Distansarbete - hur ser nuläget ut?

Jag undrar hur det idag funkar för alla att vi arbeta på distans och har därför fyra frågor:

1. Vilken bransch jobbar du inom?
  2. Hur stor andel distansarbete är tillåten?
  3. Finns det någon logik i varför ni behöver vara på kontoret? Alltså arbetsgivarens logik här.
  4. Stämmer logiken?

För min egen del gäller:

1. Jobbar på ambassad utomlands
  2. Inget alls normalt sett
  3. Nja, för arbetsuppgifternas utförande är logiken inte särskilt tydlig. Däremot finns ett antal lokalanställda och meningen är att vi ska jobba som ett team. Där finns en logik.
  4. Se fråga 3.

Energibranschen

Valfritt

Eftersom vi fungerar som stöd till andra avdelningar är det bra om några finns på plats.

Ja.

Fast arbetsgivaren tycker vi kan jobba mer hemma än vad jag tycker. Jag kan inte göra hela mitt jobb hemma och även de bitarna jag kan göra skulle vara väldigt in effektiva. Så jag är alltid på plats vilket stämmer med hela avdelningen i stort sätt.

1 gillning
  1. Finans / PE

2. Policy 51% på kontoret (pga arbetsmiljöansvar, försäkringar etc). Stor individuell spridning dock. Vissa avdelningar mer eller mindre alltid på kontoret (reception/kundcenter/vaktis), en del utvecklare inne nån gång per månad.

3. Den kulturella biten viktigast. Datasäkerhet en annan anledning. Dålig arbetsmiljö i hemmet (som arbetsgivaren inte kan ta fullt ansvar för) en tredje.

4. Ja. Men medarbetarna kommer för att de vill.

1 gillning
    IT

100%

3. Finns det någon logik i varför ni behöver vara på kontoret? Alltså arbetsgivarens logik här.
    Vi måste inte vara på kontoret, däremot uppmanas det att vi ses ofta. För de sociala bitarna men också för att det ibland är effektivt att göra saker på plats ihop, workshops och liknande.

4. Stämmer logiken?
    Jag skulle kunna tycka att man faktisk kunde kräva 1 dag i veckan på plats eller liknande. Det finns vissa som gärna alltid sitter hemma bara och trivs med det, men de kan hamna utanför teamet utan att se det själva. Det beror såklart på hur teamet i sig ser ut. Jag förstår i alla fall logiken som vissa techbolag har som kräver viss närvaro.

1 gillning

Tillverkning

0% (generellt sett, min egna verkstad är hemma så det fungerar inte riktigt med den frågan)

Det är till stor del ett fysiskt arbete

Tyvärr

2 gillningar
  • handläggare statlig myndighet
  • 49%
  • arbetsgivaransvar för arbetsmiljö främst, myndighetsgemensam policy
  • ja, det tycker jag. Köper att ag:s ansvar för arbetsmiljön främst är där jag utför merparten av mitt arbete.
1 gillning
  1. Medtech/life science. Kontorsråtta med en del personal som är utspridda i världen, varken chef eller direktrapperande sitter i samma land.

2. Jag kan jobba 100% hemifrån när jag inte behöver resa utomlands. En del andra yrkeskategorier kan absolut inte det av olika anledningar.

3. Logiken i närvarokrav varierar från uppenbara (t ex produktionspersonal) till mer abstrakta (teamkänsla)

4. Generellt sköter min arbetsgivare detta snyggt. Man har bl a formaliserat remote work-policyn med kontraktsbilagor till oss som berörs så jag har numera ett anställningsavtal som tydliggör att jag har rätt att jobba på distans. Det underlättar även vid nyrekrytering med tydliga spelregler.
    Vidare finns det generösa riktlinjer för vad arbetsgivaren betalar för anpassningar i hemmet. T ex fick jag 10 000 i kontantersättning för ”anpassningar” utöver kostnad för it-utrustning, stol och skrivbord.

