Med avseende på avsnitt 223 och intervjun med Monica så är ni där igen! Att det “bara” är att starta ett företag och fakturera 1000 kr i timmen och ha en vinst på 50% av omsättningen. Det funkar ju om man kan konsulta inom IT eller liknande. Sjuksköterska är väl ett “vanligt” jobb som är ett undantag.
Men det blir ju värre om man är förskolelärare eller jobbar på ICA. Visst, jag har haft företag inom en lite normalare bransch men då snackar vi en vinst på kanske 5%. Det går att skruva upp omsättningen och på så sätt tjäna bra genom att ha anställda. Men då är man inte längre särskilt fri och kan jobba lite som man själv vill, tvärtom.
Jag känner mig väldigt kluven här. Ja, det går säkert hitta områden där det inte går. Men å andra sidan så tror jag att det finns ganska många områden där det går, men där folk säger att det inte går. Problemet är att urskilja vilket som är vilket.
Jag har själv suttit i många möten där VD har förklarat för mig att just denna branschen är speciell, där kan man inte göra så och en tid senare visar det sig att det faktiskt gick att göra så. Jag har en kompis som är “VD-for-hire” som det första han gör i krisföretag är att höja priset med 7 % och sedan göra sig av med alla internt som protesterar mot prishöjningen. Protesterna är alltid större internt än externt.
I sin renaste form handlar det om att skapa ett värde som andra är villiga att betala för. I vissa branscher, läkare, konsult, sjuksköterska, programmerare etc är det lättare än i andra. Ofta handlar det om att våga tänka annorlunda, våga göra annorlunda och anpassa det på vägen. Kanske man till och med slutar med att göra något annat än det man gör.
Nej, det går inte att dubbla lönen i kassan på ICA, men det är det ju ingen som påstår heller, men att säga att den som idag jobbar i kassan på ICA inte skulle kunna dubbla sin lön genom att göra andra saker i sitt liv. Det köper jag inte riktigt. Det handlar ju till syvende och sist att bestämma sig för vad som är viktigt för en och vad man vill optimera på. Monica började ju inte tjäna mer pengar i samma tjänst, hon vågade göra annat (hade enligt sig själv inte så mycket annat till val).
Så den mycket mer roliga frågan är ju:
På vilka tre sätt skulle du kunna öka vinsten, marginalen, omsättningen eller värdet för kunderna utan att ge upp din frihet och fortsätta jobba som du vill?
Ett sista oombett tips är att bära med dig frågan i ett par dagar / veckor. Vi är nämligen generellt dåliga på att ha med oss en fråga över tid, utan vi vill ofta svara på den och avdöma den direkt. Dvs att njuta lite av att marinera eller hänga i frågan över tid.
Tack för den Jan. Har precis jobbat med min FIRE-plan och inser att jag måste göra just detta för att det ska ”gå ihop”. Nu när jag vet att jag måste få upp timpris, marginalen eller antal debiterade timmar så gäller det att hitta ett sätt att göra det på.
Prissättning/marginal/vinst är såklart beroende på vilken bransch man är inom. Sen finns det ju alltid sätt att förbättra från tex 5% marginal, vilket är lågt annat än man kan ha väldigt hög omsättning (tex matbutiker).
Man måste såklart också göra avvägningar om man tex som du säger föredrar flexibilitet mot att ha anställda (om nu det är enda alternativet).
I en sådan 5% marginals situation så hade jag försökt tänka på olika saker både innanför och utanför boxen
Finns det något annat sätt att ta betalt än per timme? tex andel av kundens besparing? månadsabonnemang/prestanda där du kan effektivisera och inte behöver lägga in samma antal timmer med samma leverans? eller något annat sätt för att bryta ”kr/timme”
Om timpris är enda modellen, höja priset lite och oftare, smyga in det när det går. Få reagerar på 1% prisökning. Alla reagerar på 10%. Minimum prishöja 3% om året för att försvara intjäningen mot inflation OBS minimum!
