Tvingas tillbaka till kontoret

Började nytt jobb för några månader sen under premissen att kunna jobba halvtid hemifrån. Nu går arbetsgivaren ut med att vi måste tillbaka till kontoret. Känner mig lite lurad då det pushades som en självklarhet och förmån, men sen fick jag höra i efterhand att man bara fått jobba hemma sen tidigare i höst.

Känner att mitt missnöje kring jobbet har växt en hel del. Inte bara över att behöva jobba på kontoret, men jag blir misstänksam kring hur man resonerar när man väljer det i en bransch som annars brukar tillåta hemmajobb. Det känns lite som man inte värderar personalen. Ironiskt nog ska man också ha en workshop för att brainstorma hur man kan förbättra för alla, men alla kommer ju bara vilja ha hemmajobbet tillbaka. Spelar inte så mycket roll om vi får tex fika på fredagar eller whatever.

Hur hade ni resonerat i min situation? Känns segt att behöva gå ut och leta jobb igen efter att nyss ha börjat

1 gillning

Jag hade nog börjat skaffa kontakter för att byta jobb åtminstone. Du verkar ju inte trivas där ändå.

Sen kan du väl prova att skita i att åka till kontoret också :slight_smile: se hur det tas emot. Kanske att det är en riktlinje som ledningen vill ha men din närmsta chef skiter i? Eller så. Klagar någon så hänvisa till premissen du skrev på under.

4 gillningar

Hade helt klart tittat efter ny arbetsgivare.

2 gillningar

Surt… :frowning:

Finns nå’t skrivet? Isf hänvisa till det eller omförhandla. Om inte är det säkert läge att se sig om efter annat om det är viktigt för dig.

Eftersom man numera vet att effektivitet och utvecklingsarbete blir väldigt lidande av distansarbete så känns det rimligt att de företag som vill vara konkurrenskraftiga får tillbaka personalen till kontoren, eller?

11 gillningar

Normalt är företag effektivare med folk på kontoret

4 gillningar

Stämmer inte alls.

2 gillningar

Tråkigt nog är det så. Flera större företag går nu ut med att man får slänga tusentals utvecklingstimmar i soptunnan och helt enkelt börja om pga hemarbetet.
Jobbar också med riskkapitalister som (såklart) mäter prestationerna hos sina bolag väldogt mycket och de jag jobbar med tar hem personalen. Sen är de förmodligen inte rabiata och totalt vägrar att man jobbar hemma om man ska till tandläkaren eller liknande men det är mer en personalfråga än effektivitetsfråga.

3 gillningar

Även om jag inte tror att hemarbete är framtiden och aktivt skulle undvika arbetsplatser med för många som sitter hemma, så uppfattar jag att TS vill jobba hemma och blev lovad det. Då är det ju riktigt dåligt om det inte tillåts när man väl börjar. Men som någon ovan var inne på, finns det skriftligt? I anställningsavtalet?

2 gillningar

Absolut, det är kanske en annan fråga jag lyfte men man kan ju tolka det som att de helt enkelt värderat saken och vill bli av med de som tycker hemjobbet är viktigt?

Outsourcing nämns sällan. Hur tusan går det ihop om distansarbete inte fungerar?

6 gillningar

Har bara hört motsattsen, har du någon källa eller dylikt på ditt påstående ?

8 gillningar

Jag hade personligen meddelat min närmaste chef att det är en deal breaker för mig och sedan fortsatt jobba hemifrån.

Om jag sedan fick ett mail eller samtal gällande att jag måste vara på kontoret 100% hade jag sagt upp mig på direkten och jobbat hemifrån under resten av uppsägningstiden.

Nu pendlar jag ganska långt och att jobba hemifrån är en sak som får min vardag att gå ihop. Dlm dagar jag ör på kontoret hinns det inte med någonting i privatlivet. Jag ogillar även hyckleri och lögner. Om jag skrev under ett kontrakt under premissen att det får arbetas x timmar hemifrån kommer jag kräva en omförhandling om det ändras.

7 gillningar

Det låter som den rekryterande chefen lovade något utan att ha koll på de långsiktiga planerna för arbetsgivaren.

Tyvärr inte ovanligt att lokala chefer lovar saker som inte hela företaget står bakom.

Om frihet inte fungerar så återstår bara kontroll. Har ni KPIer som mäter ert utfall?
Om inte så kanske det ska föreslås, men man måste förstå att man behöver mötas någonstans för att säkerställa att utfallet blir som planerat.

Många har missat det eller inte klarat av det och följden är att man avslutar möjligheten till hemarbete.

1 gillning

Boston consulting Group kom ut med en rapport för ett tag sedan som visade på katastrofala siffror.

Sen när jag pratar med andra företagsledare bekräftar de denna bilden.

Men…du har ju rätt i att alla anställda som man pratar med lovar ju och svär att de är mycket mycket mer effektiva hemma :slight_smile:

5 gillningar

Vad tror du om outsourcing? Hur kan det fungera?

2 gillningar

Chefen verkar tyvärr vilja enforca beslutet. Det är inte hen som har tagit det, men vill heller inte gå emot det man bestämt från högre upp. Det finns inget skriftligt på antalet dagar och jag har fortfarande provanställning så om jag vägrar blir det nog problem där att jag kanske får gå innan jag har nytt jobb…

Nu är jag kanske fel person att fråga då alla ggr som jag har outsourcat har slutat i förfärligt dåligt och dyrt resultat. Dock har jag bara (förutom IT) outsourcat uppgifter vi inte hunnit med och som vår fasta personal hade löst om vi hade varit fler.

I min värld ska man bara outsourca den typ av uppgifter som man inte har kompetens till in-house. Och som man inte har kraft och ork att starta upp.

4 gillningar

Det där med krav tror jag är en bra idé att föreslå till HR osv. Skulle inte ha något emot att veta att jag måste uppfylla x, y, z för att få behålla förmånen om målet är på individnivå. Just nu har jag inget jobb där resultatet kan mätas direkt men däremot i produktivitet.

Dock så tror jag inte jag kan göra så mycket om inte det är många som står upp för sig själva och klagar så det blir lite uppror