Du har rätt att detta är något jag borde kunna undersöka med facket, men eftersom jag redan lämnar skutan är det kanske inte det högst prioriterade.
Arbetar inom IT och det är svårt att hitta erfaren personal inom mitt område.
Jag har sagt att flexibilitet är det viktigaste för mig och att jag inte är nöjd med detta.
Arbetsgivaren har svårt att anställa redan nu, men borde vara medvetna om att distansarbete är en viktig del att erbjuda för att konkurrera med andra bolag.
Dock är det nog bättre att arbeta i ett bolag som har en modernare syn på detta, kulturen inom ett bolag tar lång tid att ändra. Jag kommer bara informera när kontraktet är påskrivet och fokusera på att göra en bra exit.
På min arbetsplats har man tidigare varit på jobbet jämt. Under pandemin har alla uppmanats att sitta hemma så mycket som möjligt. Även om olika människor har gjort olika bedömningar har ca 90% av stolarna på arbetsplatsen stått tomma.
Nu ska vi tillbaka inom kort och med hänvisning till att tjänsteställen fortsatt ska vara kontoret kan man teckna överenskommelse med sen chef om att få jobba hemifrån upp till 40% om man tillsammans med chef är överens om att det är lämpligt.
En reflektion är att arbetsrätten är det segaste vi har i Sverige. Vi har haft en pandemi, vilket sannolikt är bland det mest omvälvande en arbetsmarknad kan uppleva. Trots det har lagstiftningen kring arbetsrätt och arbetsmiljö inte ändrats alls. Inte heller har arbetsmarknadens parter ens börjat fundera över nya lösningar i en ny situation. Systemet är inte bara trögrörligt, det är omodernt, oflexibelt och gynnar bara de pampar som livnärs av det.
Vi kommer införa en hybrid, där man måste vara på plats måndag och fredag, sedan får man jobba hemifrån två dagar i veckan (tid, ons eller tors). Vi får även jobba 1 månad om året på heldistans i valfritt land så länge man kan jobba under kontorstimmarna. Vi har detta på prov under några månader och sedan ska det utvärderas.
Vi var “remote-first” från början så vi kör bara på.
Jag tycker att det där med “3 dagar på kontoret, 2 dagar hemma” kan funka utmärkt för vissa, men det begränsar var man kan bo (glesbygden med fibernät? den staden vart sambon måste flytta pga jobbet? osv) och det kan bli krångligt att få pusslet ihop (typ “Karin jobbar hemifrån i dag, eller?.. Åh nej det var Patrik. Vet nån om han är på kontoret i morgon? Jag väntar med min fråga då”).
Har det förts någon diskussion om ersättning för att hålla med arbetsplats (utrustning, el, bostadsyta etc) i sin egen bostad? Har det setts som en försämring i anställningsvillkor att inte ha en dedikerad plats framgent?
Hehe man får ju knappt en arbetsyta själv på företagens kontor. #Dödåtöppenplanlösning
Jag är konsult, om inte uppdragsgivaren kan erbjuda hemmajobb åtminstone 4 dagar i veckan säger jag tack och adjö.
Hade jag bott närmare jobbets kontor så hade jag kunnat tänka mig vara där oftare. Nu med 2.5h tur och retur och massa bortkastad tid så är det inte värt det för mig. Vi har redan folk som jobbar från andra städer i Sverige så varför ska jag behöva ta mig in och sitta i teams samtal där istället för hemma? Dessutom har jag mycket bättre utrustning hemma, egen fiber, eget kontor med 2 st 4k skärmar osv så jag är effektivare där. Sen kan man ju dra det ännu längre, tänk på hur mycket utsläpp man sparar på att inte transportera sig fram och tillbaka varenda dag.
Tror det är mer troligt att hemmaarbete kommer ses som en förmån och beskattas som sådan. Du vet, skatten måste in, och kör du inte till jobbet så betalar du mindre i bensinskatt, du äter inte lunch ute och så vidare. Sen är det rimligt att arbetsgivaren lånar ut en arbetsstol och dator om du ska jobba hemma.
Jag bytte jobb under pandemin, min förra arbetsgivare som var ett stort konsultbolag kommer införa mer eller mindre påtvingade flexplatser eftersom de ser möjligheten att minska kontorsytan. Dvs du har inget eget skrivbord utan tar ett som är ledigt för dagen, är alla skrivbord upptagna så är det ditt problem att lösa.
Företaget har tillhandahållit utrustning under pandemin. Det är sagt att vi ska ha “fullgod setup hemma” även efter pandemin, men exakt vad det innebär är ännu inte kommunicerat.
Att vi skulle få ersättning för att avsätta plats i hemmet för arbete ser jag som otroligt. Vill till och med minnas att Skatteverket kommenterade på detta och sa att det absolut inte skulle bli avdragsgillt (el. dyl.).
Ja, men eftersom vi inte “är där än” har ingen sett de praktiska konsekvenserna än. Alla (utvecklare) jag pratat med är dock ense om att det är sämre at inte ha en egen plats.
Till saken hör att vi är för många. Vi saknar drygt 500 platser om alla ska kunna ha en egen plats. Jag förstår att det blir krångligt och jag ser väl egentligen bara tre lösningar:
Köp nytt kontor och säg att det krävs 100% närvaro på kontoret.
Inga bestämda platser och bokningssystem (det som min arbetsköpare valt).
Vi kommer köra en hybridlösning med ca. 50% på kontor. Jag är en av dom som gillat att sitta hemifrån, där jag kan tänka i lugn och ro, så jag är lätt skeptisk till att komma tillbaks till ett surrigt öppet landskap med konstanta störningar (pendla i 45 min enkel resa, och trängas med snoriga människor på en buss lockar inte särskilt mycket heller).
Det som gäller för oss är 1 dag i veckan på kontoret, minst från och med nu i höst. Hur det blir framöver vet jag inte. Det ryktas om kanske 1-3 dagar på kontoret.
Jag och många kollegor hoppas på 1 dag i veckan och sedan fritt att bestämma själv. Känns inte kul att bli påtvingad en massa pendling när det uppenbarligen inte behövdes nu.
Vi har fått riktlinjer om 4 av 5 dagar på kontoret, angiven anledning är att nya på arbetet skall få en chans att komma in bättre i jobbet och kulturen.
Med detta går vi även tillbaka till normalitet med fredagsfika och massage på jobbet! Det ser iaf jag fram emot.
Samma hos “min” myndighet. Det talas om minst 3 arbetsdagar på kontor och därför max 2 dagar hemma. Precis om skatte- och arbetsmiljöanledningar. Sedan kan det bli lite olika vilka dagar det blir för olika team/kollegor.
Vi kommer i alla fall fortsätta med video-konferenser och sådant även när vi är på kontor. Så är det för oss IT-personal. Våra handläggare måste kanske börja jobba på kontor fler och kanske till och med alla dagar.
Skatteverket räknar på en 2 års period. Jag hoppas kunna arbeta 3 dagar hemma varannan vecka varvat med 2 dagar. Reglerna börjar gälla för oss 2022-01-01.
Bäst vore ju om man kunde förhandla tills sig hemjobb under år 2022 och kontor år 2023. Gäller att byta jobb då i slutet av år 2022
Mitt team sitter på östkusten i USA. Står i mitt nya kontrakt att jag kan jobba hemifrån. Vi har dock ett kontor i Sverige jag kan åka om jag vill. Lutar mot att åka in lite då och då för omväxlings skull.