Hur kommer ert företag hantera distansarbete efter pandemin?

Är intresserad av att höra hur era bolag kommer hantera distans/hemarbete efter pandemin för er som har möjlighet att genomföra ert arbete på distans?

Mitt bolag har i princip tvingat att vi ska börja arbeta från kontoret när vi är fullvaccinerade. Jag har själv sett fördelen att kunna arbeta på distans speciellt från utlandet och kommer därför byta arbetsgivare.

Har inget problem om min arbetsgrupp möts för en heldag kopplat till ett projekt eller umgänge, men att behöva pendla in till kontoret bara för sakens skull tycker jag inte ska vara nödvändigt.

5 gillningar

På min arbetsplats ska snart alla tillbaka.
Kan tillägga att det är bara är vissa som fått jobba hemifrån också, trots att många fler egentligen skulle kunnat.

Vi får välja mer fritt. Förväntas vara på kontoret ca 50 %. Blir arbetet mindre effektivt hemma ska du vara på kontoret. Skönt att kunna vara hemma en del utefter eget ansvar, hoppas folk inte missköter sig så vi blir fråntagna den här möjligheten vilket jag är lite rädd för.

Vi fick välja fritt före pandemi, under pandemin och lär fortsätta så efter pandemin.

Personligen gillar jag kontor och går därför in kanske 4 av 5 dagar, men känns nice att veta att jag får vara frånvarande från kontoret de kommande 10 åren om jag vill. En fråga om frihet och sen får alla göra det som känns bäst för en själv. Vissa är mer effektiva på distans, andra (som jag) på kontor.

Vi kommer få se en större flexibilitet och det kommer vara väldigt individuellt.

Vi har alltid haft relativt fritt kring detta, upp till vissa gränser. Jag har valt att lägga alla mina “innemåsten” på två fullmatade dagar för att kunna jobba hemma så mycket som möjligt.

1 gillning

Det jobb jag slutade i torsdags hade flexibilitet innan pandemin och har nu föreslagit 2 dagar på kontoret varje vecka som ett första test. Det jobb jag börjar i veckan pratar om 50/50-ish som ambition men utan minimikrav.

Huvuddelen av arbetet ska i normalfall utföras på kontoret. Alltså normalt (minst) 3 dagar per vecka. Tror även att det blir någon form av skriftlig överenskommelse om det blir i den omfattningen.

Pre-corona var det kontoret som gällde förutom någon dag då och då hemma.

Tack för svaren. Väldigt intressant, trodde fler skulle få arbeta helt på distans. Men det kanske inte är något som ni aktivt har försökt att få?

Vi får göra som vi vill, inte heller begränsande till att jobba i Sverige bara vi kör någorlunda samma tider som resten av teamet :slightly_smiling_face:

1 gillning

Vi kommer att gå tillbaka gradvis. Tämligen säker på att folk kommer fortsätta att sitta hemna ganska mycket. Den spärr som tydligast har släppt under corona är detta med distansmöten. Jag är lite orolig för att vi även fortsättningsvis kommer ha folk som förväntar sig att få delta på distans. Finns det nåt mer awkward än hybridmöten med hälften på plats och hälften på distans?:tired_face:

4 gillningar

Vi kommer troligen fortsätta med en större flexibilitet än tidigare. Typ 50/50. Jag tror det beror på vetskapen om att tvingande kontorstid gör att högkompetenta (tänk datavetare och PhDs) väljer en ny arbetsgivare som kan ge mer frihet. Det som blev uppenbart under Covid-19 är att platsen man jobbar från spelar ganska liten roll, därmed blir även lokala jobb utsatta för global konkurrens.

Ovanstående gäller IT-sektorn, men jag tror att fler kommer ifrågasätta relevansen av arbetsplatsen, och micromanagement som ofta är ett symptom på tvingande kontorsregler.

3 gillningar

Vi kör tre dagar kontoret och två dagar valfritt från 1 oktober. Upplever att mycket fungerat väl med distansarbete, men t ex gemensam problemlösning och kreativa möten fungerat sämre. Viktigt oxå för kultur att träffas fysiskt.
Hybridmöten är en styggelse :wink:

2 gillningar

Jag tycker faktiskt att jag har haft en del rätt bra hybridmöten, dessa lär fortsätta då vissa i ledande roller hos mina kunder vill ha det så.

