För att vara lite krass så hör jag bara me me me i din argumentation.
Vad är viktigt för produktledning? Hur bygger man relation i olika team? Hur alignar man kring mål och bygger vi-känsla i utmaningar och leverans? Hur ser det legala ut vid mer än 50% kontorsarbete?
Jag säger inte att det är omöjligt men allt det där blir mycket svårare utan tillräcklig samtidig närvaro på kontoret.
Om inte ledningen anammat en remote first strategi och börjar jobba remote på riktigt blir det mycket simma motströms.
Kan du inte bara förhandla, stenhårt (men utan “hot”), om att de gör ett undantag för dig? Jag förhandlade stenhårt under corona och blev till slut den enda på hela arbetsplatsen som fick jobba hemifrån (3 dagar/vecka). Du behöver underbygga med riktigt bra argument. Kanske räkna ut hur mycket de tjänar på att du jobbar hemifrån och alla andra möjliga fördelar för dem som du kan komma på. Och så återupptar du förhandlingarna igen och igen. Jag fick min vilja igenom på tredje försöket.
Jag skulle gärna önska att jag kunde göra det. Jag tycker att jag har lagt fram vettiga argument och talat för min sak. Sen är jag inte världens verbalaste person och världsbäst på att få fram min poäng. Men han säger att det kommer behöva vara 3 dagar efter sommaren.
Tror Spotify fortfarande har full remote. Sedan snubblar jag ibland över annonser med SWE-roller fully remote, häng lite på typ LinkedIn så hittar du säkert något!
Jag jobbar på samma ställe som du och jag tycker att det är BRA. På lång sikt kommer man att bli av med folk som suttit hemma och lattjat de senaste åren. Man jobbar inte stenhårt på det här bolaget om man säger så , så bra om man blir av med folk som inte ger värde. Sen om några duktiga som du försvinner är det ju tråkigt men så får man vara.
Men borde man inte angripa den personen som inte levererar då? Och inte dra alla över en kam? Och på så vis bli av med medarbetare som gör ett bra jobb.
Så är det. För varje person som är mer produktiv hemma finns det någon som knappt jobbar alls. En svår situation för företag när det inte finns lagar, eller kultur för den delen, som tillåter att man helt enkelt sparkar folk som inte levererar ordentligt. Lösningen blir att ta in folk på kontoret igen där man åtminstone känner att man har bättre kontroll.
När.frågsn om fler dagar på kontoret kom.upp för mig svarade jag ärligt. Ska jag vara inne oftare måste jag gå ner i tid för att det ska fungera. 1 dag i veckan fortfarande
Yes, och med en generell policy så slipper man diskussionen om varför Björn som är så duktig bara behöver vara på kontoret en gång i veckan, men Tom förväntas dyka upp varje dag pga lågt förtroende.
Tror inte att du vinner något på att trotsa eller klaga. Jag hade lagt upp det så här.
Fas 1
Följ chefens vilja och klaga inte, visa att du är samarbetsvillig
Gå till kontoret som du ska plus ett par extra dagar och jobba över ibland
Efter 4-5 veckor begär du ett möte där du beskriver din situation och frågar om det är ok att du jobbar hemifrån fler dagar. Du har ett mycket bättre förhandlingsläge nu än om du har klagat och gnällt i flera veckor
Fas 2
Om du får blankt nej trots uppvisad flit och välvilja, sök andra jobb. När du har fått ett annat jobb ger du chefen erbjudandet att gå med på dina nya villkor.
Alltid vänlig och professionell - aldrig gnällig. Lycka till!
Du har helt rätt. Det är skitenkelt att surfa RikaTillsammans eller reddit hela dagen även på kontoret. Dom som gör lite hemma gör lite på kontoret också.
Vi ska vara på plats 2 dagar/v och det tycker jag är bra nog. Passar väldigt bra att boka möten till dom dagarna och ta det face to face. Blir också längre/fler fika dom 2 dagarna. Men jag tror att det betalar sig dom andra 3 dagarna.
Att sitta hemma 100% kan vara bra för några enskilda men inte majoriteten.
Precis… Därför borde dom ju punktmarkera folk som dom märker inte sköter sig. Nu kommer ju jag leverera mycket mindre till företaget och må sämre på köpet. Bra jobbat!
Dåligt argument. Det gick att överleva innan det fanns rinnande vatten men inte fanken går vi tillbaka till den tiden nu när vi vet hur bra det är med rinnande vatten.
Jag har inte verifierat detta, men vi fick, om jag minns detaljerna rätt, till oss att vi behöver ha minst 50% arbetstid på vårt kontor för att det ska räknas som vårt huvudsakliga tjänsteställe, det gör att arbetsgivarens ansvar för arbetsmiljön då hamnar på kontoret istället för varje medarbetares hem, vilket kan vara lite lätt problematiskt att ha en bra rutin för.
Sen har vi spänt musklerna ytterligare och kräver som standard 80% närvaro i snitt (per odefinierade tidsrymd), sen finns det förhandlingsmöjlighet kring det med sin närmaste chef om särskilda anledningar förekommer att jobba hemma mer än 20%, men inte för 50,%