Arbetsgivare tvingar tillbaka mig till kontoret som systemutvecklare

Jag hade också 1 dag per vecka, men från 1 juni behöver jag vara på kontoret “minst 50%” och man måste vara på kontoret varannan fredag. Arbetsgivaren var tydligt med att de tror att anställda tar helg för tidigt. Eftersom flera i gruppen var väldigt missnöjda med de nya reglerna, gick chefen med på att vi testar med 2 dagar per vecka för att se hur det går.
Jag tycker att det jobbigaste av att vara på kontoret är att man sällan hittar platser där man kan sitta med sina kollegor och istället hamnar bredvid andra människor som kan vara störiga.

2 gillningar

1 gillning

Min sambos jobb har någon sådan policy att det ska vara där typ 50 %, hon har dock helt enkelt slutat gå dit och åker väl dit i snitt en gång per månad.

Hon har gjort så ett halvår och det är ingen som klagar, de har ju inget passerkort eller liknande.

Mitt tips för alla som jobbar på såna här gammelmodiga företag är helt enkelt att göra likadant, se till att göra det ni ska bara. Vill chefen ta ett samtal eller liknande så kan ni ju bara fråga chefen rent konkret vad exakt är det han eller hon vill att ni ska göra mer av? Kanske chefen inte svarar på det är det ju inte erat fel

4 gillningar

Spotify-anställd här. Allt här beror på teamets förutsättningar, men generellt 100% remote, med undantag för några starkt uppmuntrade gemensamma kontors dagar då o då.

Kan såklart inte lova något om framtiden, men har svårt att tro på nåt kommande krav om kontorstid. Många teams är nu sammansatta av folk i olika länder, och även inom Sverige har många flyttat ut till villa-idyller i mindre orter. Man skulle förlora mycket högkompetent personal och teams i en sån förändring.

7 gillningar

Låter ju grymt! Vet du om ni behöver folk med min kunskap?

1 gillning

Vet ju inte mycket om din profil, men just .NET och Azure använder vi inte mycket. Själv sitter jag rätt långt ifrån frontend. Mitt bästa tips är att hålla koll på All Jobs | Life at Spotify regelbundet, där läggs nya tjänster ut löpande.

Jag hoppas jag slipper ta den diskussionen med min arbetsgivare. Just nu är jag och min närmaste chef överens om två dagar på kontoret och tre dagar hemma utifrån ett förutbestämt schema.

Det som jag ser framför mig om man skulle ändra detta är att nån i familjen kommer att behöva gå ner i arbetstid för att få tider på förskolan som är okej. Nånting i mig tycker det är fel när barn ska vara hemifrån från straxt efter klockan 6 till klockan 17. Vuxna har 40 timmar i veckan som normal Arbetstid, varför ska då barn vara på förskolan i 55 timmar?

5 gillningar

Exakt så, folk har blivit så satans bekväma med att slippa åka till jobbet, pandemin är slut o de e dags att återgå till de normala dvs att åka till jobbet varje dag, som oss vanliga dödliga gjort hela tiden

6 gillningar

Med andra ord: “Ingen får ha det bättre än mig”

Personligen valde jag min karriär med remote-arbete i tanke, redan innan pandemin, och kommer aldrig gå tillbaka till heltid på kontor.

15 gillningar

Är så trött på sånt här. Björn är duktigare, livet är orättvist, Tom kan utveckla sig själv och bygga förtroende om han vill jobba hemifrån.

Detta var tolkningen många gjorde tidigt under pandemin, men nu har Skatteverket sedan flera år tillbaka uppdaterat sina riktlinjer. Det är bara lata eller inkompetenta chefer som forsätter använda det argumentet.

Om en anställd har tillgång till en arbetsplats i arbetsgivarens lokaler antas den anställda ha sitt tjänsteställe där. Det gäller även om det finns möjlighet att arbeta på andra platser mer än 50 procent av arbetstiden.

11 gillningar

Det normala? :joy: ska vi återgå till att inte ha rinnande vatten och avlopp också? För så var det förut? Vilket uselt argument.

5 gillningar

Har 50%!på arbetsplatsen, ibland är jag 5 dagar/ vecka på plats och ibland 1 dag/vecka. Arbetet styr.’ Det där med att vissa tror att man inte arbetar när man kör hemifrån talar mer om de. Jag är så pass vuxen att jag inte behöver en chef som övervakar mig hela tiden för att jag ska utföra mitt arbete.

