapper :laughing:

Så länge jag sköter mitt jobb och levererar på uppsatta mål vågar ingen klaga.

10 gillningar

Jag driver företag med 7 anställda som är ute hos kund på längre och kortare uppdrag. Vi är rätt nischade och har än så länge förmånen att kunna sätta villkor att kunna arbeta på distans 3-4 dagar i veckan om arbetet tillåter. Upplever att de flesta kunder tycker det är rätt skönt att slippa ha konsulter på plats om det inte finns speciella skäl att vara på plats.

Min personliga spaning är att teamsmöte där man diskuterar teknik är oerhört mycket mer effektivt än att sitta x antal människor i ett konferensrum där någon visar sin skärm. På teamsmöte kan vem som helst snabbt visa något istället för att teoretiskt försöka förklara. Dessutom all tid man sparar på att slippa irra runt och hitta till mötesrum och försöka koppla in sig på tekniken som strular.

Min röst läggs på 1 dag på kontoret per vecka, då man får räkna med att det inte blir så mycket arbete utfört - utan mer social umgänge med de som prompt anser att det gynnar företaget.

10 gillningar

Ni som jobbar 2 till 3 dagar i veckan hemifrån. Vad jobbar ni med?

1 gillning

Spännande fråga.
Själv hade jag nog kunnat sitta hemma via Teams betydligt mer, men usch så tråkigt.

Sedan har vi också mer av att alla är på kontoret så länge det inte är något som gör att det blir smidigare hemifrån just någon dag.

Beror på yrke tänker jag. Jag jobbar i princip heltid på kontoret, hemifrån någon gång om jag har mötesfritt en dag. Mina närmaste arbetskollegor är också på kontoret på heltid så det blir enklare (och trevligare!) när vi kan ses på plats. Min roll är samordning inom en myndighet.

När jag var IT-konsult och hade kunder utspridda på olika orter både utanför och innanför Sverige så var det enklare att jobba på distans, då var det mest teamsmöten och telefonsamtal oavsett om jag var på kontoret eller inte.

Går bra att jobba del av veckan hemifrån hos oss, givetvis utifrån kundbehovet. Det jag märkt är att de som är ivrigast att maximera hemmajobbet ofta inte är de personer som har högst leverans. Behöver inte vara en direkt korrelation och det är givetvis inte heller fel att ha andra prioriteringar först än sitt jobb. MEN som arbetsgivare förstår jag viljan att öka den fysiska närvaron.

Det finns också ett stort ansvar för arbetsmiljön och helheten som är utmanande när det är mycket distans arbete. Å andra sidan finns det dem jag uppmanar att jobba på distans ibland utifrån att de ska få ihop vardagspusslet bättre, må bättre och därmed ha bättre förutsättningar att levererar det de försöker göra idag.

Sammanfattat är det ingen enkel fråga med enkla svar, utan väldigt individuellt och jag tycker man måste kunna individanpassa och vara öppen med det. Att vara rättvist innebär inte att alla ska ha det lika. Alla behöver olika saker. Att vilja och behöva är också olika saker. Det borde det pratas mer öppet om.

7 gillningar

Jag är väldigt nöjd med den lösning jag har idag: vi SIKTAR på 2 gemensamma dagar på kontoret i veckan för att samarbeta i teamet.

Men det är inget strikt krav. (Häromdagen struntade vi i en kontorsdag allihopa för att 2 pers va sjuka och 3e hade hembesök av hantverkare under eftermiddan och då blev då såpass få som skulle dyka upp att vi inte pallade åka in)

Vanligtvis dyker några upp frivilligt spontant en extra dag på kontoret också.

Efter covid hade vår organisation skrivit ett meddelande att det som gällde va 3dagar/vecka på kontoret. Vi protesterade och ifrågasatte. Det visade sig att ledningen va heeelt okej med att just vår del av organisationen gjorde precis som vi ville - de kände sig bara manade att utannonsera kravet för att vissa enstaka team i andra delar hade ledare som tyckte det blivit sämre av att alla jobbade hemma för ofta, och just dom ville få mandat att dra tillbaka folk 3 dagar i veckan…fast senare lättade de ofta på kraven.

1 gillning

Ni som har uttalad policy att vara på plats ett antal dagar i veckan - finns det platser till alla anställda och ev. konsulter, tänker om ni har s.k aktivitetsbaserade platser?

Eller behöver ni dela upp vilka som är på plats olika dagar osv för att få ihop logistiken?

