Hur kommer ert företag hantera distansarbete efter pandemin?

Samma hos min myndighet. Trist, tycker jag, som vill vara på jobbet MAX 2 dagar/vecka.

Vi kommer ha större flexibilitet efter årsskiftet än innan pandemin. Företaget har gjort sig av med ett våningsplan och räknar med att folk kommer vara på kontoret ca 2-3 dagar/vecka. Arbete pågår med att anpassa konferensrum så att man kan ha distansmöten i alla rum.

Före pandemin var regel att vara på kontoret. Hemarbete med OK från chef men sågs av kollegor som att man slackad.

Nu blir det minst 3 dagar på kontoret från 1/10. Tyvärr är kontoret ombyggt till flexi layout vilket jag tolkar som ökat motstånd mot att gå tillbaka.

Själv är jag konsult så jag går in när det behövs. Förhoppningsvis oftare än senaste 1.5 året :slight_smile:

Min subjektiva uppfattning baserat på vänner och kollegor är att något inte riktigt hänger ihop :thinking:

För ett år sedan så var det enda man hörde vilken styggelse det var att jobba hemma - man stördes av familjen, sämre arbetsplats/skrivbord/stol, asocialt som bara den, fick inte information mer än officiella kanaler, inga trevliga fika raster, sämre relation med chef och kollegor mm.

Nu när vi kan komma tillbaka till jobbet så är det en litania om hur bra det är att jobba hemma - spar pendlingstid, bra för miljön, effektivt att sköta tvätt/diskmaskin under tiden, mindre förlorad arbetstid till snicksnack osv osv.

Ibland undrar jag om det är så att vi bara är emot förändring från det vi är vana vid, mig själv inkluderat :joy:

2 gillningar

Jag är nyfiken på vilken skattelagstiftning som de hänvisar till?

Edit: Hittade vilken de hänvisar till, var endast en googling bort. :slight_smile:
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2021.15/326317.html

Nu när man arbetet hemma i ca 18 månader så har man upptäckt alla fördelar med hemarbete.

Tänk om man hade fått fortsätta arbeta hemma samtidigt som alla restriktionerna tagits bort. Det tror jag hade ökat välmående hos alla. De flesta av oss har inte provar denna perfekta kombination.

1 gillning

Jag har kunnat jobba hemma alla dagar i veckan sedan 2014, men jag mår bättre av att gå till jobbet så att jag kan gå ifrån jobbet på kvällen.

Man ska ju absolut inte jobba i sängen för att kunna sova gott. För mig känns det lite liknande att jobba i lägenheten.

Hade jag haft ett separat kontor i ett garage eller så hade det nog varit en annan grej!

Jag är tveksam. Vänd på det. Kanske vi på 18 månader glömt allt som var kul med kollegor på en arbetsplats?

Vi är sociala djur och behöver träffa folk för att må bra. Att sitta hemma framför en skärm är åtminstone inte min idealbild av arbetslivet. Även om man får tid att träffa andra över lunch tex :slight_smile:

Dessutom undrar jag vad som händer med innovations- och förändringskraft. Många idéer föds i mötet mellan människor. Digitala möten upplever jag är bra för relationer man redan har och planerade samtal. IRL möten menar jag är fundamentala för att skapa nya relationer och framförallt träffa på folk som man inte planerat att träffa.

Visst, hemarbete lite mer än före pandemin med lite mer flexibilitet är ju bra, men jag menar ändå på att merparten av de 40 timmarna bör vara på plats. Gillar man inte det så ska man såklart byta jobb :slight_smile:

Sen tycker jag diskussionen är lite väl tjänstemannainriktat. Busschaufförer, sjuksköterskor och butikspersonal kan ju inte arbeta hemma.

2 gillningar

Snart kan man sitta hemma i kalsonger och operera.

Nej, men du har helt rätt. Kommer länge finnas yrkesgrupper som måste ge sig ut.

De flesta tjänstemannaföretag kommer säkert att landa i en hybridmodell. Mina anställda i Indien är fortfarande hemma men så fort det går kommer vi att införa en 50/50 modell. I Singapore var vi tillbaka på kontoret, men nu har dom en mini-lock down igen så tillbaka hemma. I Sydafrika tittar vi på nytt kontor.

Jag tror det är lite farligt att säga att “det har fungerat hemifrån 18 månader så varför ändra nu”. Att förvalta och köra på som det har varit går bra ett tag, men långsiktigt är det svårt att bygga kultur, få till informationstransfer, driva innovationsprojekt, mm mm.

I vårt företag är många dessutom unga och det är deras första jobb, så att sitta hemma hela tiden (ofta i lägenheter med liten yta) blir snabbt dessutom deppigt, förutom att de behöver mycket side-by-side training.

1 gillning

Inte riktigt klart ännu, men någon form av hybridmodell med större flexibilitet än innan pandemin kommer det nog bli här (mindre ingenjörsföretag). Och jag instämmer med föregående talare. Många arbetsuppgifter går alldeles utmärkt att göra hemifrån och vissa typer av möten blir nästan bättre (iaf effektivare) på distans. Och det finns ju såklart fördelar i att man slipper lite pendlingstid, även om det för mig som cyklar de flesta dagar betyder att jag måste motionera på annat sätt.

Men det är också en hel del som blir märkbart sämre på distans. Kreativa möten går knappt att köra hemifrån t.ex. Sedan har vi ju den sociala biten och lagbyggandet som minst sagt gått på sparlåga under pandemin. Det känns sällan “kul” att gå till jobbet “hemma” men det gjorde det ofta tidigare, så den sociala biten under en faktiskt rätt stor del av livet ska man nog inte underskatta.

1 gillning

Min arbetsgivare har i princip gått ut med att ”Office first ” men inget konkret än. Jag förväntar mig info kommer ut inom kort.

Däremot har jag ett sådant jobb där jag har lite till noll anledning vara på kontoret och har alla mina kollegor på andra orter och länder.

Samt jag vill personligen avvakta några veckor för se om smittläget brer ut sig.

Jag har redan haft viss dialog med min närmaste chef och blir nog väldigt individuellt.

Ca 50/50 men ingen stenhård kontroll på efterlevnad. För min del gillar jag hemmajobbet då jag inte är vidare social och inte gillar pendling. Men tror jag behöver umgås fysiskt med kollegorna åtminstone ett par dagar i veckan. Inte för att jag alltid gillar en massa pladder men hemmasittandet tynger lite på mig. Märker att energin blivit lägre.

Däremot tror jag inte alls på det där med det kreativa kaffemaskinsmötet. Snor mest tid med allt skvaller och pladder.

60/40 på kontoret resp hemifrån över tid. Flexibelt vilka dagar man är hemma förutsatt att verksamheten medger det. Nolltolerans att ha en ”hemmadag” och missa viktiga möten eller andra aktiviteter som kräver fysisk närvaro. Man får planera sina hemmadagar efter verksamheten mao.

Rimligt upplägg i mina ögon.

Jobba hemifrån är huvudregeln resten av året.

Missförstånd kring skatteregel tvingar anställda till kontoret | Publikt

Verkar som att regeln om mer arbete på kontor än hemma kan vara feltolkat från arbetsgivarna…

1 gillning