3 gillningar

Hur har ledningen tänkt sig att kontrollera er närvaro? Säger inte att du inte ska se dig om men ibland kan chefer (läs din) se mellan fingrarna. Såvida de inte har uttalad tracking/uppföljning på passerkort t.ex.

Håller med en annan kommentar om att det är främst mindre privata bolag som kan erbjuda remote. I dagens ekonomi vet jag inte hur trygg en sådan anställning är, särskilt när du har småbarn.

Överväg kanske att åka in fler dagar men åk bara hem tidigare? Så missar du inte hämtning/hjälp att laga middag och dyl. Det är så många gör på mitt bolag. Jag har själv turen att ha 25 min promenad/7 min cykel in och slipper huvudbry. Önskar dig lycka till och att det löser sig till din fördel.

1 gillning

Jag har haft den diskussionen med en av mina arbetsgivare och jag var bara ärlig och berättade att om dom kräver mera tid på kontoret (pendlar till norge) så kommer mitt familjeliv att bli lidande, kommer inte kunna gå på utvecklings samtal eller tandläkare med ungarna etc och att jag på grund av det eventuellt kommer måsta ompröva mitt engagemang i bolaget. Dvs inget hot utan bara berättade hur min livs situation skulle påverkas till det sämre av en förändring och att jag förmodligen kommer tvingas byta jobb på sikt. (Det slutade med att dom införde en separat policy för dom som veckopendlar, sen att jag är den enda som gör det är en helt annan grej, det är lika för alla som veckopendlar…)

Min poäng är att berätta ärligt för din chef hur ditt liv kommer påverkas och att du eventuellt kommer göra en förändring. Arbetsgivare tycker inte om osäkerhet och du som arbetstagare har alla korten eftersom du fritt bestämmer själv när du slutar… Det är mycket bättre för arbetsgivaren att du säger upp dig direkt än att du är kvar missnöjd i väntan på rätt tillfälle för dig…

Sen kan det vara värt att kolla hur dom räknar flextiden etc är det tre dagar i veckan 09:00 - 17:30 eller har du möjlighet att flexa… Dvs kräver dom 3 dagar på jobbet eller x antal timmar i veckan? Kan du jobba en full vecka på kontoret för att jobba in tiden kommande vecka etc…

Word!

Innovation uppstår i möten!

Känsla av sammanhang och tillhörighet uppstår i möten!

Möten kan ske vid kaffemaskinen, i korridoren eller var som.

Introduktion/onboarding av nya går så mycket enklare… just det, i möten och i att träffa nya människor…

Visst kan det finnas fokusaktiviteter där man jobbar bäst ensam, men då kanske man missar att kunna hjälpa en kollega som sitter hårt fast… Hade man setts på kontoret kanske någon kommit på att just du kan hjälpa, just för att du råkar vara och synas på kontoret…

10 gillningar

Så behöver det absolut inte vara. Kanske för dig. Har inte kollegan förmågan att fråga andra så är det ett kommunikationsproblem. För att kunna sköta sin leverans så måste det finnas tid att jobba ostört. Min leverans påverkas ju om jag får massa frågor och ska hjälpa andra som fastnat.

Vad är det för ställe ni pratar om? Jag är benägen att bojkotta företag som inte erbjuder flexibilitet åt sina löntagare

Byt arbetsgivare, storbankerna med sitt mantra att det hela tiden går skit för dem, trots rekordvinster typ varje år sedan finanskrisen, är patetiskt om du frågar mig.

Se ett jobb som att du säljer din kunskap och kompetens till högstbjudande. Bli inte så emotionellt engagerad till en arbetsplats, det är bara skit ärligt talat. Låt dem inte lura dig att ni är familj och del av något större. Jobbar du på ett AB är du där för att göra rika människor rikare i de absolut flesta fallen, det kan du göra var som helst.

Se det som att du står på Walmart-parkeringen och tar dagens högstbjudande jobb, metaforiskt talat. Du säljer din bil till högstbjudande, eller hur? Såklart ska du också sälja din kunskap och erfarenhet till den som ger dig bäst villkor.

3 gillningar

Det är väl bara att syna dom, vi har liknande krav för en del som är anställda på kontoren. Men det följs inte upp i Sverige åtminstone.

Jag anställdes på 100% hemstationering, men begärde själv att få hyra in mig på kontorshotell efter +1 år. Jag led av ensamheten och trivs mycket bättre där jag har socialt utbyte. Sen kan jag jobba hemma 1-2dgr i veckan eller när jag känner för det.

Tillåt mig att hånskratta.

6 gillningar