Vill du jobba hemifrån?

Jag älskar att jobba hemifrån. Jag har gjort det i ca två år och ser ingen anledning till att gå tillbaka till kontoret. Vi har haft en kickoff då jag var på kontoret men annars har allt fungerat klockrent att jobba från min lägenhet, vi använder Microsoft Teams för alla möten men skulle det bli möten IRL så skulle jag såklart bli tvungen att delta IRL.

Jag kommer inte att gå tillbaka till kontoret om min arbetsgivare inte drar mig dit, men det ser jag inte hända. Jag trivs helt enkelt bra med att jobba hemifrån och kommer fortsätta med det. Hur tänker ni andra? Jag ska väl tilläga att jag har en mycket bättre ergonomiskt utrustning hemma än på kontoret.

5 gillningar

Jag har jobbat senaste 30 åren hemifrån… Då är de inte någe kontors jobb utan mekanisk verkstad… Klart mer effektivt än slösa bort timmar me att åka till å från jobbet…

4 gillningar

Då gillar du det lika mycket som jag :slight_smile:

Upplever att snabba småfrågor försvinner när man jobbar hemifrån, så någon kan sitta och strula med något några timmar istället för att be om hjälp. Sen sjyst med planerad motion varje dag!

6 gillningar

Intressant. Har ni någon samlad jymping varje dag?

Ah, nej. Syftade på att cykla till jobbet. :stuck_out_tongue_closed_eyes:

1 gillning

Ja. Den cykelturen missar jag. Istället brukar jag gå ut och gå varje dag och lyssna på Ring P1 :smiley:

Har jobbat hemifrån sedan mars 2020. Jobbar skift hemifrån helt underbart att ha 20steg till datorn när man börjar kl 06.00 eller för den delen slutar 06.30 på morgonen efter natt arbete. Vi är på kontoret 4 dagar på 6 veckor. Funkar perfekt med familjen då man kan hjälpa till att få iväg ungarna på morgonen, samt träffa dom varje dag oavsett hir man jobbar.
Helt underbart helt enkelt :hugs:

1 gillning

Jag trivs väldigt bra med att jobba hemifrån. Brukar ta mig till kontoret 2-4ggr/månad för att träffa kollegorna.

Innan pandemin jobbade jag 1 dag i veckan hemifrån, men sedan mars 2020 är det i princip heltid. Upplever att det fungerar mycket bra, i början var det lite trösklar att komma över men det har löst sig bra.

Fördelarna är många - sparar tid och pengar på att slippa pendla, får lugn och ro, på lunchen kan jag rasta hunden, klippa gräset eller hitta på nåt kul. Dessutom är jag mer flexibel om jag med kort varsel behöver vara kvar en stund för att lösa något akut problem eller börja tidigt en stund för att se så det inte dykt upp något problem efter en produktionsläggning.

Nackdelarna är få, men jag tycker det är viktigt att man ser till att åka till kontoret när det behövs så att det sköts snyggt. Det får inte bli att de som väljer att vara på kontoret ska agera “assistenter” åt oss som sitter på distans när något måste fixas på plats, och inte minst att man tar sig tid att vara mer på kontoret när någon ny ska introduceras på arbetsplatsen.

1 gillning

Jag är själv inne på kontoret ca 2 ggr i veckan, ibland mer och ibland mindre. För mig passar en sådan hybridlösning väldigt bra! De flesta av mina kollegor sitter utspridda över världen så jag ser inte syftet med att vara inne på kontoret mer då majoriteten av mina möten ändå sker via teams. Upplever att jag blir mer effektiv av att jobba hemma också, får jobba ostört och kan då fokusera till 100%. Vill dock inte sitta hemma på heltid då jag ändå vill komma åt den sociala interaktionen - upplever att jag lär mig mer när jag får vara på plats. Överhörningen och småpratet försvinner ju i hemmamiljön och det sägs ju att de flesta besluten tas på kafferasten… :slight_smile:

Jag tycker att arbetsplatser ska ha denna flexibilitet! Vi alla är olika och man känner ju av själv vad som fungerar bäst. Så jag är för mer individanpassning - utifrån sina arbetsuppgifter såklart.

1 gillning

Att jobba hemifån är 100 ggr bättre än att jobba från kontoret. Det finns bara fördelar och inga nackdelar. Tyvärr så kräver min arbetsgivare att vi är på kontoret minst 3 dagar i veckan och onsdag, torsdag är obligatoriska. Jag letar nytt jobb!

7 gillningar

Jag ser mig själv som ganska “osocial” människa men till och med jag hatar att jobba hemma. Jag har full möjlighet att göra det men jag blir helt knäpp om jag inte ser en annan människa på hela dagen.

Det går an någon dag men sen får jag krupp. Men sen bor 15 min från kontoret (med cykel) så jag sparar ingen tid direkt. Det är ändå tiden jag behöver för att vakna till lite.