Dessutom höja mer i vissa situationer där man kan peka på fakta. Tex nu när materialpriser ökar så måste man trycka upp priset lika mycket eller mer. Kan man peka på annat som höjda hyror, priser på företagets tjänster, lönetryck så måste man lägga det ovanpå de 3%en ovan.
I en lågmarginals bransch måste man också vara rabiat och ta ut alla kostnader mot kund. Tex faktureringsavgift, dröjsmålsavgift, offert avgift mm.
Kan man göra något extra för kunden, erbjuda något ytterligare? Tex bensinstationer tjänar inga pengar på bensin men däremot på godis, korv, glass och reservdelar.
Kan jag ”skala” verksamheten på något annat sätt än att ha anställda. Kan jag tex istället ta in andra företag/underkonsulter och skära mellan med några procent. Då slipper man jobbet med anställda vilket är signifikant men kan ändå skala affären. Tex ta in underkonsulter till 5-10% lägre timpris (om det nu är basen) än du själv har där du fakturerar kunden och de fakturerar dig. Det ger direkt en ”kicker”. Om ingen är intresserad vid 95% av din timtaxa trots att du erbjuder arbete åt dem utan att de behövt jobba upp en ny kund så är det en indikation på att din taxa är för låg.
Sådana banor hade jag tänkt i. Och som @Monica gjorde. Först sätta upp målet, aggressivt sådant så man måste tänka nytt, sen klura ut hur man kommer dit. Att det tar flera år är inget problem, men man måste försöka ta sig ur en situation som man inte anser vara hållbar i min mening
Är man ute efter att tjäna pengar så bör man fråga sig om man är i rätt bransch eller nisch. Det är svårt att bli rik på samma koncept som alla andra.
Självklart kan det vara svårt att byta, men det finns branscher som det är svårt att bli rik på eftersom det redan finns för hög konkurrens där. Då får man nog välja mellan att leva på det man har eller göra det obekväma och hitta något nytt.
Det är precis vad jag menar. Det gäller att ha en speciell utbildning så man är unik på något sätt. Är man vanlig arbetare är det inte lösningen att starta eget för att kunna gå ner i tid och ändå kunna tjäna mer vilket ska leda till ekonomisk frihet.
Visst går det att starta eget och tjäna pengar men då får man vara beredd på att jobba mer än som anställd. Och några 50% marginaler är det inte tal om. Som du skriver så är man oftast inom en bransch där det råder konkurrens och det går inte att avvika allt för mycket i pris.
Att byta bransch är inte helt enkelt om man är i lite vuxen ålder. Utbildning och att skaffa sig rutin och erfarenhet tar många år och under den tiden är det inte ens säkert att man tjänar något alls under perioder.
Jag tycker att dom som inte haft ett “vanligt” jobb har svårt att förstå detta.
Lite konkret: Jag är i samma ålder som Monica var när hon bestämmde sig för att kunna gå i pension när hon blir 55. Jag kan köra lastbil och jag kan köra tåg. Jag har väldigt svårt att se hur det skulle kunna gå att göra något revolutionerande av detta på 6 år.
Kreativa förslag mottages tacksamt!
Jättesvårt att komma med klockrena tips då jag själv varken kan köra tåg eller lastbil.
Men jag tänker att det spontant handlar om logistik och att det måste finnas saker / situationer där du svurit över att någon inte har tänkt. Kanske ett återkommande problem som borde gå att lösa bättre. Kanske det hade gått att lösa?
Min upplevelse är att de flesta företag/idéer börjar med en svordom.
Det första tricket - som är supersvårt (eftersom annars hade ju alla gjort det) är att flytta sig från paradigmet att göra mer av det man redan gör.
Tilläggas ska att jag haft ett företag och det gick att tjäna pengar. Men det var genom att ha anställda och därmed höja omsättningen. Dock med en hög arbetsinsats från mig själv och till priset av att aldrg vara riktigt ledig. Det är inget jag är beredd att börja med igen när syftet snarare är att kunna arbeta mindre och bli friare.
