Tvingas tillbaka till kontoret

Nu handlar det inte om utifall att det är bra eller inte. TS upplevde att han blivit erbjuden att jobba hemma, och att branchen är tillåtande till hemmajobb. Många är vana och uppskattar hemmajobb (jag inkluderat). Vid det här laget är det att likställa med en löneförmån och att känna att det rycks undan är så klart jättetråkigt. Oavsett vad någon rapport säger. Det är liksom inte relevant.

Personligen tror jag du ska leta dig vidare. Finns väldigt många ställen där hemmajobb är en självklarhet. Anledningen till att du bör söka dig vidare är känslan av att dom inte värdesätter arbetskraft snarare än specifikt för ambitionen att fler ska jobba på kontoret. Lär dig av det här och se till att kvoten dagar som är ok hemifrån finns med i ditt avtal…

1 gillning

Varför hävdade då cnn business häromdagen att både arbetsgivare och arbetstagare vinner på hemarbete?

1 gillning

Hehe, ingen aning. Eller vad menar du?
Men jag håller med ovanstående att detta blev lite off topic. Det är dessutom en så infekterad fråga (som man ju märker)

2 gillningar

Känns det jobbigt att inte kunna gå runt i landskapet och ha koll på folket? Du kanske börjar känna dig… överflödig?

Vår produktivitet är through the roof, levererad kvalitet är minst lika hög och livskvaliteten ska vi inte tala om. På kontoret 1-2 dagar i veckan, beroende på omständigheterna.

12 gillningar

Byt jobb!

Framsynta arbetsgivare gör inte så här.

Personalen vill ha möjlighet till distansarbete, kontrollbehovsfixerade chefer vill ha personalen på plats på kontoret. Dessa arbetsgivare kommer bli som cd-butiker, sakta tyna bort.

Byt jobb innan det är för sent.

7 gillningar

Ursäkta men det här stämmer inte.

Är du mellanchef?

5 gillningar

På er workshop så kanske ni ska föreslå KPIer som förbättringsförslag. Jag tror att skrämmande många arbetsgivare underskattar viljan att få veta att man gör det som förväntas i reella tal.

Jag jobbade på (eller snarare som konsult åt) ett stort svenskt företag. Först var det helt otänkbart att vare sig konsulter eller anställda jobbade hemifrån. På en natt ändrades detta och precis alla jobbade hemifrån (under covid). Jag ställde själv frågan till flera av linjecheferna där om de upplevt sämre produktivitet pga hemarbetet. Nej, inte alls, tvärt om, var svaret. Jag jobbar inte längre där men har kvar flera kontakter. De ligger nu i en hybridmodell med ca 50% på kontoret och resten hemifrån. Det finns inga planer på att ändra detta, men har skalat ner kontorets storlek och sparar därmed mycket pengar. Och man upplever vare sig kvalité eller produktivitetsproblem. Så visst fungerar det. De har ju ändå kontor i massa svenska städer, så alla satt ändå inte ihop.

9 gillningar

Problemet är snarare det omvända; att arbetsdagen riskerar att aldrig ta slut om man jobbar hemma.

1 gillning

Hur “vet” man det? Det här är helt fel, och för utvecklare är det snarare tvärtom.

Det här är bara svammel som managers vill tro på.

5 gillningar

Också min första tanke :grinning:

1 gillning

Jag har sett båda sidorna. Det finns absolut inte en generell sanning gällande ämnet.

4 gillningar

Företaget som har kontraktet kör inte med hemjobb?

1 gillning

Rejält off-topic här nu. Lugna sig eller starta en egen tråd.

TS: förstår att det känns jobbigt med provanställning då. Då kanske du inte vill pusha för mycket om du inte verkligen vet att du har en plan B. Jag hade helt enkelt börjat leta nytt jobb om hemarbete är viktigt för dig.

Riktigt drygt av din arbetsgivare må jag säga! Jag hade varit förbannad om jag var med om något liknande.

Med det sagt så känns det väl inte som att du behöver vara orolig för att din nästa arbetsgivare tyckte du gjorde en väldigt kort stint hos din nuvarande. Det finns ju ett enkelt och tydligt skäl till varför du vill byta jobb. Trist för din nuvarande arbetsgivare som nog missar många talanger genom att trycka på detta.

1 gillning

Instämmer, spot on!

Tror faktiskt han är mellanchef med stort kontrollbehov över sina anställda.
Den mest optimal modellen är hybrid, d.v.s kombination av jobb på kontoret och remote. Vissa möten krävs fysisk närvaro för bästa utdelning, t.ex workshop. Den sociala biten är också viktig i synnerhet om man är ny på ett företag.

3 gillningar

Ja, jag tror nog att det kommer trigga många. Det är redan många som går och muttrar över det. Jag tycker främst att det är red flag att gå emot standarden i branschen som är 50/50.

Och verkligen, för under de här premisserna hade jag inte tackat ja till tjänsten. Hade inte ens sett det här som en möjlighet just nu för jag känner ingen som pushats tillbaka till kontoret. Det ses som konservativt skulle jag säga i min bransch och när det kommer till employee retention och happiness måste det vara katastrof och en stor risk de tar iallafall nu på kort sikt

Jobbsökande i sig är ju en bergochdalbana och hade hoppats på att kunna pausa det ett tag efter senaste bytet men så börjar det igen.

1 gillning

Jag hade sagt upp mig direkt men förstår att det kanske inte går för alla.

2 gillningar

Detta låter ju fantastiskt! Vad jobbar du med och hur mäter ni er produktivitet?

PS. Är inte mellanchef :slight_smile: (dock lite fyrkantig och kontrollerande)

1 gillning

Så hade nog jag också resonerat. Finns som sagt massor med arbetsgivare som erbjuder distansarbete.