Eftersom jag är konsult så här jag insyn på ett antal olika arbetsplatser. En del kommer fortsätta på distans. Speciellt vissa i ledande roller som inte vill vara på plats i någon större utsträckning då de bara blir störda. Andra som tidigare aldrig jobbat hemma kommer nog lägga 1-5 dagar hemma per månad. Detta för att få en dag där de inte blir störda.

Själv kommer jag nu när pandemin är över att gå över till majoriteten hemmajobb. De få dagar jag jobbat hemma har varit så mycket mer givande och produktiva. Har fått skriva om mina avtal och kunderna är nu mycket mer medvetna om att distans inte behöver vara ett problem.
Dessutom är de flesta ekonomiuppgifter lätta att göra på hemmakontoret.

Har jobbat helt på distans under pandemin. Vi som har den typ av arbete på bolaget som kan jobba hemifrån erbjuds möjlighet att högst 3 dagar/vecka fortsätta så. Avtal ska kommas överens med chef och skrivas på och gäller ett år i taget. Tror personligen att de arbetsgivare som nekar all form av hemmajobb där arbetsuppgifterna lämpar sig för detta får svårt att rekrytera framöver.

1 gillning

Trist att det verkar bli en återgång till Business as Usual för många.

För oss blir huvudregeln 3 dagar på plats och man måste kunna komma in 9-15 alla vardagar med en dags varsel.

Tror tyvärr att vi kommer att tappa folk på grund av det.

• tveksam till arbetsgivarens rätt att diskriminera efter vaccinstatus.

• vaccinerad eller ej, du är inte tvungen att berätta för din arbetsgivare. Kan du säga att du inte är vaccinerad och jobba hemma?
  • vad säger arbetsgivaren om att du tänker sluta pga detta?

Lycka till! God förmiddag.

Vissa kunde jobba hemma redan innan, dock krävdes chefens godkännande (vilket många struntade i). Under pandemin kunde de flesta kontorsanställda jobba hemma, dock inga underleverantörer, vi var tvungna att vara på plats av oklara skäl.

Nu ska de anställda tillbaka till kontoren, men man verkar kunna tillåta två dagar i veckan på distans. Underleverantörer får fortsatt tvingas vara på kontoret fem dagar i veckan, även de som pendlar +15 mil om dagen.

/H

Den uppdragsgivare jag är hos ska också ingå ett slags “avtal” med de anställda. Jag fattar inte varför detta behövs, gissningsvis för att det trots allt finns nackdelar med att sitta hemma, jag tänker ergonomi, försäkringar etc, och man vill få rätt med formalian.

Här är det redan flera konsulter som har slutat sina uppdrag, och jag har hört att några anställda också funderar på att byta, just pga de stelbenta regler man har haft och fortfarande har kring distansarbete. Det skapade otroligt mycket gnissel när de anställda kunde jobba hemma på heltid pga covid, men underleverantörer som jobbar med samma sak tvingades stanna på kontoret.

Redan när jag satt som systemledare och hyrde in konsulter för 10 år sen (på ett annat ej statligt bolag) var det många kandidater som frågade om möjligheter med distans, detta lär endast öka nu när folk har vant sig vid ett mer flexibelt liv. De arbetsgivare som fortsätter leva och verka som det vore 1995 (när distansarbete uppfattades som lurigt och något fuffens) kommer att få svårt att hitta folk, speciellt bland oss med barn och familj. Ungtupparna verkar inte bry sig så mycket om distans har jag märkt.

Myndigheter lär få behöva ändra på sig, då många har säkerhetsklassade arbetsuppgifter (typ försäkringskassan), som idag inte tillåter distans alls, trots att jobbet i praktiken kan utföras hemma i ett låst rum. Gamla regler som inte har ändrats trots covid.

/H

Före pandemin jobbade vi på kontoret om det inte fanns “särskild anledning”. (Hantverkare på besök, etc.)

Under pandemin har majoriteten av mina anställda jobbat hemifrån till 100% men ett fåtal har valt att åka in till kontoret enstaka dagar i veckan.

Från och med Oktober får 25% vara på kontoret, men direktiven från mig förblir desamma: Jobba hemifrån om du inte har särskild anledning att vara på kontoret.

Från årsskiftet förväntas folk spendera ~50% av sin tid på kontoret, men vi kommer övergå till flexible seating med bokningssystem. Jag förutspår administrativt och organisatoriskt kaos och att fler kommer välja att jobba hemifrån än de tilltänkta 50%.

1 gillning