Kan någon snälla förklara varför man vill utföra jobbet hemifrån? Tänker ur ett arbetsperspektiv.
Jag förstår att man kan tycka det är skönt att spara tid, kunna diska/tvätta mellan möten eller annat personligt som kommer emellan. Men förstår inte hur det kan vara en dealbreaker för jobbet i sig, är inte arbetsrollen eller företaget anledningen till varför man lägger så stor del av sitt liv just där?
I TS fall sa arbetsgivaren att hon skulle kunna jobba halva tiden hemifrån men ändrade det efter ett halvår. Det företaget skulle jag inte vilja jobba på.
94% i en tid av blommande industri och ATH i både orderböcker och fakturering.
Inte helt säker på att man säger samma sak när det inte ser ut så. Dessutom har vi inte sett effekten av eventuell psykisk ohälsa till följd av isolering.
Men jag hoppas att jag har fel. Det kan vara ett stort steg mot att rädda klimatet.
Håller med, i TS fall är det solklart. Bara söka nytt jobb!
Tänker mer generellt, känns som att enda anledningen till hemarbete är att kunna utföra personliga ärenden mer flexibelt. Har egentligen ingenting med arbetet i sig att göra.
Min bild är att de som inte jobbar gör det inte på kontoret heller. Jag hade en chef en gång i tiden som alltid satt och läste artiklar eller shoppade på datorn, och när han skulle ha nått möte skrev han till någon på chatten och bad om en update/sammanfattning och sen framförde han den där
Det har absolut med arbetet att göra. Betydligt större möjlighet att arbeta efter egna förutsättningar framförallt. Ingen som tittar snett om man behöver en paus eller dyl. Det påverkar absolut jobbet negativt att inte känna sig avslappnad på sin arbetsplats. Jag tror det här är något som skiljer ganska mycket mellan individer, men för vissa har detta absolut med arbetsmiljö och möjlighet att trivas och leverera på sikt att göra.
Du har såklart rätt i det, men dina skäl ovan gör att
-sjukskrivningarna minskar, alltså bör man vara övertaliga i arbetade timmar
det finns inte mätetal på arbete, alltså vet man inte vad folk gör
jobba från stugan är inte att jobba hemifrån. Det är distansarbete.
Man riskerar oxå att missa lagbygget och andra viktiga parametrar.
Jag vill bara sätta saker i perspektiv, i grunden är jag för det, men det kräver en del som arbetsgivare.
En följdfråga, ska man ha rätt till övertid vid arbete hemifrån?
Utmattningssyndrom är inte att likställa med psykisk ohälsa. Psykisk ohälsa leder i värsta fall till suicid och är i många fall tyst. Utmattningssyndrom är något helt annat även om man kan må psykiskt dåligt.
Inte för mig, det är omöjligt för en arbetsgivare att kontrollera. Kan man ens ifrågasätta det övertiden som arbetsgivare?
ponera Netflix på tv och en uppgift tar 45 min istället för 15min. Men det är som jag sagt i tidigare kommentarer, det kräver mer av arbetsgivaren att hålla ordning på arbete hemifrån.
Övertid jobbar du om det krävs. När du behöver möta en oväntad arbetstopp. Självklart ska du få mer betalt då. Behövs inget övervakningssamhälle för det…
Varför ska dom kontrollera det? Litar man inte på sina anställda? Fuska kan man göra ändå. Övervakning skapar bara stress och sämre trivsel.
Lagbygget tror jag inte är beroende på mötet i sig. Jag tror aldrig jag haft så bra teambuilding som under pandemin när vi hade roliga aktiviteter på chatt och Zoom. Många är ju uppvuxna också med att hålla kontakten med vänner i sociala medier så det är liksom inte udda att träffa kollegorna 1g i veckan
Personal stjäl på Ica oxå, det är inte välgörenhet. Har man 100 personer som slutar att sjukskriva sig, inte producerar mera och dessutom tar ut övertid… jag skulle då ifrågasätta det.