2 gillningar

Givetvis är det en fördel att slippa restiden på någon äcklig buss som av någon obegriplig anledning ofta har värmen inställd på bastu redan i september.
En hybridlösning hade nog varit det bästa, jobbar nu typ 49 av 50 dagar på kontoret, vilket känns lite väl mycket.
När jag jobbade full tid hemifrån under pandemi-skiten så blev det lätt att jobb och fritid flöt ihop på ett ohälsosamt vis och jag kunde ibland fortsätta att nöta på till nio-tio på kvällen. Jobbar jag på kontoret och sedan drar hem så blir det mer tydligt att tiden jag lägger efter ordinarie arbetstid faktiskt är extra.
Sedan som Angelika var inne på… Har man ett tekniskt invecklat arbete så är alla små detaljer och problemlösningar som man snappar upp från kollegor på kontoret så otroligt värdefull information för det framtida dagliga arbetet och det verkar i princip omöjligt att helt ersätta det med fjärrteknik.

Som många andra jobbade jag hemifrån under pandemin. Nu när restriktionerna är över är jag på kontoret varje dag. Jag lämnar datorn på kontoret och därmed måste jag tillbaka nästa dag, dessutom kan jag släppa jobbet när jag kommer hem.

Cyklar 2.5 mil t.o.r till jobbet så får motionsrundan avklarad utan att behöva fundera på det.

Jag kommer aldrig gå tillbka till hemarbete om jag inte tvingas rill det.

Min arbetsgivare vill att vi jobbar på kontoret minst 2 dagar i veckan.

2 gillningar

Har jobbat hemifrån i 8 eller 9 år. I början så blev det lite ensamhet, långa timmar osv. Efter ett tag så försvann problemen och jag insåg att det är en “skill” att kunna jobba hemifrån. Vissa delar är lättare att komma igång med för vissa människor och för vissa känns den hela grejen ganska naturligt. Jag började fylla på mina sociala batterier med annat, jag skapade tydliga ramar för mig själv så att sömn, familjen, resten av livet får tillräkligt med tid varje dag, jag fattade ett viktigt beslut att inte ha en mellanmål varje gång jag tappar fokus för en sekund… :slight_smile: Fördelar har varit enorma. Ändrade mitt liv.

Jag bor i Norrland. Tack vare fiber och remote så kan jag betala skatt här och njuta av naturen trots att arbetsgivaren finns inte ens i Sverige.

Kommer aldrig tillbaka till kontor, och skulle inte jobba på ett företag som tvingar folk dit utan anledning (t.ex. machinell utrustning). Viktigt hur ledningen agerar kring remote också. Fattas några beslut runt espressomaskinen medan en del medarbetare jobbar hemifrån så är det något some gick åt helvete. I min erfarenhet är det svårare (dock möjligt) att få hybrid att funka i jämförelse med bara remote eller bara kontor.

1 gillning

Jag är också en introvert och osocial människa, tycker det är påfrestande att tillbringa tid i sociala situationer.
Ändå håller jag med dig, jag åker in till kontoret två dagar i veckan även fast det inte finns några som helst krav från arbetsgivaren att jag gör det.

Just det här känner jag också händer när man jobbar hemifrån.

Så svaret på frågan “Vill ni jobba hemifrån” blir, ja, men inte 100%.
~50% är en ganska lagom uppdelning tycker jag, har känslan “Yes! idag ska jag in till kontoret” de dagar jag ska dit och känslan “Yes! idag ska jag jobba hemifrån” de dagar jag jobbar hemma.

1 gillning

Mitt kontor flyttade nyligen och ligger nu plötsligt väldigt nära där jag bor. Jag ska vara där ”på halvtid” enligt reglerna men tolkar det flexibelt. Iom att det är nära kan jag typ åka dit på morgonen och gå på några möten och åka hem till lunch.

1 gillning

Jag jobbar efter pandemin ca 60% på kontoret och 40% distans dock inte hemifrån utan snarare remote då min tjej bor 30 mil från mig. Det funkar ypperligt, jag får möjlighet att i princip bo i två städer med allt vad det innebär. Dock upplever jag att man från organisationens sida har en ganska ålderdomlig syn och att det mer o mer förväntas att vi ska vara på plats…

Jag är nyfiken på vad ni som jobbar mycket på distans har för arbeten och gärna också arbetsgivare!

Under pandemin var det en befrielse att slippa (minst) två timmar trängsel per dag i bilköer eller kollektivtrafik.

Jag har dock kommit fram till att jag inte vill vara löneslav alls längre oavsett om det är hemifrån eller på kontor.

2 gillningar

Som arbetsgivare ser jag utmaningar med att ha anställda på 100% remote.

Hur får vi stämning och glädje på säljgolvet? Hur får vi till de spontana diskussionerna vid kaffeautomaten? Hur tar jag som chef de ’svåra’ samtalen med mina medarbetare? Hur bygger jag företagskultur och teamkänsla?

Det är också en utmaning med arbetsmiljön för många av mina kollegor då de kanske bor i en liten etta utan möjlighet för exempelvis ett ergonomiskt kontor i hemmet.

Därför fokuserar vi mycket på frågan ’varför vill du inte komma till kontoret?’ Är det nåt med kollegorna? Trivs du inte med stämningen i lokalerna? Har du problem att få livspusslet att gå ihop?

Och så försöker vi åtgärda det: Gratis frukost/lunch, nya möbler och färger, AWs och sociala aktiviteter, bidrag till hushållsnära tjänster, tävlingar och upptåg på kontoret etc.

Vi vill givetvis erbjuda flexibilitet om det kör ihop sig med barnen, du har tandläkartid eller sotaren ska komma. Men inte sitta hemma vid laptop på köksbordet varje dag.

En 3-2 split tycker jag är lagom.

16 gillningar