3 gillningar
    IT, som konsult
    100%
    Vissa anpassning krävs om man jobbar mot tex bank eller myndighet
  4. Stämmer logiken?
    Ja, jag har valt att ta uppdrag där man kan jobba 100% remote och har inte tänkt att gå tillbaka
1 gillning
  • Vilken bransch jobbar du inom?
    Telekom

• Hur stor andel distansarbete är tillåten?
    Går inte att svara på, det är varje land och avdelning/funktion som bestämmer, men även din roll, men 2 dagar i veckan brukar det landa på för “kontorsråttor” - jobbar du i fabrik eller datahall blir det lite svårt att jobba remote alls.

• Finns det någon logik i varför ni behöver vara på kontoret? Alltså arbetsgivarens logik här.
    Ja, det går inte generellt att svara på, alla bolag har ju olika funktioner, som ovan nämnt. Men företaget främja utbyte mellan avdelningar, lättare ta hand om nyanställda (inte så kul att bara se sina nya kollegor i Teams (något jag själv upplevde då jag började under pandemin) och hjälpa innovation. Det är tydligt från VD mm att vi är ett företag som träffas fysiskt.

• Stämmer logiken?
    Ja, men det är otroligt svårt då det är upp till länder/avdelning/funktion/chefer att omsätta detta i praktik, då personer från andra avdelningar som man jobbar med är på kontoret blir det alltid snack vid kaffemaskiner och det hjälper verkligen i det dagliga arbetet. Logiken fungerar bara om det är uttalat, nästan tvingande att du måste vara på kontoret vissa dagar i veckan. Det händer att man åker in till kontoret och så är det helt tomt på sin avdelning, medans det är fullt kanske på andra.

1 gillning
    IT. Konsult.

Enligt senaste uppgiften från närmaste chef: 40%. Om man inte bor långt ifrån kontoret (!) :open_mouth: :rofl:

Arbetsgivaren tycker nog det finns en logik. Inte jag. T.ex. “du ska vara på kontoret!, Ja, eller inte om du bor långt borta, men om du bor nära.” Arbetsgivaren uppger att arbetet blir mer effektivt när man är på kontoret. Det upplever jag inte är konsensus i forskningen kring detta.

4. Stämmer logiken?
    Nej. Dessutom gör alla som de vill ändå. Själv är jag mest ute hos kund. (Med ute hos kund i det här fallet menas att jag följer deras regler. Som är att ibland träffas fysiskt men oftast jobba på distans).

1 gillning

Tillverkning

0% (generellt sett, min egna verkstad är hemma så det fungerar inte riktigt med den frågan)

Det är till stor del ett fysiskt arbete

Tyvärr

Haft likadant upplägg mer än 30 år

1 gillning
  1. IT inom finans.
  2. 100% distans är tillåtet för de roller där det är praktiskt möjligt (d.v.s inte reception, vaktmästare o.s.v.), men det har sedan länge uppmanats om att komma in en gång i veckan och jag är rätt säker på att det kommer bli ett krav inom nära förestående framtid.
  3. Nja. “Logiken” handlar alltid om vaga förbättringar inom samarbete och kreativitet, men det hänger aldrig med någon bevisföring för det hela.
  4. Det är säkert rimligt att vissa aktiviteter sker bäst vid fysisk närvaro, men jag ser inte varför det skulle innebära obligatorisk fysisk närvaro ett visst antal gånger i veckan. Alla tecken jag sett är att produktiviteten ökat när organisationen i stort jobbar på distans. Som lite anti-auktoritär tror jag att det egentligen bara handlar om att smeka egon.
3 gillningar

För oss är det precis tvärtom, vi har sett att produktiviteten gått ner, har aldrig haft så många Teams möten som jag har när jag alla jobbar hemma, dessutom “back-to-back” så det man lovar i möten hinner man aldrig fixa.

Ett korrekt exempel, du som jobbar inom IT ska installera en ny server eller virtuell maskin, det görs automatiskt, eller halvautomatiskt via någon jira, inget händer, eller något fastnar. du behöver verkligen där där servern. Pelle kan fixa detta, men Pelle sitter ju också i Teams möten hela dagarna. Det gjorde Pelle före pandemin också.