1 gillning

De chefer som inte kan anpassa sitt ledarskap utifrån det nya normala är de som blir nervösa över att medarbetarna inte syns på kontoret.

Om man har koll på vilket arbete medarbetarna utför (helst ett hantverk man kan själv) samt ger tydliga förväntningar på vad som ska levereras inom en viss tid så bör arbetsplatsen inte spela någon stor roll.

Det är förresten så chefer gör som har personal i olika delar av världen, de kan väl ändå inte ”övervaka” alla då hela tiden?!

2 gillningar

Anar varför du frågar. Kan säga - ja även här kan det va så galet som att man funderar på att kräva folk är på plats, men inte kan garantera att man får en plats.

Vi har 20 pers som delar på 16 platser.
Det sägs “Antalet platser är sällan fyllda så det här upplägget får duga”. För det är en del som bor i andra städer och sällan är på plats. Samt att det bestämts att chefsroller/projektledare avsagt sig att ha fasta platser - de är så ofta på möten ändå.
Det är sagt att “så länge alla programmerare kan få en plats är det lugnt” och för resten så gäller det “ptja finns ju alltid mötesrum i värsta fall”

Har hänt att jag kommit in sent och alla platser varit fyllda och så måste jag be nån flytta för att jag ska kunna sitta bredvid mitt team…eller inte vågat va framfusig och satt mig långt bort nån helt annanstans.

2 gillningar

För förskolelärare, läkare, sjuksköterskor, busschaufförer, bönder, byggnadsarbetare m.fl. tänker jag är fem dagar på plats oftast är nödvändigt.

Förlåt för ett dåligt svar. Men tycker ibland att denna diskussion på forum för tjänstemän blir lite uttjatad, innan covid pratade ingen om detta? Om ditt jobb kan göras helt remote utan kontakt med omvärlden och man dessutom kan få sitt jobb gjort på kortare tid än 8h per dag så är man nära att bli ersatt av annan teknologi. Att vi alla gemensamt går ner i arbetstid skulle kanske kunna vara en lösning så får vi mer utav vardagen men fortfarande kan vara fysiskt på plats för att träffa, coacha, lära och samarbeta med varandra.

Absolut så kan visst jobb göras på distans, men hur bygger man ett långsiktigt företag på det är jag ytterst tveksam till? Vem ska juniora medarbetare se och lära av?

Tycker vi tjänstemän måste förstå att jobba hemifrån är en förmån, och det är inte tvärtom ett straff att ibland bli ombedd att befinna sig på sin arbetsplats. Om inte förmånerna man får via sin arbetsgivare tillräckligt matchar det man vill ha så går det alltid att se sig om efter andra jobb där man kan förhandla sig fram till den förmånen.

26 gillningar

Hur många medarbetare tänker du att en chef isf ska vara ansvarig för? Mycket av personalansvaret täcks in i informella situationer och möten (allmänt mående, styrning, vägledning, mentorskap osv.) Ska man schemalägga massa små “catch-ups” digitalt med olika medarbetare varje dag?

Jag tror risken med utökat hemmajobb är att allt blir väldigt transaktionellt, jag utför uppgift x på y timmar och sen är jag klar med min del. Då kan alla bara vara individuella konsulter som hyrs in på den timmen man bidrar med. En sån arbetsmarknad kan fungera också, men för mig låter det inte som någon utopi.

2 gillningar

Jag tror att de flesta tjänstemän kan acceptera att komma in på kontoret om det finns ett skäl till det. Diverse dåliga ursäkter som högre produktivitet, innovation, arbetsmiljöansvar osv. faller bort. Jag har sett personer slappa på kontoret, vara tystlåtna utan idéer och producera uselt. Jag har också sett detsamma hos några som arbetar på distans.

Jag kan inte skaka känslan av mig om att det handlar om 1 av 2 saker, antingen brist på tillit till arbetstagaren eller ensamhetskänslor hos de extroverta teamledarna när kontoret är tomt. För anledning 1 spelar det ingen roll om någon arbetar på distans eller på kontor, de som fuskar hemma fuskar också på kontoret. Anledning 2 vet jag inte hur man ska angripa.

Arbetsgivaren bestämmer självklart och det får man rätta sig efter, men det är lite enklare om det finns ett gott skäl.

9 gillningar

Det är väl en jättebra idé att schemalägga tid med sina medarbetare för att få den uppföljning man efterfrågar?

1 gillning