Är inte detta bara för att finansiera sig själv samt motivera inhyrningen av sig själv. Dvs det kanske inte är så smart för företaget att straffa ut sig pga prisökningar som inte påverkar konkurrensen. Dvs bra för VD for hire, men dåligt för inhyraren ?
Jag har sett situationer där det är bra deal för management konsult, bra intern politiskt för företags ledning, men rent ekonomiskt en tung last för företaget det finns nog både och.
Kanske ett förslag att starta en eget bemanningsföretag där du hyr ut dig själv som lokförare när det behövs lite mer folk? Där borde du kunna få in 50% marginal.
Sen att tjäna 1 miljon extra per år kräver nog en del. Kom ihåg att du i så fall måste skapa ett värde på betydligt mer än så.
För att få 1 Mkr över i bolaget per år efter löneuttag på 45 kkr/månad (som många lägger sig på mht brytpunkten) så behöver man ca 1.8 Mkr i omsättning med normala konsultbolags omkostnader. Det motsvara ca 900-950 kr/timme.
Klart det inte är realistiskt i alla branscher. Men som sagt ovan …
Då kanske man kan öka bolagsvinsten rätt markant.
Sen tyckte jag att @Monica var tydlig med att hennes historik med bra löner och tjänstepension gjorde att hon kunde göra det snabbt.
Alla måste ju utgå från sin situation och kanske du behöver mer tid för att komma dit. Bara en sak är garanterad, om man inte försöker så händer det inte
PS: Vi började vår plan i 40 års åldern och är i mål men det tog 15 år. Sen har vi inte dragit pluggen utan lever med friheten att vi kan göra det när vi vill.
Hej Anders,
Jag tror inte någon tror att det “bara” är att starta företag. Det är ett stort steg för de flesta av oss. Jag tror på var och ens förmåga att lyckas med man föresätter sig.
Jag startade mitt första företag när jag var 23, ett taxibolag och hade ganska snabbt 10 anställda. När jag tittar tillbaka så förstår jag inte hur jag vågade, men då förstod jag nog inte riktigt fullt ut vad jag gav mig in på.
När det gäller vinstmarginal så visst är det så att vissa branscher har en tuffare konkurrens än andra. 1) Man behöver välja om det är i den branschen man vill vara eller om man kanske vill vara i en lönsammare bransch.
2) Vill man ändå vara i lågmarginalbranschen behöver man hitta sätt att sticka ut, diversifiera sig eller göra något av det @JFB föreslår. Han bjussar på många bra tips! Det finns tex restauranger som sliter hårt med låga marginaler och låg omsättning och så finns de restauranger som är alltid är fullbokade och det finns folk som står i kö att få jobb där. Vad gör de restauranger som alltid är fullbokade som de som inte är fullbokade gör? Hur kan du paketera dina tjänster/varor så att de sticker ut och är värda att betala mer för trots att det är en konkurrensutsatt bransch? Det finns alltid sätt att höja sin vinst.
3) Sen behöver man inte starta bolag inom det man jobbar med idag, utan blicka utanför sin vardag och se vad jag har för kompetenser eller egenskaper som kan generera värde. Jag är utbildad inom IT, men idag får jag bla min inkomst på utbildningar och coachning (ej inom IT). Vad tycker du är kul? Hur kan du tjäna pengar på det?
4) Vilka kontakter har du eller vilket kontaktnät kan du bygga upp och tjäna pengar på. I mitt IT-konsultande får jag fler förfrågningar än jag kan tacka ja till, därför skulle jag även kunna agera konsultmäklare och skära några procent i mellan på att hjälpa andra med uppdrag. Win-win.
Att starta eget är att kliva utanför comfortzonen, att ha tilltro till sin egen förmåga och våga prova. Initialt kanske som ett sidegig till sin vanliga anställning för att därefter kanske ta tjänstledigt och sen slutligen säga upp sig. Man behöver inte gå från noll till hundra på en gång. Ett tips är att ta hjälp av en mentor/coach som har gjort den resa du själv vill göra. De pengarna är väl investerade för att undvika kostsamma misstag.