Men före pandemin brukade ni käka lunch och du kunde nämnd lite i förbifarten att du verkligen skulle behöva den där servern, 1 timme senare hade du fått den. Nu får du fortfarande vänta…

1. IT inom tillverkningsindustri - ERP-system.
  2. I princip fritt, men när arbetet kräver så förväntas man vara på plats. Besök, workshops, viss upplärning av kollegor eller om jag jobbar med sådant som är knutet till hårdvara, t ex utskrifter är exempel. Det brukar bli 2-3 dagar i månaden på kontoret.
  3. Ja, krävs det för jobbet så är det så. Vi har sagt att det absolut inte får bli så att de som är på plats blir någon sorts ofrivillig assistent till de som jobbar på distans för att t ex scanna utskrifter.
    4.Ja, det tycker jag absolut.
1 gillning

Stämmer den här myten om att 51% är någon slags magisk gräns för att slippa arbetsmiljöansvaret?

Jag vet att många felaktigt trodde att mer än 49% hemarbete skulle leda till att Skatteverket anser att tjänstestället är hemmet, men denna skrivning togs snabbt bort. Numera blir tjänstestället endast hemmet om arbetsgivaren inte tillhandahåller en lokal man kan fritt arbeta ifrån.

Kanske inte är hemarbetet som är problemet utan att alla sitter i möten hela dagarna?…

3 gillningar

Vet ej men det är huvudargumentet till policyn i alla fall.
Blir väl nåt HD-fall för nån arbetsskada om några år som får avgöra.

2 gillningar

Inom staten blev det här någon sorts “snabblösning” som etablerades efter pandemin. Nu heter det att ST ska “förhandla vidare” om frågan så gissningsvis finns utrymme för ändringar. Den uppgiften kommer alltså från ST självt.

2 gillningar

Tech/startups (70 anställda)

1. Hur stor andel distansarbete är tillåten?

Vi implementerade nyligen 4 dagar i kontoret, men är väldigt flexibla kring remote jobb i övrigt.

Detta ifall du bor i en stad med kontor, annars inget krav utan att man reser till kontoren med jämna mellanrum

1. Finns det någon logik i varför ni behöver vara på kontoret? Alltså arbetsgivarens logik här.

Dels är det kul att ha kollegor (som man träffar dagligen), och en stor del till varför man långsiktigt trivs med jobbet

Sedan är det, för ett Startup som allt är nytt för och har många nyanställda - otroligt viktigt att kunskap sprida och att vi har hög kollaboration mellan teamen, något som tyvärr inte händer lika organiskt om du aldrig träffar dina kollegor

1. Stämmer logiken?

Ja, jag tror att tillväxtbolag som idag sitter remote >100% kommer få det tufft. Det kommer alltid finnas undantag, i form av bolag och personer där remote first kommer fungera - men för absoluta majoriteten är det inte realistiskt.

Jag märker att de flesta mår bättre om man faktiskt tar sig in kontoret. I och med att man presterar bättre, får socialt utbyte och kan ”stänga” av sen när man går hem

1 gillning

Så här kommunicerar fackförbundet ST:

Fortsatta möjligheter att ställa krav kring distansarbete

Det nya arbetslivet ställer krav på förändring. Villkoren runt distansarbete – och rätten till en fungerande arbetsplats – är frågor som spelar stor roll för våra medlemmar och där gick vi in med flera skarpa krav inför årets förhandlingar. Förhandlingar som arbetsgivarsidan nu bundit sig vid att fortsätta så fort ett nytt distansarbetsavtal finns på plats på EU-nivå.

Gissar du inte bor i Sverige, eller inte har ett kontorsjobb… Vad älskar vi svenskar mest? Blöta och stöta saker tills öronen blöder, var gör vi det? I möten? vilka ska vara med på mötena? ALLA…

Det jag försöker säga är att distansarbete inte underlättar snabbheten i fysiska möten, eller att snabbt samla rätt personer. Men nu är alla olika och de som vill sitta hemma resten av sitt liv får väl göra det.

1 gillning